|
En ufattelig sterk tekst dette! – og nettopp
ufattelig er ordet som stiger opp for en etter å ha lest den, det vil
si, ikke noe som oppkom i et menneskes hjerte! Vi må få det forklart for
hjertet ved Den Hellige Ånd, det vil si, det lys som er av Gud, og som
David vitner slik om i Sal 36:10b: «I ditt lys ser vi lys,» og salmisten
i Sal 119:130: «Når dine ord åpner seg, gir de lys, de gir enfoldige forstand.»
Du kan altså ikke åpne et eneste
ord i Skriften, så det gir lys og forstand, det vil si åndelig
lys og forstand, du er avhengig av at det åpner seg! Det gjelder både
ugjenfødte og gjenfødte – det vil altså si at du som et ugjenfødt menneske
kun kan komme til frelse og liv i Gud, ved at Han åpner sitt ord for deg,
det som apostelen Jakob i Jak 1:18, beskriver som sannhets ord! Fra det
øyeblikk av er du tilhørende blant dem som Paulus i vers 16 her, omtaler
som dem som har Kristi sinn!
Tenk å få eie Kristi sinn! Snakk
om opphøyelse for en som har gått omkring her på jord som en åndelig blind
trell på vei til fortapelsen, til en så opplyst at en til og med kan forstå
Gud, når Han taler til deg! Og hvor taler Han så til deg? – jo, i sitt
ord, ikke sant? Da kan du alltid være viss på at det er Han som har talt
til deg, vet du! Dette er viktig – alltid, men kanskje særlig i vår tid!
Det har alltid vært Satans strategi å løse deg fra Ordet, som ved det
første fall – 1 Mos 3:1: «Har Gud virkelig sagt!»
«Denne visdom kjente ingen av denne verdens
herrer.» - nei, de holder den tvert imot for å være dårskap – ja, den
største dårskap – ifølge apostelens ord i 1 Kor 5:21. Og vi finner det
jo også her i teksten vår – vers 14: «Men et sjelelig menneske
– det vil si et naturlig, ugjenfødt menneske - tar ikke imot det som hører
Guds Ånd til. For det er en dårskap for ham, og han kan ikke kjenne det,
det kan bare bedømmes på åndelig vis.»
Og så skriver han videre om denne
menneskelige blindhet hva det åndelige angår: «For hadde de kjent den,
da hadde de ikke korsfestet herlighetens Herre. Men, som det står skrevet:
Det som intet øye har sett og intet øre hørt, og det som ikke oppkom i
noe menneskes hjerte, det har Gud beredt for dem som elsker Ham. Men for
oss har Gud åpenbart det ved sin Ånd. For Ånden utforsker alle ting, også
dybdene i Gud.»
E.K.
|
Ja, du som måtte mene deg å ha del i denne guddommelige visdom,
og eie Kristi sinn – svar meg på dette: Hva var det som oppkom i noe menneskes
hjerte? Det er nemlig noe helt spesifikt! Noe ingen av denne verdens religioner,
stor er liten, høyverdig eller primitiv, har.
Jo, det er evangeliet om Guds
Sønns sendelse til jord for å frelse en fortapt menneskeslekt ved å bytte
plass med dem, som vi hører så klart ikke minst fra Jes 53:6b: «Men Herren lot den skyld som lå på oss alle, ramme
Ham.» Kan du få nåden bedre forklart enn dette?
Og hvorfor lot Herren dette
skje? - jo, det svarer også profeten på i det samme kapittel vers 5b:
«Straffen lå på Ham, for at vi skulle ha fred, og ved Hans sår har vi
fått legedom.»
Ved Hans sår – ikke din innsats
– er du reist opp igjen fra det fallet har ført over deg! – og det skjedde,
som vi hørte, for at du skulle ha fred! – fred i Ham!
Hvilken religion i verden finner
du noe lignende? Nei, og det er fordi de springer ut fra det gamle falne
menneskets tanker og ikke av Gud! Du finner det til og med sjelden midt
i kristenheten! Det er likesom alltid et vedheng. Men det er ikke noe
vedheng ved evangeliet, det er rent – det dreier seg kun om hva Gud har
gitt deg i sin Sønn, Jesus Kristus!
Det er som han skriver i teksten
vår her – vers 12: «Men vi har ikke fått verdens ånd, men den Ånd som
er fra Gud» - ja, det var sant! – men til hva? «- for at vi skal kjenne
det som Gud i sin nåde har gitt oss.»
Det kan altså bare skje ved den
Ånd som er av Gud, Den Hellige Ånd, sannhetens Ånd som Han også kalles,
det vil si, at fra Ham kommer kun sannhet! – og Han vil altså at du skal
kjenne det som Gud i sin nåde har gitt deg!
Som apostelen Johannes skriver
så fint til menigheten i 1 Joh 5:13: «Dette har jeg skrevet til dere for
at dere skal vite at dere har evig liv, dere som tror på Guds Sønns navn.»
For at dere skal vite!
Og når du vet noe da er du trygg, vet du! Det er nemlig ingen ringere
enn Guds egen Ånd som har forkynt meg dette, at Han har gjort fullgod
soning for mine synder, både ved sitt fullkomne stedfortredende liv og
ved sin død for synden!
Det – denne nåde, og dette budskap
- finner du ikke noe annet sted enn i Guds hjerte!
|