Til den stadig pågående konflikten rundt Israel, så bare les det
siste verset i teksten vår her – vers 11: «Han (Herren) sa: Til deg gir
jeg Kana'ans land til arv og eiendom.»
Noe mer trenger vi ikke å vite
om dette – ingen kan gjøre det om. Her er ikke behov for bibeltimer!
Men det første som nærmest springer imot en i denne teksten,
det er hvem som er i sentrum for oppmerksomheten: Det er Herren! Pris
Ham! Påkall Ham! Lovsyng Ham! lyder det i forhold
til Hans person. Og så fokuseres det videre på Hans gjerninger
og egenskaper: Kunngjør Hans store gjerninger! Tal om Hans
under! Ros dere av Hans hellige navn! Spør etter Hans kraft!
Kom i hu Hans undergjerninger – Hans under og Hans
munns dommer!
Hvor blir det av oss? Til oss går det ut som en oppfordring:
Se på Herren! Søk Ham!
Det er da også hva Paulus forkynner: «Hvor er så vår
ros? Den er utelukket.» Utelukket! Den kommer altså ikke i betraktning
overhodet! Utelukket! Det vil altså si: Lukket ute! Og så
fortsetter han i samme vers: «Ved hvilken lov? Gjerningenes lov? Nei,
ved troens lov.» (Rom 3:27).
Hvordan oppstår troen i ditt hjerte? Jo, ene og alene ved
at du får feste blikket på Jesus og Hans gjerning for deg! Så er altså
troen en gave, formidlet til deg ved åpenbaring av Herren og Hans gjerning!
Du får sette deg ned på noe en annen har gjort for deg! Han har arbeidet
- Han har fullført arbeidet - og du får hvilen som følger på! Er det noe
å rose deg for? Nei, det er jo nettopp som apostelen forkynner:
Din ros er utelukket!
Derfor forkynner vi Jesus, venner - for at den som strever
og har tungt å bære, skal finne inn til hvilen.
Så kan det vel hende at noen andre sniker seg inn i menigheten
på et annet grunnlag også - de har ikke noe sant behov for å hvile ut,
for de har aldri vært syndere for Gud. De har aldri strevd og engstet
seg under lovens bud, i kamp med synd. De har aldri opplevd å falle i
den samme synd igjen og igjen, selv om de satte alt inn på å bli stående.
De har aldri opplevd å måtte rope med Paulus: «Jeg elendige menneske!
Hvem skal fri meg fra dette dødens legeme!» (Rom 7:24).
Men hør hva jeg sier nå: Vi kan ikke unnlate å sette maten
frem for de som virkelig hungrer, fordi noen også kunne komme til å misbruke
den! Det er virkelig ikke vårt ansvar! Det er deres ansvar som misbruker
det! Deres eget helt og fullt! Og hør hvordan det går med dem - for det
har Skriften åpenbart: «Gå derfor ut til veikryssene, og be inn til bryllupet
alle som dere treffer på.» Ser du? Alle som dere treffer på! Alle!
Det var ikke tjenernes oppgave å vurdere verdigheten hos dem de traff
på - men budskapet de hadde fått å gå med var: Alt er ferdig! «Så gikk
da disse tjenere ut på veiene og fikk sammen alle dem de fant, både
onde og gode, og bryllupshuset ble fullt av gjester. Men da kongen
gikk inn for å se gjestene, så han der en mann som ikke hadde bryllupsklær
på. Han sier til ham: Venn, hvordan er du kommet inn her uten bryllupsklær?
Men han tidde. Da sa kongen til tjenerne: Bind hender og føtter på ham
og kast ham ut i mørket utenfor! Der skal de gråte og skjære tenner.»
(Matt 22:9-13).
Hva bryllupsklær er det tale om her? Det er jo renselsen
i Lammets blod! Det er tale om tilflukten til Jesus og Hans gjerning!
Det finnes mennesker som nok kan anta læren om Jesu
soning - men det er noe helt annet å måtte ta sin tilflukt til
det! Da er det ikke bare teori! Bare Gud alene kjenner dem!
Vi møter riktignok mennesker på vår vei som vi umiddelbart
smelter sammen med åndelig - og andre igjen som vi likesom ikke får samfunn
med, men den endelige dommen får vi overlate til Herren.
Men du merker deg nok det, du som har måttet ta din tilflukt
til Jesus, det Guds Lam, at de du smelter sammen med, det er de som har
hele sin oppmerksomhet rettet mot Ham, når det kommer til spørsmålet om
frelse, åndelig liv, tjeneste for Herren og hva du ellers måtte komme
på i denne sammenheng. De venter seg alt av Ham alene!
Det er Guds folk på jord! De kjenner seg ett med denne salmisten
som har skrevet teksten vår her.
E.K.
|
En annen ting han peker på her, er pakten!
Den pakt Gud har gjort med Abraham. Den som er gitt oss i hans ætt - det
vil si: Jesus! Den kom 430 år før lovpakten, ifølge Paulus i Gal 3:17.
Den beskrives her som en evig pakt! (v.11).
Og da ikke bare med Israel i
betydningen det spesifikke jødefolket, men Israel som Abrahams barn -
bestående av både jøder og hedninger. Abraham beskrives ikke bare som
jødefolkets stamfar, men også som de troendes far - og når Herren
taler om Abrahams velsignelse, så sies det - 1 Mos 12:3: «I deg skal alle
jordens slekter velsignes.»
Paulus utdyper dette overfor
galaterne, og da skriver han: «Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse
ved at Han ble en forbannelse for oss. For det står skrevet: Forbannet
er hver den som henger på et tre. Dette skjedde for at Abrahams velsignelse
skulle komme til hedningene i Kristus Jesus, for at vi ved troen
skulle få Ånden som det var gitt løfte om.» Gal 3:13-14.
Denne Guds evige pakt - den Han alltid kommer i hu - den
gjelder deg som sitter her nå! Om du da ikke heller vil gå inn på den
pakt som ble gitt 430 år senere - nemlig lovpakten - og forsøke å rettferdiggjøre
deg selv ved lovgjerninger!
Gud sier deg at du er en hjelpeløst fortapt synder, som ikke
under noen omstendighet kan bli hellig, god og rettferdig. La oss nevne
bare et par steder som beskriver dette klart - Jer 13:23: «Kan en etiopier
skifte hud, eller en leopard sine flekker? Da kan også dere gjøre godt,
dere som er vant til å gjøre ondt.» Virker ikke dette ganske så håpløst?
Og så - Jer 17:9: «Svikefullt er hjertet, mer enn noe annet, det kan
ikke leges. Hvem kjenner det?» «Kan ikke leges,» sier Guds
ord!
Vil du likevel forsøke? Ja, da vises du nettopp til loven
- vær så god, nå har du muligheten til å rettferdiggjøre deg selv! Nå
har du muligheten til å motbevise det Guds ord forkynner om deg!
Lovens oppfyllelse er kjærlighet,
står det. Så kan du se på Jesus - Hans lidelsesvei gjennom denne verden,
inntil korsets død for sine fiender. Han ba av hjertet for dem som korsfestet
Ham! Du kan jo begynne der!
Men hør nå om dem som har gått inn på den nye pakts
grunn - pakten i Jesu legeme og blod - det som ble gitt for oss og utgytt
for oss til syndenes forlatelse: «Ros dere av Hans hellige navn! La dem
som søker Herren, glede seg i sitt hjerte.» (v.3).
Her er ikke tale om en tro med «bøyet hode,» for å si det
på den måten - men en levende frimodighet i Hans navn! Ros dere
av Ham! Det har gått opp for deg hva Hans navn gjelder for i ditt sted!
Og så kommer det et utsagn her som viser hva Herren unner deg: «La dem
som søker Herren, glede seg i sitt hjerte.»
Det er hva Gud vil med deg - at du skal få glede deg i ditt
hjerte! Det er jo også det Jesus taler om, ikke sant! Han taler om det
slik - Joh 15:11: «Dette har jeg talt til dere for at min glede kan være
i dere, og deres glede bli fullkommen.» Joh 16:24. «Hittil har dere ikke
bedt om noe i mitt navn. Be, og dere skal få, for at deres glede kan være
fullkommen.» Og Joh 17:13: «Men nå kommer jeg til deg. Og dette taler
jeg i verden for at de skal ha min glede fullkommen i seg.»
Igjen og igjen det samme ønske - ikke bare at de skal ha
glede, men fullkommen glede! Hans egen glede! Og slik taler
Han jo også om sin fred - den Han gir til dem som tar sin tilflukt til
Ham!
Vi sørger over vår synd - den gjør oss bedrøvet, for å bruke
et noe gammelmodig ord - og vi sørger over den tilstand vi ser i verden,
men vi sørger så visst ikke med blikket festet på Jesus! Ved tanken på
hva vi eier i Ham - og det på Ordets sikre grunn!
«Spør etter Herren og Hans kraft, søk alltid Hans
åsyn!» - roper salmisten ut til oss her i teksten. (v.4).
|