For mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige. Rom 5:6
Gjennom
korset til kronen! Sal 5:1-8 1 Til sangmesteren. Til Nehilot*.
En salme av David. 2 Vend øret til mine ord, Herre! Gi akt på min
tanke! 3 Hør når jeg roper om hjelp, min konge og min Gud! For til
deg ber jeg. 4 Om morgenen hører du min røst, Herre. Om morgenen legger
jeg min sak frem for deg og venter. 5 For
du er ikke en Gud som har behag i urett. Den som er ond, får ikke
bo hos deg. 6 Overmodige får ikke stå frem for dine øyne, du hater
alle som gjør urett. 7 Du lar dem som taler løgn, gå til grunne. Herren
avskyr den blodtørstige
og svikefulle mann. 8 Men jeg - ved din store miskunn går jeg inn i ditt hus. Foran ditt hellige
tempel kaster jeg meg ned i din frykt. |
Her møter vi en person lært av Gud – David!
Derfor har han også oppnådd den høye stilling å være mannen etter Guds
hjerte. En stor kriger David, men ydmyk av hjertet der han står overfor
Gud, ser vi av det han åpner opp her! Det er ikke sikkert du hadde opplevd
David som en ydmyk mann, om du hadde møtt ham. Han var nok ingen dott,
som vi sier, i møte med mennesker, men i sitt møte med Gud var han myk
som voks. Det er kristen ydmykhet, derfor kan du midt i det at du er ydmyket
innfor Gud, og derfor ydmyk av hjertet, likevel bli oppfattet som tvert
imot steil og vrang, fordi du ikke er villig til å vike fra det du har
sett i Herrens ord. Nå skal vi se på noe det er viktig å være klar over, når en leser Guds ord ellers fanges en ganske så snart inn av trelldommens ånd, den som vi ifølge Rom 8:15, ikke fikk av Gud, så vi atter skulle frykte. Hør hva salmisten vitner her – vers 6-8: «For du er ikke en Gud som har behag i urett. Den som er ond, får ikke bo hos deg. Overmodige får ikke stå frem for dine øyne, du hater alle som gjør urett. Du lar dem som taler løgn, gå til grunne. Herren avskyr den blodtørstige og svikefulle mann.» - Og da skulle du vel tenke at han vitner: men slik er ikke jeg, så jeg kan nærme meg Gud på den grunn! Men nei, hør!: Men jeg - ved din store miskunn går jeg inn i ditt hus. Foran ditt hellige tempel kaster jeg meg ned i din frykt.» - Det vil si, gudsfrykt, og ikke den frykt som er av trelldommens ånd, som er redsel og angst! E.K. |
Din store miskunn! Det var hva
han var fokusert på, i sitt forhold til Gud!
Det er som vi leser i salme 119, hvor salmisten bruker uttrykk som å holde
ditt ord, og holder dine bud og lignende, så du blir sittende med det
inntrykk at du har å gjøre med en dyktig lovoppfyller, som også setter
sin lit til det. Men så ender salmen slik – vers 176: «Jeg har faret vill.
Oppsøk din tjener som et tapt får! For jeg har ikke glemt dine bud.» Ja
vel! Vi finner det også igjen i de erfaringer Paulus gjorde - Rom 7:22-23:
«For etter mitt indre menneske slutter jeg meg med glede til Guds lov.»
Altså har sin glede i Guds lov, og anerkjenner den som god, akkurat som
salmisten her. Men så kommer det: «Men i mine lemmer ser jeg en annen
lov, som strider mot loven i mitt sinn, og som tar meg til fange under
syndens lov, som er i mine lemmer.» Og så da den påfølgende bønn hos enhver
som erfarer dette: Herre frelse meg! Frels meg fra meg selv!
|