Ja, det er alvor når det er Herrens munn som
har talt, men oppfatter vi det? Hvem bryr seg om det i dag, enten
du ser på det verdslige eller åndelige regimente. Også av de politikere
som ennå mener seg å ha med Gud å gjøre, ser du noe annet ut fra deres
gjerninger, beslutninger innføring av lover og lignende – og de åndelige,
det er vel nok å se hen til de øverste, bispekollegiet, og deres,
ikke forvaltning av Guds ord, men heller skaltning og valtning av det.
Her i teksten vår møter du Guds vilje uttrykt
i ord som du kan forstå. Hvordan Han vil at du skal være og gjøre,
og ikke være og ikke gjøre. Det samme møter du i de ti bud, Bergprekenen
og gjennom hele Skriften.
Som vi leser det her i vers
16: «Hold opp med å gjøre det som er ondt!» Det er den ene siden,
og videre den andre i verset etter – vers 17: «Lær å gjøre det gode,
legg vinn på det som er rett.»
At et menneske ikke ser alvoret
i dette og tar det til etterretning, viser bare at et menneske åndelig
talt er et lik, inntil Herren igjen blåser liv i det ved sitt ord
og sin Ånd.
Vers 18 i teksten her, er
et slikt ord som troende ofte kan sende hverandre som en hilsen, et
mannakorn: «Kom og la oss gå i rette med hverandre, sier Herren. Om
deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø, om de er røde
som skarlagen, skal de bli som den hvite ull.»
Men en får ofte inntrykk
av at det ikke er helt rett forstått. Det står i en sammenheng, ser
vi av den forutgående teksten her, hvor det avsløres at Guds
folk lever i synder, opprør og verdslighet og så kalles til oppgjør:
«Kom og la oss gå i rette med hverandre, sier Herren!»
Det er som i en rettssak
– men det er en rettssak som alltid får det samme utfall, nemlig at
du blir stående der med dine synder som purpur, og røde som skarlagen.
Bare gå du i rette med Ham,
men vær da villig til å høre etter. Har du gjort det Han krever av
et menneske? Har du latt være det Han forbyr? Og det i tanke, ord
og gjerning!
Profeten Jeremia gjorde nettopp
dette – han gikk i rette med Herren, men hva sier han som en følge
av det? Jer 12:1a: «Herre, når jeg tretter med deg, har du alltid
rett!» Alltid rett!
Men det som må undre en med
denne rettssaken, det er Guds hensikt med den – ikke å få deg dømt
som et sluttresultat, men å få renset deg fra synden, så du kan stå
i et fortrolig samfunn med Ham, og nå dit hvor Han er. Han vil ha
synderen hjem til seg igjen! Det er dette som også står om Jesus i
Joh 3:17: «For Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden,
men for at verden skulle bli frelst ved Ham.»
Jesus refset sine disipler,
felte dommen over deres handlinger og uforstand osv., men alltid i
den hensikt å knytte dem nærmere til seg – at de skulle få se sin
synd og hjelpeløshet, så Han kunne få rense dem ved troen. Som
Han sier i Luk 7:47: Den som er mye tilgitt, elsker mye, men den som
er lite tilgitt elsker lite!
Det følger
en stor velsignelse ved dette å få se sant på seg
selv, når det får virke rett vei - en blir nærmere
knyttet til Jesus!
Det er to sider ved synden – det ene er de
ytre utslag av den i ord og gjerning, som vi et stykke på vei kan
legge av oss iallfall, og det skal vi jo, sier Guds ord oss. Idet
vi ser på troens opphavsmann og fullender kan vi lese i Hebr 12:2
– for syndens makt er brutt i og med Jesus.
E.K.
|
Du har kanskje slitt lenge nok med å avlegge deg det gamle
menneske, uten å ha sett hemmeligheten med Jesus, nemlig at der er
det allerede lagt av.
Paulus skriver til de troende
i Efesus: Dere som har avkledd dere det gamle menneske, og ikledd
dere det nye i og med troen på Jesus. Og annetsteds: Avkle dere det
gamle menneske idet dere ser på Jesus troens opphavsmann og fullender.
Det du er for Gud er altså hva du er i Kristus!
Men en ting er disse ytre
utslag – hva med den iboende synd: Urene lyster, mangel på kjærlighet
både til Gud og mennesker, treghet og ulyst til Guds ord og bønn,
vantro, mistillit til Ordet, hovmod, egenkjærlighet, egen rettferdighet,
gjerrighet, stolthet, og vi kunne vel nevnt mer av samme sort. Ja,
hva med disse ting? Kan du gjøre noe med det?
Noen er så åndelige i egne
øyne at det tyter, men har du vært i sammen med dem aldri så lite,
så kjenner du alle deres åndelige erfaringer fra begynnelsen til dags
dato, de er gjerne flinke til å utbasunere dem. Det er dem selv
– deres egen person – som er i sentrum.
Jesus sa i Matt 11:29: «Ta
mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er saktmodig og ydmyk av hjertet.»
Her har du noe å måle åndelighet
opp mot. Tror Guds folk i disse tider er i behov av å skjelne åndelighet,
så vi ikke skal fly etter enhver som sier – Jesus!
Noe må skjule oss for Gud!
– rense oss! Det er ydmykende for det gamle menneske å ikke bli regnet
mer med, men det er den eneste vei som er åpnet for oss! Det må et
guddommelig inngrep til, og det består ikke i, at Gud forandrer meg,
men ved at Han bar seg selv frem som et lyteløst offer for meg, og
kjøpte meg fri ved det. Hans dyrebare blod renser meg for all synd,
også den som stadig slår meg i ansiktet, som den demon Paulus fikk
- tornen i kjødet.
Mange taler om kraft, som
om det var gitt en kraft som kunne transformere meg til noe annet
enn hva jeg er, men det er ikke kraft du er i behov av her, men fred
med Gud i en god samvittighet! Guds barn er glad i evangeliet fordi
det vitner for ham om en soning for og renselse fra all synd. Det
er der jeg kan møte Gud med frimodighet på et sant grunnlag!
Det var ikke din tjeneste
Jesus kom for, men for å ta på seg din synd og bære den bort, som
et lyteløst lam, fra Guds åsyn!
Vi leste i teksten
vår om disse jødene med alle sine ofringer, overholdelse
av høytider osv., helt etter boken så langt, kan vi si,
men det var ikke det Gud ville ha. De så ikke hva de i virkeligheten
var i behov av - renselse og syndsforlatelse, en som kunne bringe
et fullkomment offer for dem!
Jesus er jeg en dem, vil du meg kalle din,
Står jeg for deg som hine fem, med lys i lampen min?
Det er hva det hele beror
på – Hva kaller Jesus meg? Hva sier Han? Det beror ikke på hva jeg
selv holder meg for å være! «La en annen rose deg og ikke din egen
munn, en fremmed og ikke dine egne lepper!» - sier Ordsp 27:2.
Skal du rose deg, da roser
du deg vel av Jesus Kristus, og det som korsfestet? – for det var
jo for deg Han gikk den blodige sti – for at du skulle slippe fri!
Og hør du til slutt: Denne gjerning til din evige frihet i himmel
og salighet er allerede gjort én
gang for alle, ifølge Hebr 7:27.
Så kom og gå i rette med
Ham! – men kom i dag!
|