Guds
kall til omvendelse er det vi møter her - og da ikke et kall til den åpenbare
verden, men til sitt folk.
Noen ville jo da kunne spørre: Men trenger Guds folk
til omvendelse? - De er jo Guds folk!
Den anklagen kan en forkynner også møte på ofte: Du
taler jo til Guds forsamling - altså Guds folk - som om de skulle være
uomvendte!
Men det er fordi man ikke skjelner mellom den ytre og
den sanne Guds menighet, de levende greiner på vintreet som har forbindelse
til roten, og de døde greiner, de som likesom bare henger på, men ikke
har livsforbindelse.
Jesus taler jo alvorlig om det i Joh 15:1-2.
Slik
var det også i den gamle pakts menighet, det jødiske folk, Israel - det
var bare en liten flokk, «de stille i landet,» som hadde sitt liv i Gud,
i denne store ytre menigheten.
Det var dem Herren tok seg av med trøst og oppmuntring,
mens det samtidig lød doms- og omvendelsesbudskap til de andre.
Vi
ser og møter det ofte i kristen sammenheng, dette synet at det er en ensartet
menighet, altså, at det kun finnes en «indre» menighet - selvfølgelig
er de kristne alle de som går i kirke og bedehus! Slik tenker og følgelig
også sier mange.Tror du det? Tror du virkelig det?
Men så blir jo forkynnelsen også deretter. Den går gjerne
på at de må bli mer aktive, ikke bare sitte der, slutte med dette og begynne
med hint, gi mer til misjonene osv. Og kan hende er det rett det ofte,
at du trenger slike formaninger, men hva hjelper vel det om det ikke er liv!
Hva hjelper det om disse døde greinene begynner å henge blader på seg
selv? - Du har vel sett mange vakre juletrær i ditt liv - de kan virkelig
stråle om det er rette person som har pyntet, men ikke noe av det stammer
fra treet selv, det er bare hengt på! Noen dager senere tas pynten av,
treet kastes ut, og noen uker etterpå er det ikke mye vakkert det som
ligger der. Det er ingen forbindelse til rot, hvilket er døden!
Som en dame sa til en forkynner - hun talte om et ektepar hun kjente,
de var så fine mennesker sa hun - de mangler bare bekjennelsen.
Men hva med livet da? spurte forkynneren.
Slik også med våre første foreldre på fallets dag allerede,
de forsøkte å berge seg ved selvpåhengt drakt. Men det skjulte ikke noe
for Ham som ser alt, og de ble vist ut av hagen.
Det er en alvorlig påminnelse for oss! - Dette gjør
bare situasjonen verre enn noen gang før! Og noe som vi ikke er så obs
på: Hva om en annen ånd får blåse «liv» i disse døde
greiner? Det vil si, en ånd som ikke er av Gud. Djevelen stiller
mer enn gjerne opp for denne gjerning om han bare kan forføre noen ved
det.
Med
Luther kom reformasjonen, men det var mange før ham, og også samtidig
med ham, som klaget på forholdene i denne kirken og arbeidet for forandring,
men Luther fikk åpnet sine øyne ved Den Hellige Ånd så han så inn til
sakens kjerne - det ord, det budskap, som bringer liv og salighet med
seg, det var jo det som manglet, det var det som var fraværende, og ikke
bare fraværende, men motstått og forfulgt over alt hvor det dukket opp.
Du ble brent på bål for dets skyld!
Og en ting som vi skal merke oss da - hvem var det Luther
da fikk å stri med? - Det var ikke med de døde greinene på vintreet som
satt som «noen potetsekker på kirkebenkene»
som det av og til sies, men med de døde greiner som var aktive i
menigheten! - Ja, nettopp med de mest aktive!
Det
er ikke noe mål for oss å få dette opp og gå. Målet for Luther da, og
det er også Herrens mål, det var å få formidlet liv til dem, å få formidlet
livets ord til dem. For dersom du får reist opp mennesker til aktiv tjeneste
i menigheten, uten at de har fått del i livet, så reiser du i virkeligheten
opp en motstandshær imot Guds sanne menighet.
Forbilledlig er dette vist oss i Abrahams gang inn til
trellkvinnen Hagar, for ved egen gjerning å oppreise seg en sønn, og Ismael,
trellkvinnens sønn, han som er født til trelldom, som det står i
Gal 4:24 - hvilket forferdelig uttrykk! - han begynte å forfølge Isak,
han som var født etter løftet, og det ble to folk av disse
som like til i dag har stått hverandre imot.
Du
som sitter her nå, er du født etter løftet eller har du reist deg selv?
Når det blir tale om ditt kristenliv, ser du da tilbake
på et valg du tok for eksempel, en bestemmelse, jeg bøyde meg, jeg gjorde,
og så ett eller annet ved deg, eller ser du på Jesus alene, det som Gud,
Faderen, har gitt deg i Ham, de valg Han har tatt og de gjerninger Han
har gjort før noe av ditt?
Bare hør nå, og merk deg nøye disse uttrykk: Jeg
bøyde meg! – Jeg omvendte meg! - Jeg døpte
meg! osv. Er vi i stand til dette da? Kan vi transformere
oss selv til rettferdige og hellige skapninger som passer inn i himmelen
ved noen egeninnsats? Skulle Gud ta imot noe som helst av oss som løsepenge
for vår sjel?
E.K.
|
Per
Nordsletten skriver i en sang, etter å ha gjort sine erfaringer: «Men
akk, jeg har et kjød Som alltid gjør meg møye, Det er jo dømt til død,
Men vil seg ikke bøye!»
Nei, det vil seg ikke bøye! - Og det
er jo nettopp hva Skriften vitner om det: «Kjødets attrå er jo fiendskap
mot Gud, for det er ikke Guds lov lydig, kan
heller ikke være det.» (Rom 8:7).
Kjødet, det søker sitt eget i alt,
også når det velger fromhets vei, og likesom skal bli en Guds etterfølger.
Det som du og jeg så ofte vil ha opp og stå og gå omkring,
det er dømt til død! - Det er nettopp det Han naglet til korsets tre!
Hør
nå hva Herren sier til denne menigheten i teksten vår: «Få dere et nytt
hjerte og en ny ånd!» (v.31).
Det var altså det som manglet dem,
og det er det som mangler deg! - Og hvordan vil du gå
frem for å få til det? Har du noe forslag?
Da begynner vi vel å skjønne noe! Vi kan nok forandre
en del i det ytre, men hjertet er jo det samme, og ånden,
menneskeånden, er jo den samme! Hva gagner det da? - Det hele har jo bare
tatt en ny form. En har bare tatt på seg en maske, slengt om seg en kappe
som skal skjule det som befinner seg i det indre.
Du
ser at det de kranglet med Herren om her, det var hvilken vei som
var den rette, om det var Herrens vei eller om det var deres egne. (v.28).
Og ethvert lovisk sinn, ethvert sinn som ikke ved evangeliet
er satt fri fra loven når det leser denne teksten: «- omvende dere, vend
dere bort fra alle deres overtredelser. Kast fra dere alle deres overtredelser
osv.» - de tenker med en gang på egen gjerning. Men det er jo nettopp
deres egen vei! Men her er tale om å vende seg fra sine egne veier
til Herrens vei! - Altså til en helt annenvei! Og Jesus
sier jo like ut, med all den klarhet vi bare måtte kunne ønske oss, hvilken
vei det da er tale om: «Jeg er Veien!» - sier Han.
Og så kan vi la det spørsmål Han stilte her i teksten,
gå ut til oss her og nå: «Er ikke mine veier rette Israels hus?»
Hør
hvordan denne veien beskrives i Guds ord, denne salige veien, salighetsveien,
frelsesveien som Guds sanne menighet vandrer på, i dag som alltid: «Vi
fór alle vill som får, hver til sin vei» - altså våre egne
veier! Men hør nå denne Herrens forunderlige vei!: «Men Herren lot den
skyld som lå på oss alle, ramme Ham!» (Jes 53:6).
Er ikke dette en forunderlig vei? Din vei like inn i
himmel og salighet, det er at Herren lot den skyld som lå på deg, ramme
Ham! Men da er jo veien ferdig den da, da er det jo ikke mer å legge til
eller trekke fra!
Vil du etter denne åpenbaring fortsatt vandre følelsesløs
på syndens vei?
Jødene
var et folk i trelldom under loven, og når de da gjorde så godt de kunne
etter sine egne begreper og sin egen målesnor, så kunne de ikke forstå
at Gud kunne kreve noe mer av dem. Og dersom de snøt og syndet noe - ja,
så ofret de gjerne noe ekstra da som skulle oppveie dette.
Det er mye i den kristne forsamlings kollektkorg
også, som ikke er annet enn avlat. Men syndsforlatelse er ikke til salgs,
det nye livet er ikke til salgs, det kan bare fås for intet, av nåde blott!
Står ikke det klart for deg, så er heller ikke ditt
hjerte rett for Gud! Ingen gjerning kan gjøre noe som helst fra eller
til i ditt forhold til Ham. Det er bare én gjerning, én eneste, som har
virket noe i ditt forhold til Ham, og det er Jesu gjerning, den Han utførte for deg!
- i ditt sted!
Da
er det de som kan spørre: Men hva da med syndene som florerer iblant oss,
og i oss, skal ikke de påtales og dømmes? Paulus svarer
på et slikt spørsmål: «Vi som er døde fra synden, hvordan skulle vi ennå
leve i den?» (Rom 6:2).
Leve i den! Nei, vi lever ikke lenger i
den, vi kommer til Jesus med den, som den pest og den plage den er for
oss nå, og vi tror på Hans ord og løfte, at Han har gjort opp med den
én gang for alle, da Han naglet den til korsets tre!
Det
jeg altså har forsøkt å forkynne deg, er at du er fri i Ham, nettopp der
du sitter nå, men i deg selv bundet nå og for all evighet!
Synden
deg plager
Netter og dager,
Dog, - du en evig rettferdighet har.
Jesus alene
Tvettet oss rene.
Pris være Lammet som syndene bar.
Ja,
dette skriver Rosenius i sin sang. Ta imot det med takk nå! - og ikke
fall under samme dom som dem vi møtte i teksten vår, for det gjør
du nemlig om du ikke er fornøyd med Guds vei til frelse alene.
Han heter Jesus!
|