Samtidig som denne verden er under en fullkommen og fullt ut tilstrekkelig
nåde, nemlig Guds nåde for Jesu skyld, så er den også under
en vrede det ikke er mulig for oss mennesker å fatte, nemlig Guds
vrede, for syndens skyld.
Det er dette mennesket forkynnes i Guds ord. Det er dette
budskap det har fått å besinne seg på - elsket for Jesu skyld, men under
vreden for syndens skyld. Dette gjelder DEG!
Hva velger du så, Jesus eller synden, nåden eller
vreden? Du kan ikke få begge deler! La nå det få trenge inn på deg, at
dette valg kommer du ikke utenom!
Og ja – du kan ta en bestemmelse
her, gjøre et valg, det er riktig nok, men hvordan vil du sette det ut
i livet i praksis? Tror du ikke du vil få samme opplevelse som apostelen
Paulus beskriver i Rom 7:19: «Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke. Men
det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg.»
Da begynner du å innse at heller
ikke dette valget ditt er så mye verd som du først tenkte om det. For
du makter ikke å følge opp!
Et sant valg, om vi absolutt
skal bruke det begrepet, det skjer først der hvor synderen ser, at Herren
allerede har valgt ham eller henne, mens de ennå var syndere uten
tanke på Ham! Da blir det eneste du har å bringe Ham en hjertets takk!
Stans opp og «vei» disse ordene mot hinannen og grunn på
deres innhold - nåde, vrede. Begge taler til deg om din eventuelle
fremtid.
Det finnes ifølge Guds ord ingen
tredje utgang av dette liv. Spesielt må du legge deg på hjertet at utgangen
«egen fortjeneste for Gud,» bare finnes i det falne menneskets åndelig
formørkede forstand.
Derfor er det intet gagn i dette, som ligger oss så nær,
idet alvoret med Guds hellighet begynner å rykke inn på oss, nemlig
å ta på oss byrder/oppgaver. Forøke innsatsen, gjøre/ofre seg mer
for Guds rike, ta det mer alvorlig med oppgavene og med avleggelse av
synd, begynne å ikle seg den hellighet en ser at en mangler og
lignende.
Men hvordan ikler man seg hellighet?
Prøv nå å svare på det! Det er en absolutt umulighet, for vi kan ikke
ikle oss noe annet enn det vi faktisk er i besittelse av, og det er ikke
hellighet - tvert imot, syndighet. Likefullt står Guds ord
fast.
Fariseerne hadde funnet et svar, men hvilket forferdelig
resultat det ble! De ble fremfor alle andre, Jesu mest innbitte og hatefulle
motstandere, og han (Paulus) som i nidkjærhet for fedrenes lærdommer gikk
lenger enn sine jevnaldrende, han gikk også lenger enn sine jevnaldrende
i forfølgelse av de troende.
Med andre ord, jo mer hellig på denne veien, jo bitrere fiende
av Jesus. Dette bør vi nok legge oss på hjertet i dag, hvor synden i det
store og hele er redusert til visse ytre grove gjerninger.
Hør, min venn, som leser, det var vel ikke Jesu fiende du
ville bli? Det var vel ikke det du stilet imot?
Å nei, jeg ville bare bli mer
hellig og helhjertet, for jeg er trett av verdens tomhet og fjas, verdsligheten
i mange forsamlinger som bærer kristennavnet byr meg så imot, så jeg vil
gjerne leve mer helt for Jesus.
Ja, det er tross alt en del som
har det slik i dag, og det er både gledelig og gudgitt (virket enten ved
lov eller evangelium), og idet en har det slik så vokser også naturligvis
spørsmålet frem: Hvor går veien nå? Og i dette igjen ligger faren for
å få, og henge seg på et galt svar.
Og en av veiene det pekes på fører inn i et motsetningsforhold
til Jesus, nå som den gang.
Hva sier så Guds ord - 2 Pet 1:3? I Ham (Jesus) er gitt – alt som
tjener til liv og gudsfrykt.
Ja, sier du, men
jeg orker ikke mer av synd og verdslighet! Nei, hvem sier at du skal fortsette
i det, men Guds ord vil ikke vite av noen annen hellighet enn den som
gis ved troen på (tilflukten til) Jesus. Bare evangeliet kan også dempe
synden, men det er ikke denne «demping» som stiller deg mer rettferdig
for Gud enn hva du i utgangspunktet er, men altså troen på Jesus – Punktum!
Altså, den som har troen på Jesus er hellig for Gud, og kan ikke
bli mer hellig!
Guds ord taler om Guds hellighet, det hellige
i templet, de hellige engler, Guds helligdom, og dere skal
være hellige osv.
Hva er så hellighet? Vi kan rett
og slett, etter syndefallets dag ikke fatte det fullt ut, men om Moses
står det - Hebr 12:21: «- så fryktelig var synet, at Moses sa: Jeg er
slått av redsel og skjelver.»
E.K.
|
Men hellighet må da være noe vakkert? Ja, selvsagt – men ikke for
det falne menneske!
Det vi blant annet kan si, er
at det er det motsatte av synd og verdslighet, det vil si
kjærlighet til verden, som jo ikke er noe annet enn hva Guds ord kaller
å ha sitt behag i urettferdigheten.
Det er altså motpoler, og kan derfor ikke eksistere
sammen. Dermed forstår du også at idet du beveger deg i retning, synd
og verdslighet, så beveger du deg bort fra hellighet, det du ifølge Guds
ord er kalt til. Men hvordan beveger jeg meg så i retning, hellighet?
Kan hende er dette blitt et presserende spørsmål for deg, for du opplever
at alt i deg trekker i retning, det som hører denne verden til. Du makter
ikke å være uselvisk. Du vil det gode det hellige, men ender opp med det
onde det vanhellige. Og det er nettopp her det er så viktig at du får
det rette svar.
Hør Paulus i Rom 7:25, og tryggere
kan du vel ikke få det?: «Gud være takk, ved Jesus Kristus, vår Herre!»
Det ropes på «helliggjørelsesforkynnelse» og etikk i dag, og mye av det
har nok sin grunn i en sann og dyp nød over tingenes tilstand. Så mye
må vi gi det! Men da er det viktigere enn noensinne, at Guds ord også
i dette får være vårt lys. At vi ikke midt i vår iver kommer til å forakte
Hans vei, og oppskatte vår egen i stedet. For det er jo det som har skjedd
så ofte i historien.
Guds rike går bare frem der hvor et synderhjerte får ta sin
tilflukt til Jesus. Norges opprinnelige befolkning kan bare forøkes ved
fødsel, så også Guds rike. Kun ved denne åndelige fødsel, hver
gang det dages i et mørkt hjerte, og Jesus får innta menneskets trone,
som er nettopp hjertet. Idet Han, som forkynner fred for deg som
er langt borte, får flytte inn, nettopp ved denne fredshilsen. Og dette
nye livet vokser også sin vekst kun i denne, fred med Gud, ved vår
Herre Jesus Kristus.
Men der hvor dette skjer, der
skjer det også en detronisering av den som allerede sitter på tronen – og det blir gjerne
harde tak og en livslang kamp!
Du som har tenkt å være blant dem som engang skal befolke
himmelen. Som hver dag pleier omgang med Gud og Hans engler, hvordan kan
du ennå leve i synd? Hvordan kan du ennå se ut som en hedning, og gjøre
som dem som ikke kjenner Gud? Hvordan kan du ennå fylle deg med de skolmer
verden lever av med lyst, og på toppen av det hele kalle det glad kristendom
og evangelisk frihet!?
Kjære venn, ikke svar på det før du har hatt det med deg
innfor Guds åsyn.
Guds vrede hviler over denne verden, som et
vær, som på et fastsatt tidspunkt bryter løs. Og dette har sin grunn i
den synd og bortvendthet verden ligger i, og forøver.
Men også Guds nåde hviler over
den - et lys er tent, en dør er åpnet. Det er mulig å høre frelsens ord,
som flytter deg over i det riket som ikke rystes som Hebr 12:28 kaller
det: «- så la oss være takknemlige og derved tjene Gud til Hans
behag, med blygsel og ærefrykt. For vår Gud er en fortærende ild.»
Endatil profeten Jesaja måtte utbryte: «All vår rettferdighet
ble som et urent klesplagg.» (Jes 64:5). All vår – intet
unntak!
Nei søk det som er høyere oppe - Han som steg ned i din elendighet,
ble deg lik, for ved det å løfte deg opp i sin hellighet.
Johannes ser den herliggjorte Kristus
og faller som død for Hans føtter. Ja, nettopp slik er det - Han kan ikke
du og jeg leve med, før vi får høre «løsenordet.» Jesus bøyer seg ned
til ham og sier først og fremst dette: «Frykt ikke!» Og: «Se, jeg var
død!» Jeg var nede i, og inne i - ja, ikledde meg menneskets dypeste
elendighet og nød, nemlig døden, som jo har sin årsak i synden.
Jeg var død! Derfor skal du leve, Johannes! – så frykt
ikke!
Å, hør det du som leser: Jesus tok det! Her er all
den hellighet du må ha. «Alt det du treng for himmel og jord, er
gøymt i det eine ord, Jesus.»
|