Vi vet, det første vitnesbyrd om jorden står i 1 Mos 1:2: «Og jorden
var øde og tom, det var mørke over det store dyp, og Guds Ånd svevet over
vannene.»
Men i denne tid var en person
til, og det er Han som Skriften kaller Ordet, Guds ord.
I Johannes evangelium kapittel
1, vers 1, står det: «I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og
Ordet var Gud.»
I begynnelsen var det allerede
til. Han er altså fra før begynnelsen. Fra evighets dager vitner profeten
Mika i forbindelse med Hans fødsel inn i denne verden. Han er den hele
Skriften sikter inn på.
Har du sett hvilken nåde og kjærlighet
fra Guds side, at Han gjennom hele historien har villet åpenbare seg for
oss til vår frelse. Villet meddele seg til oss, som var døde i våre synder
og overtredelser, og ikke spurte etter Gud.
Det skal enhver sann forkynnelse
kjennes på ifølge Luther. Forkynner profeten Sakarjas budskap fra Sak
9:9: «Rop med fryd, Sions datter! Rop høyt, Jerusalems datter! Se, din
konge kommer til deg. Rettferdig er Han og full av frelse, saktmodig
er Han og rir på et esel, på den unge eselfolen.»
Kommer til deg! Derfor
har vi også denne boken blant oss – Gud har villet nå oss, men det var
et stort problem. Deres synd har skapt skilsmisse mellom dere og deres
Gud. Det var det store problemet! Og er det fortsatt – Gud
er hellig, og vi er syndere.
Gud har løst problemet. Skal
vi forsøke å se på det? Men det du ser så mye av i dag, er at mennesket
løser dette problemet på sin egen måte. Så maler de for oss en falsk
Gud. En Gud som ikke er hellig, men bare kjærlig for eksempel. Da
blir det ikke så farlig med synden heller, vet du! Da blir det ikke så
farlig om vi er helt i lyset med vårt eller ikke. Vi hangler med
og så går det nok godt. En går i drømme om en kjærlig Gud – en Gud som
ikke er en fortærende ild mot all synd. Og du kommer da inn i Guds rike
med æren i behold, kan du si. Uten noensinne å ha blitt en synder for
Gud. Og da dreier hele kristendommen seg om hva du skal være, og hva planer
Gud har for deg osv.
En kjærlig Gud ser mellom fingrene
med synd. Men Guds kjærlighet er ikke åpenbart ved noe slikt, men ved
at Jesus bar ansvaret for den i ditt sted.
Det menneske som ikke vil omvende
seg fra noen synd eller holde fast ved noen vane som strider mot Guds
vilje, det vil gripe deg og holde deg fast som en slyngplante, og dra
deg ned i fortapelsen. Det er ikke mine ord, det er Guds ord, syndens
lønn er døden. Det som ikke er løst i himmelen, har ikke jeg noen fullmakt
til å løse. Altfor mange forkynner evangeliet som tillatelse til å leve
som du vil, men det kan ikke bli mer feil.
Men merk deg hva jeg sa. Som
ikke vil osv. Men om noen da synder, om så sytti ganger sju, så
er det nåde å få. Men den som ikke vil stå imot og la synden drive seg
til Jesus, men fritt og uhemmet hengir seg til å leve i det, har aldri
kjent Herren. Den som møter Jesus, møter også sin synd.
Det tales ofte om den åpnede
dør til himmelen, men har du noen gang møtt en stengt? Porten er nemlig
fremdeles stengt for kjøtt og blod – det vil si, slik som du er i deg
selv, uten gjenfødelse. Har du opplevd det?
Jesus er lov og evangelium i
sin person – for her møter vi en som er fullkomment ren, og det
er lovens som avslører oss, nemlig at vi er det motsatte. Dette skjer
i vårt møte – ikke med naboen om han er aldri så from - men med det fullkomne!
Jesus er ikke blitt evangelium
for oss, før Ånden har fått åpenbart oss, at Han er ren og fullkommen
for oss. Han er gitt oss!
Men for at vi skal leve eller
bli værende i dette, må Herren igjen og igjen åpenbare oss sannheten om
oss selv. Ikke fordi det er etter Hans hjerte å plage oss, men det er
slike som står der avkledd i Hans lys, Han opphøyer og tar bolig i. Mange
ser sin synd til en viss grad, men den sant troende klager sin nød over
at det er synd alt i ham. Synden er årsaken til den nød som driver meg
til nådestolen, Jesus.
Vi ser dette i Peters møte med
Jesus i Luk 5:8: «Herre, gå fra meg, for jeg er en syndig mann!»
Dette går alltid foran frelsen.
Det vitner hele Skriften om. Herren er ikke avhengig av vår syndserkjennelse
og syndsbekjennelse, men vi er det for å bli bevart i frelsen, det vil
si, i Jesus Kristus.
På fallets dag lød Herrens spørsmål
til sin falne skapning Adam – Hva har du gjort? Visste ikke Gud det? Jo!
Men Han ville ha Adam inn i sannheten igjen. Han ville ha Adam inn i sitt
lys igjen. Slik spør Han deg også: Hva har du gjort? Har du svart på dette?
Har du blitt enig med Gud?
Men se Guds nåde på fallets dag
– Adam og Eva unnskyldte sin synd på alle måter – slik det også er med
oss i utgangspunktet. Vi viser oss å elske mørket fremfor lyset – likevel
forkynner Gud dem evangeliet, om Han som skal komme og knuse slangens
hode.
Evangeliet forkynnes for alle
slags mennesker. Såkornet faller på veien, blant torner og på steingrunn
likeså vel som i god jord. Alle får høre! Men merk deg hvem som ikke får
forkynt evangeliet for sin egen del – Slangen! Men bare løfte om
et knust hode. Og det er viktig for oss å vite, at det gjelder også alle
de som følger ham!
Jesus taler om Den Hellige Ånds
overbevisning i Joh 16:11: «Om dom, fordi denne verdens fyrste er dømt.»
Denne verdens fyrste!
Han som åpenbarer seg i tidsånden. Altså, den som følger ham kommer under
samme dom – et knust hode!
E.K.
|
Men videre i historien sendte Gud dem loven og profetene som fortsatte
å stille spørsmålet: Hva har du gjort? Dette spørsmålet har vært lyset
i verden til åndelig oppvåkning. Uten dette spørsmål – totalt mørke. Hva
har du gjort?
Men det var ikke et lys som kunne
lose oss helt frem. Nei, det kunne bare vekke oss opp. Den som tok imot
det var i virkeligheten like fortapt som den som avviste det. Loven kan
ikke føre det lenger. Om en forbryter står for domstolen, så vil hans
eventuelle tilståelse, ikke engang hans anger, kunne forandre lovparagrafen
han dømmes etter. Loven krever sitt uansett!
La du merke til hvordan teksten
vår begynte? «Se, min tjener!» (v.1). Dette
vitnesbyrd har også gått parallelt med spørsmålet, hva har du gjort? –
gjennom hele historien. Du ser det første gang allerede på fallets dag.
Ser du Guds tjener? Adam og Eva gjorde ikke det, vet du, så de holdt på
med sine fikenblad, og den samme blindhet fortsetter og åpenbares, i Kains
blodløse offer. Og i dag i en masse ting som aldri kan ta bort synd!
«Se,
min tjener!» Gud er det som vitner om Ham, og sier det samme til deg nå!
Som Han også sa til ypperstepresten Josva i Sak 3:4, der han sto for Herrens
engel i skitne klær: «Ta de skitne klærne av ham! Og til ham selv sa han:
Se, jeg tar din misgjerning bort fra deg og kler deg i høytidsklær.»
Hva tror du Josva så? Guds Lam
som bærer verdens synd! Å se Jesus kler oss i høytidsklær for Gud! Klær
som gir oss adgang til Guds rike! En underlig vei, ikke sant? Forstår
du det?
Det samme vitnesbyrd bringes
på Tabor berg, hvor Jesus blir forklart for disiplenes øyne –
Gud taler ut av en sky: «Ennå mens han talte, se, da kom en lysende sky
og skygget over dem. Og se, det lød en røst ut fra skyen, som sa: Dette
er min Sønn, den elskede! I Ham har jeg velbehag: Hør Ham!» (Matt 17:5).
I teksten her hører vi: «- som
min sjel har velbehag i!» Og på Tabor: «I Ham
har jeg velbehag!» Altså er dette Han som alle profetene gir det vitnesbyrd,
at hver den som tror på Ham, får syndenes forlatelse ved Hans navn, som
Peter vitner i Kornelius’ hus i Apg 10. Se, nå er Han kommet! Loven
og profetene hadde sin tid inntil Johannes kan vi lese i Luk 16:16.
Så står det videre: Min utvalgte!
Vi skal stanse noe helt kort for dette, for det er viktig lære. Du har
vel kan hende også spurt: Hvem er de utvalgte Ordet taler om? Svaret er
– Gud har utvalgt én person. Og
de utvalgte det er de som ved troen er i den utvalgte.
«Jeg legger min Ånd på Ham, Han
skal føre rett ut til hedningefolkene,» leser vi i v.1b, i teksten vår..
Den retten har Han ført ut til
oss. Det er Hans rett, Hans rettferdighet, som Han har gitt
oss i seg. En oppfylt Guds lov og et fullkomment oppgjør med all synd!
Kjenner du noen annen rett du
kan bli stående for Gud ved?
Og så står det så velsignet her,
hva slags mennesker Han ikke skal knuse og slokke: «Det knekkede rør skal
Han ikke knuse, og den rykende veke skal Han ikke slokke.» (v.3a).
Er det slik du kjenner deg så
ofte? Det er altså slike Han tar seg av. Han skal føre retten ut til dem!
Hør Guds løfte på det her!
Men det er noe Han knuser og
slokker også, kan vi lese blant annet i Marias lovsang i Luk 1:51-52:
– «Han spredte dem som var overmodige i sitt hjertes tanker. Han støtte
mektige ned av deres troner.»
Gud hater dette at mennesker
vil være noe annet enn hva de faktisk er. Han hater løgnen og elsker sannheten.
Selvopphøyelsen, det er en uhelbredelig sykdom i vårt kjød. Fra
fallets dag av har det ridd mennesket. Det er altså ikke noe som blir
bedre i morgen. Dette er selve syndefordervet – selve steingrunnen. Mennesket
tror på seg selv i stedet for Herren. Det er den dårlige ferd Peter taler
om i 1 Pet 1:18, som vi har arvet fra fedrene. Men hør hva som sies gjennom
Peter i den sammenheng: Vi er løskjøpt fra denne ferd ved Kristi blod,
som blodet av et ulastelig og lyteløst lam! (1 Pet:12).
Det er ikke vi som skal betale
– det blir for dyrt. Den som vil betale med noe, trår dette blod under
sine føtter.
«Se,
min tjener, som jeg støtter, min utvalgte, som min sjel har velbehag i!
Jeg legger min Ånd på Ham, Han skal føre rett ut til hedningefolkene.»
(v.1).
Guds nådegave i Jesus! Han har
Guds sjel velbehag i. Det er vel Han du håper på?
Du gikk kan hende i mange år
og prøvde være en slik tjener som Guds sjel kunne ha velbehag i. Kanskje
du prøver nå? Hør du – det er fåfengt! Du kan aldri oppnå å bli det, og
jo mer du prøver på det desto lenger bort fra Herren går du, og inn under
de vantros dom, som er evigheten borte fra Gud. Slik lyder Herrens ord
til oss i teksten vår her: «Se min tjener!»
Vil du være en tjener som Guds
sjel har velbehag i, så er det bare ett vis å oppnå det ved, nemlig ved
troen på evangeliet.
Som Jesus selv sier i Joh 16:27:
«For Faderen selv elsker dere, fordi dere har elsket meg og trodd at jeg
er utgått fra Gud.»
Ved troen på evangeliet! Hør
det!
|