Det er – eller burde iallfall ikke være noen
vanskelighet å se hva Gud krever av oss mennesker i sin lov, det vil si,
i sin hellighet og kjærlighet, i særdeleshet sin kjærlighet til de små
og forkomne. Se bare hvem Han nevner spesielt her i teksten, mennesker
i lenker og bånd, undertrykte, sultne, hjemløse og nakne. Dette er ikke
noe som er opphørt ved evangeliet – nei, det er slik Gud er og alltid
vil forbli. Det står fast! Det er slik Gud vil du skal være i ditt
daglige liv! Også du som er satt fri ved evangeliet, ved lammets blod.
Det
er ikke det å slippe å gjøre det som er rett og godt
din frelse og evangeliske frihet består i, men at du ikke behøver
disse gjerninger til frelse, fordi de er fullført for deg av en
annen.
Det finnes bare én som kan gjøre noe med dette, en som
for allerede to tusen år siden tok det grep som var nødvendig. Om Han
står det i 1 Joh 3:8b: «Til dette ble Guds Sønn åpenbart, for at Han skulle
gjøre ende på djevelens gjerninger.» En
sann kristen vil ikke tenke i de egosentriske baner, når han ser
den Guds godhet han selv har vært gjenstand for. Når du neste
gang står der med ditt fall og ser, at Guds nåde har ennå
ikke slutt!
Men
at Gud vil godhet også ved deg, det står fast. Tenk nå bare
på det du leser i 2 Kor 9:8: «Og Gud er mektig til å gi dere all nåde
i rikelig mål, for at dere alltid og i alle ting kan ha alt det dere trenger
til,» - og her er det mange som stanser, og tror det er evangelisk frihet,
men ordet fortsetter ikke, så dere kan ligge på sofaen og nyte overflod
av goder, men hør nå godt etter: «- og ha overflod til all god gjerning.»
Det er ikke vanskelig å forstå,
at om alle mennesker hadde innrettet seg etter Guds vilje her, så var
det slutt på fattigdom og nød i denne verden. Men saken er den, at vi
gjør jo ikke det!
Du kjenner vel til dette vi helst
finner innenfor den katolske kirke, ordener med fattigdomsideal. Man innvier
hele livet sitt til tjeneste for Gud, men det er fåfengt om man gjør dette
for Gud, eller for å oppnå noen slags lønn i det hinsidige, gode
gjerninger er ikke for Gud, for Han har ikke bruk for det, de er for andre
mennesker. Ikke skal du gjøre det verken for frelse eller noen slags lønn
heller – du har jo allerede fått alt da Han gav deg Jesus, det er ikke
noe mer å oppnå enn hva som er gitt deg ved Ham, Guds beskyttelse og velsignelse
på veien her, og et evig liv som fortsetter i himmel og salighet! - ja,
som bringer deg inn i himmel og evig salighet allerede her og nå!
Som vi nettopp leste det: «Gud er mektig til å gi dere all nåde i rikelig
mål, for at dere alltid og i alle ting kan ha alt det dere trenger til!»
Han skal sørge for deg, og ikke
fordi du gjør slik og slik og ikke slik og slik, men ene og alene for
Jesu skyld! Hørte du ikke det vi leste – gi dere all nåde i rikelig
mål! Men nåde er jo ikke lønn! Nåde er ikke en følge av noe ved deg, men
har ene og alene sin grunn i Gud alene!
Derfor kunne prestene si – som de gjorde det tidligere iallfall
– «Gå i fred og tjen Herren med glede! – eller uten frykt!» Fordi denne
tjenesten ikke var avgjørende for ditt evige ve og vel, det var allerede
sørget for i og med Jesus Kristus, Guds usigelige gave!
E.K.
|
Om du kunne få løftet blikket opp på Ham nå!
Det er ikke de gjerninger Gud krever i sin lov som blir deg til frelse,
da var vi alle fortapt, men den gjerning Han kom hit ned og fullførte
for deg – den du særlig minnes i påsken! Ser du virkelig korset du?
Dette folket de klaget, og mente seg berettiget
til å kjenne Guds veier, at Han svarte på deres bønner osv., for de fastet
jo, overholdt høytider, gjorde en del lovgjerninger osv. De holdt seg
til Moses, som Skriften kaller det. Men da Jesus, det sanne lys, kom til
dem har Han dette å si - Joh 7:19: «Har ikke Moses gitt dere loven? Og
ingen av dere holder loven!»
Og det gjør ikke du heller! –
skal du møte Gud med, om så mye som et komma av den, da er du redningsløst
fortapt, men det har skjedd noe, det har skjedd en inngripen ovenfra,
så vi, takk Gud, kan lese som i Gal 3:13: «Kristus kjøpte oss fri fra
lovens forbannelse ved at Han ble en forbannelse for oss.»
Nå er det jo meningen at denne
Guds forkynnelse til deg skal bli deg til tro! Hold aldri igjen, når du
hører evangeliet!
Dette vi leser om i teksten her
er jo nettopp evangeliets frukt: «Er ikke dette den faste jeg finner behag
i, at dere løser ugudelighets lenker, sprenger åkets bånd, slipper undertrykte
fri og bryter hvert et åk? Er det ikke dette at du bryter ditt brød til
den som sulter, og lar hjemløse stakkarer komme i hus - når du ser en
naken, at du da kler ham, og at du ikke drar deg bort fra dem som er av
ditt eget kjøtt og blod?» (v.6-7).
Du begår ikke noen ugjerning
om du også tolker dette åndelig – ja, egentlig først og fremst det! Evangeliet
renser deg, setter deg i frihet, tilfredsstiller din åndelige hunger,
driver undertrykkeren bort fra din samvittighet – ja, du blir som Jesus
sier, virkelig fri!
En sann troende, sier aldri ja,
men, når han hører evangeliet forkynt, for han kjenner evangeliets kraft,
og på den annen side, viser dette ja, men, at evangeliet aldri har fått
løst dem ut!
Ja, men vil ikke Gud at vi skal
gjøre godt, te oss skikkelige her i verden og lignende? Dette møter
du stadig om du holder frem den fullbrakte frelse! Jo visst vil Han det,
Gud vil alt godt, men det er ikke evangeliet! Hør virkelig nå Gal
3:12: «Og loven har ikke noe med troen å gjøre, men der heter det: Den
som gjør det, skal leve ved det.»
Evangeliet sier noe ganske annet
– den som tror det Jesus har gjort, skal leve ved Ham! Ikke hva
du har gjort, men hva Han har gjort! Å, om denne forskjellen
kunne gå mektig opp for deg! Hør og se påskens budskap, Jesus som det
Guds offerlam som har sonet all din synd og skyld! Og der det er forlatelse
for synd, der er liv og salighet, som Luther sier det.
Bare en kunne gjøre gjerninger som besto for Guds dom, det var
Jesus Kristus, Guds Sønn, for Han gjordde det av hjertet
- et rent hjerte! Dit når ikke du og jeg opp - derfor må
vi også i denne stund ha vår frelse ene og alene i Ham!
|