Vi
stanser der - men slik fortsetter denne salmen gjennom sine 48 vers: Folket
svikter, Herren griper inn til redning, folket priser Hans navn, men svikter
snart igjen osv. En runddans du kan hende kjenner til?
Guds ord priser et rettskaffent liv - troskap, ærlighet,
rettferdighet, gudfryktighet osv., som vi leser det her i salmen: «Salig
er de som tar vare på det som rett er, den som gjør rettferdighet til
enhver tid.» (v.3).
Ja, som du ser så ikke bare priser Guds ord det, men det
priser vedkommende salig! Men det var vel noe ved dette verset som gjorde
deg urolig kan hende - dersom du lyttet oppmerksomt? La oss lese det en
gang til og merke oss hva som virkelig står her: «Salig er de som tar
vare på det som rett er, den som gjør rettferdighet til enhver tid.»
Ikke bare nå og da, ikke ofte og ikke mye – men til enhver tid!
Det vil jo si, aldri noe annet!
Da blir jo spørsmålet: Hvem gjør det? Er det i det hele tatt
noe menneske som gjør det? Men om vi må svare benektende på dette - og
det må vi jo, om vi skal si sant - så er det jo ingen som er salige
for Gud ved noen egen gjerning! Så ser vi også at salmisten straks følger
på med en begjæring til Herren: «Kom meg i hu, Herre, i din nåde
mot ditt folk. Kom til meg med din frelse.» (v.4).
Vi bør lese Guds ord med oppmerksomhet! Så kan Han få vise
oss noe av det som vi ikke kan se ut fra vår naturlige forstand på åndelige
saker.
Ingen er salige for Gud fordi de står på for Ham i noen virksomhet
- driver forening, forkynner, gir eller samler inn midler, reiser ut som
misjonær eller hva som ellers kan nevnes. Ingen får noe av evighetsverdi
fordi de gjør noen gjerning for Gud - men det finnes mennesker på jord,
som gjør noe fordi de har fått noe av evighetsverdi av Ham.
Hvorfor frelste Han dem da, tross all deres gjenstridighet?
Han straffet dem riktignok, men Han slettet dem ikke ut. Hvorfor? Svaret
på det, er et salig svar - om vi nå bare riktig kunne høre det. Han sier
det selv i teksten her: «Men Han frelste dem for sitt navns skyld,
for å gjøre kjent sin veldige kraft.» (v.8).
Dette har med evangeliet å gjøre. Vi skal se det. Først dette
med Hans navn. Vi leser hos profeten Jes 43:25: «Jeg, jeg er den som utsletter
dine misgjerninger for min skyld, og dine synder kommer jeg ikke i hu.»
To ganger, sier Han det - Han gjentar det altså - at det
er Han som gjør det: «Jeg, jeg ...» Og for min skyld, sier Han.
Ikke for deres - for hva sier Han om dem?: «Men du har ikke påkalt meg,
Jakob, så du gjorde deg umak for meg, Israel! Du har ikke brakt meg brennofferlam
og ikke æret meg med dine slaktoffer. Jeg har ikke trettet deg med matoffer
og ikke voldt deg strev med virak. Du har ikke kjøpt kalmus-krydder til
meg for sølv og ikke mettet meg med dine slaktoffers fett. Du har bare
trettet meg med dine synder, og voldt meg møye med dine misgjerninger.»
(Jes 43:22-24).
Litt av en attest dette! Jo, Jesus kom virkelig for å frelse
virkelige syndere! Ikke slike som tross alt hadde en porsjon gudsfrykt
også. Ikke slike som hadde vilje til å gjøre Guds gjerninger også! Nei,
de som «bare trettet meg med sine synder, og voldte meg møye med
sine misgjerninger.» Bare! Og så sletter Han altså dette ut - for
sitt navns skyld!
Herren fikk et underlig navn, da Han skulle stige inn i denne
verden som menneske - dette navnet ble formidlet ved en engel: «- du skal
gi Ham navnet Jesus, for Han skal frelse sitt folk fra deres synder.»
(Matt 1:21).
Det er altså hva Hans navn betyr: Han ved hvem Gud frelser
syndere! For mitt navns skyld, sa Han. Her møter du Han igjen,
Han som lovte ved profeten Jesaja å slette våre synder og misgjerninger
ut - det er Han som nå kommer som mennesket Jesus fra Nasaret.
Og så sa Han mer: «- for å gjøre kjent sin veldige kraft.»
Hva er det for en kraft? Gud kan knuse fjell og legge havet tørt. Er det
den kraft det er tale om? Nei, det er en kraft som er direkte knyttet
til Hans navn - og Hans navns betydning! Det er en kraft som ikke blir
aktet noe særlig på av mennesker, for den er
ikke spesielt synlig - det er ikke noe bulder og brak - men det er en
veldig kraft, noe som først forstås når mennesket har begynt å innse hvor
fremmed og langt borte det er fra Gud ved sin synd - Han som er en fortærende,
hellig ild, imot all synd! Ja, imot den som ikke til enhver tid
«tar vare på det som rett er, og gjør rettferdighet!»
E.K.
|
Paulus - denne tidligere egenrettferdige fariseer og forfølger av menigheten
- peker på og vitner om denne kraft for oss i Rom 1:16: «Jeg skammer meg
ikke ved evangeliet, for det er en Guds kraft til frelse for hver
den som tror.»
Denne Guds kraft er blitt åpenbart for deg her i kveld! Eller
hørte du det ikke? Den åpenbares for syndere!: «Jeg, jeg er den som utsletter
dine misgjerninger for min skyld, og dine synder kommer jeg ikke i hu.»
Har du noen misgjerninger? Har du noen synder? Så du kan
si av hjertet at du ikke bare trenger, men er totalt avhengig av denne
synderes frelser, Jesus? Uten deg går jeg til grunne, Jesus! Uten deg
er jeg fortapt her og nå - for jeg har ikke noe å møte Gud med utenfor
deg!
Se på dette folket vi leste om i teksten her -
ligner vi ikke påfallende på dem? Hvor snart glemmer ikke vi Hans gjerninger?
Så er vi også i behov av den samme nåde - at Herren ser helt bort fra
oss og våre gjerninger, og kun regner med sine egne - ja, at Han gjør
det ene og alene for sitt navns skyld!
Hvordan skulle du - der du står overfor den hellige Guds
lovs strenghet - bli frelst, om Han ikke hadde forordnet din frelse helt
uavhengig og helt utenfor deg? Det er jo nettopp hva Han har gjort i sin
nåde og kjærlighet, og profeten Jesaja uttrykker det så treffende i Jes
53:6b: «Men Herren lot den skyld som lå på oss alle, ramme Ham.»
Er du da frelst? Ja, om du ser på Jesus, så er du jo det!
Den frelse du der ser, den er for alt som heter menneske! Men vender du
deg bort fra det, til ditt eget - er du da frelst? Nei, du er hjelpeløst
og evig fortapt, for du har forkastet Guds Sønn - du har forkastet hele
Guds frelsesverk ved sin Sønn!
Det ligger snublende nær for oss å begynne å regne med noe
eget - noe av det vi er med på og gjør. Noe av det vi bidrar med - eller
rettere mener vi bidrar med. Men det eneste som regnes med i Guds rike,
det er den virksomhet som er en direkte frukt av evangeliet i et menneskes
hjerte. Da mener jeg ikke regnes med til frelse - for der er det bare
Jesu verk som teller for Gud, men det som fremmer Guds rike på jord.
Så får vi prøve oss selv i kveld også! Guds rike er iallfall
åpent fremdeles for syndere! De som må si med salmisten her: «Vi
har syndet med våre fedre, vi har gjort ille og levd ugudelige.» (v.6).
Men hør hva store ting han ber Herren om - til tross for
at han må bekjenne seg som synder for Ham: «Kom meg i hu, Herre, i din
nåde mot ditt folk. Kom til meg med din frelse, så jeg kan se dine utvalgtes
lykke, glede meg med ditt folks glede, og prise meg lykkelig sammen med
din arv.» (v.4-5).
Synes du ikke du hører Jesu ord som et svar på denne bønn
i Joh 15:11?: «Dette har jeg talt til dere for at min glede kan
være i dere, og deres glede bli fullkommen.» Og i Joh 17:13: «Og
dette taler jeg i verden for at de skal ha min glede fullkommen
i seg.» Og om sin fred i Joh 14:27: «Fred etterlater jeg dere. Min
fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres
hjerte forferdes, frykt ikke!»
For sitt navns skyld, leste vi. Det skal
også du få regne med - du som ser at du ikke har noe annet som holder!
«La ikke deres hjerte forferdes,
frykt ikke!» Ja, det var Jesu ord til oss! Frykter du på grunn av det
du ser kommer over verden i disse tider? Hør det vi leste fra salmen vår
- det er Guds ord til oss, som tar vår tilflukt til Ham «Han frelste dem
av hans hånd som hatet dem, og forløste dem fra fiendens makt.» (v.10).
Og Gud forandrer seg jo ikke!
|