For mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige. Rom 5:6
Teksten
er alvorlig - meget alvorlig - langt utover hva vi kan fatte her og nå. På den dag er alt håp om omvendelse og frelse ute, og bare dommen - den evige (v.12b) - står tilbake for den som ikke blir funnet verdig til å arve riket. Det vil si Guds - evangeliets - fiender. Mange prøver å bortforklare dette, for likesom å skulle fremstille en mer human Gud, etter våre begreper, men det er umulig å komme forbi det. - Frelse og fortapelse er begreper fremstilt i Skriften som like sikre og virkelige som natt og dag, lys og mørke. Og like sikkert er det at det ender med forferdelse for den som blir stående skyldig på den dagen. Den ild det
her er tale om, er ikke ett eller annet bål som holdes ved like,
men det er Guds
vrede over
synden. Guds vrede over synd er nemlig uforanderlig, og dermed evig som
Gud selv. - Med andre ord - uutslukkelig. (v.12). Vi
skal kort se på noen ord som taler om dette: «For en ild er
opptent i min vrede, mot dere skal den brenne.» (Jer 15:14b). -
«For Herren din Gud er en fortærende ild,
en nidkjær Gud.» (5 Mos 4:24). - «Brennende er
Hans vrede, og tung er røken som stiger opp. Hans lepper er fulle
av harme, og Hans tunge er som fortærende ild.» (Jes
30:27). Og Hebr 12:29: «For vår Gud er en fortærende ild.» Overfor
denne teksten, eller talen, av Johannes er det mang en kristen som blir
engstelig: «Mon jeg bærer frukt som er omvendelsen verdig?» Johannes
taler her til dem som stolte på seg
selv at de var
rettferdige (Luk 18:9) - nemlig fariseere og saddukeere. (v.7). |
Mange
vil hevde: «Men det ligger da vel i selve sakens natur!» Ja,
men det kan også være nødvendig å si det,
som vi ser Johannes gjør det her. Med andre ord: «Det du
tror er feil!»
Dere fremstår som lysets
barn fremfor
andre, men deres «fluktvei» fra vreden viser at dere er fullstendig
i mørket. Hvem er
det så dere er lært av? Ormeyngel
var altså ikke et skjellsord hentet ut av luften, slik som vi kan
finne på å gjøre - det var rett og slett sannheten! Altså var det ikke noen ufin behandling fra Jesus' og Johannes' side dette. Det kan lett se slik ut for den som ikke forstår hva det går ut på, men det var ganske enkelt - sannheten. En sannhet de var nødt til å kjenne til om de skulle kunne finne vei til sann omvendelse og bli frelst. «Og
tro ikke at dere kan si ved dere selv: Vi har Abraham til far. For Jeg
sier dere: Gud kan oppvekke barn for Abraham av disse steinene.» (v.9). En
kristen dømmer alt som vil reise seg og ta Jesu plass.
Det er Åndens gjerning i en troende - ja, det er i virkeligheten Gud
Faders gjerning.
«- min Far er vingårdsmannen,» som Jesus sier. (Joh
15:1). - Det er Faderens gjerning
i den troende, å svinge øksen og skjære bort hver plante
og utvekst Han selv ikke har plantet eller virket - det vil si, hvert
eneste villskudd som vil skyte opp og leve sitt eget liv. «Hver
plante som min himmelske Far ikke har plantet, skal bli rykket opp med
rot,» sier Jesus i Matt 15:13. «Han
skal døpe dere med Den Hellige Ånd og ild.» (v.11b).
Han, hvems sko Johannes - den største født av kvinner -
ikke var verdig å bære, Han vil gi oss elendige sin egen Ånd,
til liv og salighet, uforskyldt av nåde! Er det noe vi mennesker er flinke til, så er det å begrense Gud i vår tanke, og gjøre Ham ikke mye større enn oss selv. Som gjendøpernes - de som ellers roper så høyt om alt Gud kan: «- et barn kan da ikke tro!» for eksempel. Nei, hvordan skulle vel Gud få det til? Eller, «nattverdens brød og vin kan da ikke virkelig være Jesu legeme og blod?» Hva vil du da si til Johannes' forkynnelse her: «Gud kan oppvekke barn for Abraham av disse steinene.» (v.9b). Ingenting er umulig for Gud! Han som skapte alt av intet! Intet ble til alt, da Han talte og bød! Forstår du det! |
E.K. |