Ja, tenk på disse to gilde Jesu disipler, som
hadde vandret med Ham, hørt og sett Ham i en periode på iallfall tre år.
Likevel forsto de altså ikke bedre. De hadde sine egne tanker om Messias,
farget av forkynnelsen i landet – det vil dessverre si, mennesketanker
om hvordan Han skulle være og te seg! Og ikke minst dette, at Han skulle
forløse Israel på verdslig vis. Altså ved sverd. Ved å nedkjempe Israels
fiender, romerne, og frigjøre landet! Altså landet – men
selv trengte de ikke til noen frigjørelse, mente de. Vers 19 i teksten
her styrket dem i det synet: «Han sa da til dem: Hva da? De sa til Ham:
Det med Jesus fra Nasaret, en mann som var en profet, mektig i gjerning
og ord for Gud og hele folket –»
Men det var ikke det Israel først
av alt trengte til. Vi har gjerne også våre tanker om hva vi først og
fremst er i behov av, eller hvordan Herren er.
Men jeg må få si: Gud fri oss
fra våre tanker om Ham! Jeg hadde også mine tanker om Jesus – en stor
opphøyet, en jeg måtte leve opp til. Jeg måtte være på det ene
og det andre vis. Jeg måtte ..! - for
Han var jo slik og slik.
Men så har jeg fått se – altså
ikke tenkt meg til, men fått se! – Han steg ned i min elendighet og synd,
og ble meg lik idet Han tok alt mitt på seg. Han måtte, for jeg
var jo slik og slik.Han selv er den som har steget dypest ned for å berge
den dypest falne. Han lot det skje! Du har aldri falt så dypt med all
din synd, at ikke Jesus har vært dypere! Han bar all verdens synd!
Ja, vi har våre tanker, som nevnt,
men det er slett ikke sikkert Herren ser det likeens. Derfor opplever
vi ofte så for oss forunderlige bønnesvar. Vi kan be om det ene, og får
det motsatte.
Du har sikkert lest beretningen
om den lamme de firte ned fremfor Jesus, gjennom en åpning i taket. Hvorfor
gjorde de det? Kanskje du tenker som dem – det er da opplagt – for at
han skulle bli legt for det de så som hans største behov – han var jo
vanfør! Men hva sier Jesus? «Dine synder er deg forlatt!» Se, det var
hans største behov! Hva tror du ditt er?
Hva er det å være vanfør her
i livet, mot det å møte Gud som synder, og gå evig fortapt i denne ild
som Guds vrede over synd er? Kan det at du har noen legemlige eller psykiske
skavanker stenge himmelen for deg? Nei, men synden gjør det, om den ikke
blir oppgjort og sonet!
Se på Jesus i Getsemane og på
korset, så får du i det minste en anelse om hva det er å møte Gud med
synd.
Men mannen fikk det han trengte, og det gjør
hver den som kommer til Jesus! Han ser vårt egentlige behov alltid, om
ikke vi ser det selv. Ikke nødvendigvis det vi vil ha, men det
vi må ha!
Men så står det som kjent om
Jerusalem – og måtte det aldri kunne bli sagt om meg og deg – Han gråt
over den! De visste ikke – forsto ikke – hva som tjente til deres fred.
De så ikke og kjente ikke Guds gave disse religiøse menneskene!
Israelsfolket var like gjennomfordervet
av sine synder, som vi hedningefolk er det – og det var Israels
største problem. Ikke deres ytre jordiske fiender, selv om det selvsagt
var ille. Men fienden i deres eget bryst – som du har felles med dem –
synden, som skilte dem fra Gud og bandt dem fast under Hans vrede og dom.
Det var dette de trengte forløsning fra, og det var årsaken til at Jesus
kom, eller måtte komme, som Han selv sa! Som Luk 1:77, sier:
«- for å lære Hans folk frelse å kjenne ved at deres synder blir forlatt.»
E.K.
|
Det er altså frelsen, min venn, at dine synder blir deg forlatt
for Jesu Kristi skyld! Ikke ved hva du blir, men ved hva Han ble! Gjort
til synd for deg, ifølge 2 Kor 5:21.
Og så bortkomne var altså disse
to disiplene da, at de sørget og var bedrøvet over nettopp det som var
til frelse for dem – Israels forløsning og hedningenes eneste håp – Kristus
korsfestet! Så mye for mennesketanken!
Det er som Jesus sier dem i Joh
16:20: «Dere skal gråte og klage, men verden skal glede seg. Dere skal
sørge, men deres sorg skal bli til glede!»
Ja, nettopp deres sorg, det vil
si, det de sørget over, ble deres glede. Og hva var deres sorg? Jo, at
Jesus var korsfestet! Men det forsto de ikke da, at nettopp det skulle
bli deres største glede.
La meg nå få stille deg et alvorlig
spørsmål: Er det din største glede? Eller er det andre sider ved det å
være en kristen som er vel så stort? Smyg ikke forbi det!
Har du en Jesus som skal sette
deg i rette skikk og gi deg ære, for hva du er blitt i deg selv?
«Men vi håpet at Han var den som skulle forløse
Israel. Og nå er det alt tredje dagen siden disse ting skjedde.» (v.21).
Hører du den mistrøstige
ånd som nå var iferd med å innta dem, i disse ordene?
De forsto ikke forløsningen! Forsto ikke hva det var! Gjør vi det? Virkelig?
De så det som et skrekkelig nederlag, og var skuffet over Jesus – og Skriften
vitner, at det er mange som skal bli skuffet, slik som blant annet Judas
– alle de som håpet på en annen Jesus enn Han som har forløst oss med
sitt blod!
Jesus taler til dem, og sier:
«Måtte ikke Messias lide dette og så gå inn til sin herlighet?» (v.26).
Ja, hva svarer du som er her
nå? Måtte Han ikke? Hvor skulle jeg ellers hen med min synd? Er det noen
annen som har gjort opp med den og tatt den bort? Jeg har iallfall ikke
vært i stand til det! Og nærmer meg møtet med Den Hellige for hvert sekund
som går.
Jesus behøvde jo for så vidt
ikke å ha funnet seg i den lidelse som kom over Ham. «Eller tror du ikke
jeg kunne be min Far, og så ville Han nå sende meg mer enn tolv legioner
engler?» - sier Han i Matt 26:53.
Hvorfor gjorde Han det da? Jo,
det var frivillig, det vil si, av hjerte, av kjærlighet til fortapte syndere
som meg og deg! Det er dette hjerte, eller dette hjertets innhold, du
må få se! Det er nemlig rettet på deg, og det er det synet som får ditt
hjerte rettet på Ham. Som vi leser det i 1 Joh 4:19: «Vi elsker fordi
Han elsket oss først.»
Han har kjøpt meg til Gud med
sitt blod! Det er min kristendom, og med den går jeg frimodig Den Hellige
i møte. Det er den dyreste løsepenge som kunne gis, og den er også for
deg!
Har du fått frimodighet for Gud
på noe annet grunnlag – se etter nå! – da er det feil grunnlag, og det
vil gå ille. Men det Jesus har gjort i stand for deg kan aldri i evighet
slå feil! Du ser jo i denne teksten, hvordan Han vil knytte dem til Ordet
om Ham, det som står fast, når himmel og jord forgår!
|