Hvis
ikke denne teksten, eller Herrens vitnesbyrd til deg, kan få deg til å
løfte blikket – hva kan?
Her hører du om en yppersteprest
som kan ha medlidenhet med deg i din skrøpelighet. Når du føler deg som
mest elendig, som en som burde være bortvist fra Gud, da dømmer ikke denne
yppersteprest deg, men har tvert imot medlidenhet med deg og tenker ut
hvordan Han kan komme deg til hjelp. Som vi kan lese om Ham i 2 Sam 14:14b:
«Gud tar ikke livet, men tenker ut hva som kan gjøres for at en som er
støtt bort, ikke skal være bortstøtt fra Ham.»
Det er altså Ham som åpenbarer
seg i verden som ypperstepresten Jesus Kristus. Han som møter deg med
slike ord, for at du skal tre frem for nådens trone med frimodighet og
finne nåde – nåde - til hjelp i rette tid.
I Tit 2:11, kan vi lese om denne
nåde: «For Guds nåde er åpenbart til frelse for alle mennesker.» For alle
mennesker! Her har Han også inkludert deg – og det er av denne grunn,
nemlig Guds nåde at du skal få komme frem for Ham med frimodighet, og
ikke fordi du finner noe som stemmer hos deg. Alt som stemmer for Gud
i din sak, det finner du i en annen, en stedfortreder, nemlig denne yppersteprest
du leser om i denne velsignede teksten.
Så kom nå – og kom på denne grunn
alene – uten å trekke noe av ditt eget med deg inn for denne trone, for
der har det intet å bestille. Det er en nådens trone, og nåde er
som kjent for den som har forbrutt seg, og ikke for den som har noen fortjeneste.
«For
mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige.»
Rom 5:6. La ikke dette gå forbi deg i dag, men gjør som Han sier - tre
frem for nådens trone med frimodighet, for at du kan få miskunn, og finne
nåde til hjelp i rette tid. Det er nemlig der det er gitt deg.
Det er Guds godhet som driver
deg til omvendelse, kan vi lese i Rom 2:4b. Og det er også denne Guds
godhet som bevarer de troende hos Ham. Hvordan kan du våge deg innfor
Ham, den tre ganger hellige Gud, om du ikke tror denne Hans godhet? Det
er riktignok dem som går innfor Gud med den største frimodighet på annet
grunnlag, og er dermed som Arons sønner – som du kan lese om i 3 Mos 10:1ff
– som bar fremmed ild inn i helligdommen. De kom ikke levende ut derfra
igjen. Det er en alvorlig påminnelse for oss til å ikke stige innfor Ham
i noe annet navn enn det som er gitt oss, nemlig Jesus Kristus.
Det er i Ham, som bar og sonet
våre synder, vi lever og rører oss, som apostelen Paulus skriver i Gal
2:20: «Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men
Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen
på Guds Sønn, Han som elsket meg og gav seg selv for meg.»
Han som elsket meg! – og det
er om Ham Skriften vitner i Hebr 13:8: «Jesus Kristus er i går og i dag
den samme, ja til evig tid.» Altså, Han som elsket meg den gang Han gikk
til korsets tre med mine synder på sitt legeme, Han elsker meg også i
denne stund! Håper du ser dette! Og, som nevnt, Han elsker deg ikke fordi
det er noe så elskelig ved deg – verken din person eller dine gjerninger,
men for sin egen skyld!
E.K.
|
Nå skal jeg si deg noe, som du kanskje ikke hører så ofte – Guds
folk, det vil si, de som har tatt sin tilflukt til Jesus og Hans frelsergjerning
på jord, de er kun gjenstand for Guds godhet, og aldri noe annet. Du advares
riktignok mot veier som fører bort fra Ham, det vil si, denne Hans godhet,
men Han sender deg aldri inn under lovens vilkår, som ville være å ende
ute i en ødemark uten mulighet for liv.
Guds godhet viser seg ikke minst
i dette at Han ved å ofre sitt blod til en soning for all verdens synd,
har lagt en grunnvoll, hvor Han alltid og under alle omstendigheter kan
ta imot deg synderen, og rense deg fra alt som ellers ville stå i veien
og sende deg ned i avgrunnen under en evig dom.
Han vet at de som hører Ham til
på sannhets grunn, er et folk som alltid ser på seg selv, og forundres
over at de i det hele tatt kan ha med Den Hellige å gjøre. Derfor heter
det også i teksten vår – hjelp i rette tid! – Før dette vrange i oss for
drive oss bort fra Ham, i vantro. Jeg kan ikke være en kristen jeg som
er slik som jeg er! Kjenner du den tonen? Herren er ikke glad for den,
om vi kan si det på den måten – nei, Han vil tvert imot at du skal få
tro hva Ordet vitner her: «For vi har ikke en yppersteprest som
ikke kan ha medlidenhet med oss i vår skrøpelighet.» Nei, tvert imot!
Det er det som skal bevare
oss hos Ham – denne Hans godhet nettopp mot oss, at Han sendte sin Sønn
her ned til redning for deg som var fortapt i deg selv.
Hør noen ord til slutt – og hør
godt etter! Først Jes 54:9: «For som Noahs flom er dette for meg. Likesom
jeg sverget at Noahs flom ikke mer skal gå over jorden, slik har jeg nå
sverget at jeg ikke vil være vred på deg eller skjenne på deg.» Hørte
du det? Når Herren har sverget på det, da må vel du kunne tro det, ikke
sant? Og Rom 5:8-10: «Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus
døde for oss mens vi ennå var syndere. Hvor meget mer skal vi da,
etter at vi er rettferdiggjort ved Hans blod, ved Ham bli frelst fra
vreden. For ble vi forlikt med Gud ved Hans Sønns død, da vi var fiender,
skal vi så meget mer bli frelst ved Hans liv, etter at vi er blitt forlikt.»
Det jeg først vil peke på i dette
er ordene – meget mer! Hvor meget mer nå! Og hør da grunnlaget
vi skal få ha en stor frimodighet på: «- Kristus døde for oss mens
vi ennå var syndere.» «- rettferdiggjort ved Hans blod!» «- ved
Ham bli frelst fra vreden.» «- forlikt med Gud ved Hans Sønns død.»
«- frelst ved Hans liv.»
Hvor leser du om deg her? Bare
ett sted – for oss! Det er en som har gjort noe for oss, og det
er Hans verk du leser om her! Så kan apostelen bryte ut i Kol 3:4: «Når
Kristus, vårt liv, åpenbares, da skal også dere åpenbares med Ham i herlighet.»
Det er Hans liv og Hans død du
skal til himmel og salighet på! – la nå det synke inn! – det er nemlig
en åpenbaring av den Guds godhet som driver deg til omvendelse, bevarer
deg i samfunn med Ham, og til sist bringer deg helt frem til det endelige
målet den evige salighet – og ikke minst: Dette er det budskap du har
fått å gå både til verden og dine medvandrere med – det finnes nemlig
ikke noe annet budskap med denne kraft til frelse. - Den finnes ene og
alene i evangeliet! Guds kraft til frelse!
|