«- det er bare
noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium!» (v.7).
De kaltes judaister
disse som kom inn i denne menigheten, som Paulus hadde vunnet for Jesus
- merk deg! - ved evangeliet! Han hadde vunnet dem ved evangeliet!
Det vil si det evangelium han her gir det vitnesbyrd at det ikke er menneskeverk
- det stammer altså ikke fra noe menneske, det er ikke noe som er
oppkommet i noe menneskes hjerte, heller ikke apostelens, men han har
mottatt det ved Jesu Kristi åpenbaring!
Det er med andre ord,
Guds eget evangelium! Det er Guds gode budskap til oss!
Men dette evangelium
kan altså forvrenges - det var nettopp hva disse judaistene gjorde
- men da er det jo ikke lenger det budskap Gud har åpenbart i verden,
men nettopp som apostelen også sier her - et annet evangelium!
Men da føyer han straks til: «- skjønt det ikke finnes
noe annet.» (v.7). Med andre ord - det finnes ikke noe annet godt
budskap fra Herren, enn dette ene som Paulus har forkynt dem, og altså
oss!
Peter han vitner om
dette fremfor det høye råd i Jerusalem i Apg 4:12, og fremstiller
det da slik: «Og det er ikke frelse i noen annen. For det finnes
ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli
frelst ved.» Det finnes ikke noen annen enn Ham, og det finnes ikke
noe annet evangelium enn Ordet om Ham!
Vi skal se om vi kan
komme inn på hvor finurlig disse judaistene fikk disse, som nå
var helliget ved Ordet, til å vende Gud ryggen, i den tro at de
bare ble enda mer gudfryktige. De ble ført tilbake til barnelærdommen,
til måten de før hadde dyrket sine avguder som hedninger,
men de så ikke selv hva som skjedde med dem.
Nå skal jeg nevne
på noe, som virkelig skjærer igjennom, og plasserer evangeliet
der det i virkeligheten hører hjemme. Kan hende vil du synes dette
er særs vanskelig, men det er avslørende for om det evangelium
vi holder oss til, kun er menneskeverk - det vil si, et verk av menneskers
tanker og forståelse - eller om det virkelig er det evangelium apostelen
hadde forkynt galaterne til frelse. Jesus sier i beretningen om søstrene
Marta og Maria - du kjenner vel den? - til Marta, som klaget over at Maria
kun satt ved Jesu føtter og ikke hjalp henne i huset: Ett er nødvendig!
Og at Maria hadde valgt den gode del, som ikke skulle tas fra henne. Ett!
Har du noensinne virkelig stanset for det?
Sett nå at jeg ved et tilfelle sier det til
deg: Ett er nødvendig! - og det er Jesus selv! Så vil du
kan hende synes det er noe for drøyt. Du kommer på mye som
er både vel og bra, og hører med i det og det. Ja, svarer
jeg da, men det er ikke nødvendig! Går det virkelig
opp for et menneske, da blir det menneske stående alene med Jesus!
Da blir det menneske stående alene med Guds evangelium! Ellers ikke!
Da har et menneske sett hva evangeliet egentlig er! Den som har sett det,
og så vender seg til noe annet, eller regner med noe annet også,
det mennesket vender Gud ryggen! - du vender deg bort fra Ham som kalte
deg! Kalte deg ved hva? Jo, det som også apostelen ble møtt
med, ved Kristi nåde!
Hør hva han
forkynner dem her!: «Jeg undrer meg over at dere så snart
vender dere bort fra Ham som kalte dere ved Kristi nåde, til et
annet evangelium.» (v.6).
Så snart vender
dere bort fra Ham! Hva er det som viser at dette hadde skjedd? - jo, de
hadde vendt seg til et annet evangelium!
Men det har jo ikke
vi, vet du! I en hvilken som helst forsamling du måtte gå
inn i, så er det iallfall noe de er helt sikre på, og det
er at de kjenner og lever i evangeliet - det vil si, lever med Jesus.
Er det noe de kan - ja, så er det dette! Det er andre ting som kan
være vriene, men at de har en rett forståelse av evangeliet,
det er sikkert.
Det føles jo
så godt når jeg ber! Og ofte godt, når jeg leser Hans
ord, og når jeg er på møter osv., alt knyttet til hva
jeg kjenner og opplever. Er du sikker på at dette ikke bare er tegn
på at Herren er på jakt etter deg? - søker å
nå frem til deg? Er du helt sikker på det? Eller kanskje det
bare rett og slett er en god følelse, som en følge av at
du leser noe du synes er godt? Det er vel mye annet i livet også,
som gir deg en god følelse, uten at det har direkte med Gud å
gjøre, ikke sant?
E.K.
|
Ett
er nødvendig! Hvor finurlig disse djevelens tjenere gikk frem i
denne menigheten. Jo, det var ganske sant som Paulus hadde forkynt dem
- så langt! Det var sant at Jesus hadde åpnet døren
for oss inn til Guds gaver, inn til kraft og styrke til nå også
å leve som Gud krevde. Det var her i det siste det glapp for Paulus,
holdt de frem, han forkynte ikke veien videre! Han forkynte ikke
at vi også måtte holde Guds bud! I dag ville vi vel heller
si - leve som kristne!
Kanskje du allerede
nå kjenner dette budskapet igjen? Det er ikke uvanlig blant oss!
Ja men, vi må
vel leve et kristelig liv, sier du kanskje? Må vi det? Sier
evangeliet det? Vi kan si, det er godt og nyttig! Det sømmer seg
en kristen! Det får nok også betydning for vitnesbyrdet utad,
det er sant. Og vi kunne vel føyd til mer. Men spørsmålet
var: Er det nødvendig? Svarer du ja på det, da vender du
deg bort fra Jesu vitnesbyrd om, at kun ett er nødvendig,
og er falt i samme vranglære som disse galaterne var ført
inn i.
Det skal ikke legges
noe til evangeliet! Det er virkelig nok, det som Jesus gjorde! Prøv
deg selv, om du virkelig lever i evangeliet! Om det virkelig er Guds evangelium
du holder deg til, eller et annet, som jo ikke er noe evangelium, men
et bedrag!
Det er mange som kan
kalle seg konservative kristne, og kjemper mot utglidningene i kirka,
og lignende, som selv ikke lever i Guds evangelium!
I Tit 2:12 finner
vi dette kjente utsagnet om Guds nåde: «Den opptukter oss til å fornekte
ugudelighet og de verdslige lyster, til å leve sedelig og rettferdig og
gudfryktig i den verden som nå er.» Men hva skjer hos så mange når de
leser dette? - jo, de fester seg ved frukten fremfor treet! De begynner
å skue etter det sedelige, rettferdige og gudfryktige hos seg selv: Er
det noen frukt? Gid de da måtte savne det så til de grader, at de ikke
ser noen annen råd enn å ta sin tilflukt til Guds nåde! Det blir ingen
frukt av å se etter frukten!
Sett nå at jeg har
en alvorlig, dødelig sykdom – her har jeg et glass med medisin, og legen
har sagt, drikk det, så blir du frisk. Da er det selvsagt bare én ting
som er om å gjøre, og det er at jeg drikker det! Det skjønner vi jo, men
dette med nåden, hva med den. Og nåden har denne frukt som vi leste det
hos Titus, men det er ikke hovedhensikten med Guds nåde, men at du ved
den – ved tro på den – skal oppnå det fortrolige samfunn med Ham selv,
og Han med deg.
«Nåde være
med dere og fred fra Gud Fader og vår Herre
Jesus Kristus, Han som gav seg selv for våre synder for å fri oss ut fra
den nåværende onde verden, etter vår Guds og Fars vilje. (v.3-4).
Det han her sier er
frelsesbudskapet i en sum! Nåde være med deg! Det er din frelses
årsak, at Han har sett i nåde til deg, og lagt grunnvollen,
så du kunne entre himmel og salighet til tross for at du er en synder
i deg selv - og grunnvollen lyder altså slik: «- vår
Herre Jesus Kristus, Han som gav seg selv for våre synder for å
fri oss ut fra den nåværende onde verden, etter vår
Guds og Fars vilje.»
Hør det forkynt
til deg nå, for slik lyder Herrens ord: «Din Herre Jesus Kristus,
gav seg selv for dine synder for å» - altså ved det!
- «fri deg ut!»
Du og jeg kan ikke
fri oss ut fra den nåværende onde verden! Det er jo det mennesker
har forsøkt på til alle tider ved sine lovgjerninger og ofringer.
Å gjøre og bli! Men det kan aldri lykkes, på grunn
av den synd som bor i oss! Du har kan hende lest Rom. 7, og sett hvordan
det gikk for apostelen?
Nei, ett er nødvendig
- Jesus! - Han døde for dine synder og oppsto til din rettferdighet!
Han steg inn i himmelen og satte seg ved Majestetens høyre, etter
å ha fullført renselsen for dine synder, og proklamerte deg
å være rettferdig for hele himmelen! - du som nettopp i din
nød over synden har måttet ta din tilflukt til Ham alene!
Luther sa ved et tilfelle:
Evangeliet er en sjelden gjest! - Og det er ikke mindre sant i dag, kan
vi trygt si.
«Gud være
lovet, min sjel er frelst I kraft av blodet, av blodet! Nå kan du
byde meg hva som helst, Jeg velger blodet. Min sorte drakt er blitt snehvit
skrud, Og jeg står hellig og ren for Gud I kraft av blodet, av blodet.»
«Sønnen betalte,
la det være nok! Barn er du, barn får du være.»
|