For mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige. Rom 5:6
Et spørsmål til å
begynne med: Har de hellige synder? Ja, så visst! Vi skal til
å begynne med ta for oss de to vanligste iblant oss, og se om
det ikke har noen aktualitet, og hva løsningen eventuelt er.
Burde ikke dette få enhver av oss til å stanse opp hver gang vi kjenner
dommen og anklagen mot andre mennesker stige frem i oss? Men hva med
meg selv! Hva er ikke jeg tilgitt! - Og da ikke bare alt dette før jeg ble en kristen, men hva har Han ikke
måttet forlate meg etter at jeg ble en kristen!
Han tilgir deg som har anklaget og dømt din neste også - du som går
omkring med et sinn som ikke er av Jesus, men av djevelen, for det
er nemlig saken, han er anklageren og bakvaskeren fremfor noen andre
- og det til tross for at du er en kristen! - Men du må komme til
Ham og bekjenne dette som synd, så du ikke etter hvert skal bli overgitt
til det!
De som ennå våger å kalle synden ved dets rette navn iblant oss -
de taler gjerne om samboerskap, gjengifte, å leve sammen seksuelt
utenom ekteskapet, homofili - og ære være dem for det, dersom det
tales i en ånd som vil vinne synderen for himmelen, for dette er i
sannhet synd, og i tillegg synd som mer og mer aksepteres som ikke-synd
iblant oss. Men hva leste vi her: «Likesom Kristus har tilgitt dere,
skal også dere tilgi hverandre.» (v.13b).
Jeg vil spørre deg nå: Får du ikke mer enn nok med deg selv? Og nå
har vi bare nevnt to synder! - Og det to som ikke regnes for noe særlig
heller til daglig. Gjør det da så mye om jeg bærer på noe nag imot
den og den? Og det er jo gjerne dette baktalelsen springer ut av også,
at du bærer nag til vedkommende - så de henger gjerne sammen disse
to. Du baktaler iallfall ikke et menneske du elsker! Og da er vi inne
på noe som er verd å ta med seg her: Du baktaler ikke dine egne barn
for eksempel, du er tvert imot mer opptatt av å dekke til og tilgi.
Men du kan tale med en du har tillit til om ditt barn, dersom du er
bekymret for det. Du ville heller ikke betenke deg om det var en i
nærheten som utgjorde en trussel mot dine barn, du ville nevne det
for noen. Ikke noe av dette er baktalelse. Baktalelse er dette som
sies for å ramme, selv om det ofte søkes kledd i finere klær. Baktalelse kan det være uten at et ord er blitt sagt også. Det har jeg har opplevd flere ganger. Jeg har truffet et menneske på min vei som jeg synes om, og så nevner jeg vedkommende for en - han eller hun sier ikke et ord imot den jeg nevnte, men det sies for eksempel: Å han! - Dette sies da med et bestemt tonefall - eller det er bare ansiktsuttrykket som foregir å vite noe om vedkommende som ikke er fordelaktig. |
Og så blir jeg gående og tenke: Hva er det for noe med denne personen
som jeg ikke vet! Vi som er forkynnere er særlig utsatt for
dette, forresten.
«Hvorfor stirrer du ned for deg?» Slik trakk Herren Kain frem i lyset.
(1 Mos 4:6).
Hør nå, du som er kommet til Jesus - visst må du erkjenne at det ennå
henger så mye ondt ved deg, og når lyset fra Guds lov, fra Guds hellighet
og renhet, begynner å skinne, får du trang til å fly å gjemme deg
et mørkt sted. - Hør nå evangeliet: «Likesom Kristus har tilgitt dere!» (v.13b).
Han er først, vet du! Det er derfor du skal søke Ham, midt i din nød
- for å «få miskunn og finne nåde til hjelp i rette tid!» (Hebr
4:16).
Når du står der så dømt, da skal du altså ikke slå blikket ned og
trekke deg bort - og slett ikke søke å gjøre noen
slags soning for dette selv - angre nok, ta det alvorlig, gjøre
en ekstra innsats eller lignende - men søke miskunn og nåde - for
det finnes rikelig av det hos Gud!
Og det er altså dette, når det går opp for et menneske at det kan
komme til Gud med sin synd og som en synder, at det også gjør noe
med et menneskes sinn, eller at Kristi sinn vinner frem i en!
Når du får tro det evangelium jeg nettopp forkynte deg, merker du
ikke da hvordan mørke og uro må vike for Kristi fred? Du kan løfte
blikket! Jeg har ikke lenger noe å skjule for Gud, alt ligger åpent
fremfor Ham, og jeg får likevel være et Guds barn av nåde. Alt for
Kristi skyld!
Her står om å være takknemlige, og om å synge med takknemlighet -
det er ikke da tenkt på en beslutning fra vår side, en kraftanstrengelse,
men det henger sammen med det evangelium vi har hørt! Når det går
opp for meg blir jeg takknemlig! Takknemlig for at en slik en som
jeg skal få eie dette!
Det er altså så om å gjøre at du, synder, i kveld får tro Guds evangelium! |
E.K. |