Her møter vi Jesus
og Hans velsignede gjerning til vår fordel, midt i det som gjerne
kalles hustavlene, hvor vi informeres om hvordan vi skal innrette oss
som kristne i denne verden. Midt i dette stiger Jesus inn med sitt salige
evangelium.
Jeg sa til
vår fordel - men det kan synes som om det er temmelig begrenset,
det Jesus har satt oss inn i og gitt oss del i. Visse fordeler likesom.
Nei, Han har forvandlet vår tilværelse fullkomment og fullstendig!
Han har gjort et verk for oss, som har sørget for at vår
destinasjon nå er en evig himmel og salighet i stedet for en evig
fortapelse i sorg og gru!
Han har altså
fullstendig transformert din situasjon. Men - og dette er viktig! - når
og hvordan gjorde Han det? Hvordan? Det står her at Han gav seg
selv for menigheten! Altså ikke ved noe menigheten gjorde eller
var, men ene og alene ved at Han gav seg selv!
Men da kommer
vi inn på noe veldig viktig for oss her - det vil si, viktig i betydningen
at vi forstår dette rett. Sannheten er saliggjørende! Når
gjorde Han dette? Han gjorde det på Golgata vil du kanskje si, og
det er jo ikke feil, men poenget her - hvor var menigheten da Han gjorde
dette? Den var selvsagt ikke til i det hele tatt! Den ble til ved troen
på Hans offer!
Et par vers
fra den første kristne tid - først Apg 2,47: «De lovet
Gud og var velsett av hele folket.» - Altså, de troende. -
«Og Herren la hver dag dem som ble frelst, til menigheten.»
Og Apg 5,14: «Stadig flere som trodde på Herren, ble lagt
til menigheten, en mengde både av menn og kvinner.»
Ser du! - ved
troen på Hans offer! Ved å se dette at Han gav seg selv for
dem, mens de ennå var syndere! Ved denne tro ble de lagt til menigheten!
Og det skjer aldri ved noe annet!
Men merk deg
det - Han hadde gitt seg for dem før de kom til tro - hvordan
skulle de ellers komme til tro, om det ikke alt var ferdig for dem? -
men de fikk ikke del i det, del i Ham, ble en del av menigheten, uten
ved troen!
Evangeliet
forkynnes blant mennesker, for det er det redskap Gud ved sin Hellige
Ånd bruker til å virke troen i oss. Og hva er evangeliet?
- jo, det er nettopp det vi hørte fra teksten vår: «Kristus
elsket menigheten og gav seg selv for den!» (v.25).
Menigheten,
den sanne menighet, er et Guds kjærlighetsverk i verden. Han har
vunnet deg ved å forkynne deg hva Han i sin kjærlighet, nettopp
til deg, var villig å betale for at din sjel skulle ha det evig
godt! Han har vunnet deg ved Kristi ord, som vi kan lese i Rom 10,17,
eller så har Han ikke vunnet deg i det hele tatt!
Jesus har satt
inn en evig frelse på din konto, før du hadde hørt
om det! Denne dyrebare skatt har Han satt inn på konto for hvert
eneste menneske på jord! Men nå skal du høre, så
du ikke skal la deg forføre her: Satte jeg inn en million på
konto for deg, så var den din fra dag en av innsettelsen - men hva
hjalp det deg om du ikke fikk høre det til tro? Ser du? Den ville
vært din, og ikke din på samme tid!
Hadde ikke
Gud gitt Israel Kana'ans land allerede mens de ennå var i Egypt?
Jo visst! Det var deres, gitt dem av Gud, men hvor mange av dem som dro
ut av Egypt opplevde å komme inn i Kana'an? To! Og Hebreerbrevets
forfatter gjør det klart for oss, hva som var årsaken til
dette i Hebr 3,18-19, først: «Og om hvem var det Han sverget
at de ikke skulle komme inn til Hans hvile? Var det ikke om dem som ikke
hadde villet tro? Så ser vi da at det var på grunn av vantro
de ikke kunne komme inn.» Vantro - altså det motsatte
av tro!
Og i Hebr 4,2: «For
det glade budskap er blitt forkynt for oss, likesom for dem. Men ordet
som de hørte, ble til ingen nytte for dem, fordi det ikke ved troen
var smeltet sammen med dem som hørte det.» Ser du? - ved
troen!
Og videre Hebr 4,6: «Altså
gjenstår det ennå for noen å komme inn til hvilen. Og
de som først fikk høre det glade budskap, kom ikke inn på
grunn av vantro.» Vantro! Og da skal du være klar over
- som allerede nevnt - det var deres, gitt dem av Gud - men de fikk aldri
del i det!
Hør dette, du som
gjerne vil høre Jesus til, og derfor er av dem som snart kan engstes
av slike ord, som disse i Hebreerbrevet, fordi du er av sannheten - det
er et utrykk i denne teksten som nok kan stille deg til ro, om du bare
får se det - det sto: «Var det ikke om dem som ikke hadde
villet tro?» Som ikke hadde villet! Passer det på deg?
Nei, sier du, det er ikke noe jeg heller vil, men min tro er så
ustabil og svak at jeg ofte må tvile på om jeg i det hele
tatt har noen tro!
Du det er ikke
troen i seg selv som frelser deg, men Han du tror på! Det er ikke
troens kvalitet som frelser deg, men kvaliteten i Ham du tror på!
Er Hans offer nok for deg! For det er jo ingen tvil i Guds ord at det
er brakt for deg! Og da vet du, da står det jo og faller med kvaliteten
i offeret!
E.K.
|
Å ja, det finnes flust
av mennesker som ikke vil tro, og som mener de har argumenter imot å
tro Guds ord! Og det finnes mennesker som bare vil tro, dersom det svarer
til deres begjæringer - det de selv synes om! De søker noe
eget i kristendommen, og følger Jesus av urene motiver. Judas var
vel en slik en - og når Jesus til sist viste seg å ikke svare
til hans forventninger - ja, du kjenner historien, og hvordan det endte.
Så kan noen ut av
dette spørre: Hvordan kan jeg være så sikker på
at jeg følger Jesus av rene motiver? - jeg er jo en synder det
dukker allslags opp i! For min egen del har jeg bare en ting å svare:
Jeg vet meg ikke noe annet til frelse, enn det offer Jesus var villig
å bringe på korsets tre! Og som du hørte av teksten
vår - det er dette som legger et menneske til menigheten - ja, det
er årsaken til menigheten, at Han gav seg selv!
«-
for å hellige den» - det vil si, menigheten - «ved å
rense den ved vannbadet i Ordet,» kan vi lese her. (v.26). Sigurd
Odland skriver i sin Bibelfortolkning at dette verset burde vært
oversatt: «- idet Han renset den ved vannbadet i kraft av
et ord.» Dette viser bort fra den forståelse eller det syn,
at vannet i seg selv skulle ha noen magisk religiøs virkning. Det
som skjer med et menneske i dåpen innfor Gud, det skjer i kraft
av det ord som blir uttalt - det ord som blir forkynt - Kristi
ord!
Merk deg sammenhengen her,
når du leser vers 25 og 26: «Kristus
elsket menigheten og gav seg selv for den, for å hellige den ved
å rense den ved vannbadet i Ordet.»
Altså,
det måtte gå noe forut for dåpen - det var ikke mulig
å hellige den i dåpen, det ville ikke vært noe grunnlag
for det, uten det som gikk forut, og det var at Han gav seg selv for den!
Og det er grunnlaget for alt
i ditt forhold til Gud! Alt er grunnet på dette at Jesus gav seg
selv for deg! Er ikke det et salig grunnlag? Et salig grunnlag for den
som bærer noe i sitt eget bryst, som alltid gjør en møye!
Argeste fiende i ditt eget bryst! Hvor godt da at dette samfunn ikke er
grunnet på mine kvaliteter, men på Hans! - og på Hans
alene!
Altså,
du som gjerne vil til himmel og salighet, det er vel bare ett spørsmål
du er i behov av å få klarhet i, ikke sant? - har Jesus gitt
seg selv for deg? Hva mer trodde du at du trengte? Men vender du deg bort
i vantro, så blir det fremdeles stående der, men da ikke til
frelse for deg, men til en evig dom!
Jo,
Jesus gav seg selv for deg! - på det kan du være viss! - hør
bare fra 1 Joh 2,2, og hør om du ikke er inkludert her: «Og
Han er en soning for våre synder, og det ikke bare for våre,
men også for hele verdens.»
Var
du utelukket her? Nei, du var ikke det, vet du! Ved dette budskapet legger
Han også deg til sin menighet! Dette er Ordet i dåpen! - Dette
er Ordet som lyder i forkynnelsen! - Dette er Ordet som kommer til deg
i nattverden! Han døde for deg! Han døde ikke fordi du var
et så elskelig vesen, men Han døde tvert imot for dine synder!
Ikke som en gevinst for synder, men som en løsning på dette
svære problem - hvordan skulle en gjennomsyret av synd kunne stå
for Den Hellige? Det problemet har Han løst, idet Han gav seg selv
for deg! Hør det!
«-
slik at Han kunne stille menigheten frem for seg i herlighet, uten flekk
eller rynke eller noe slikt, men at den kunne være hellig og ulastelig,»
leser vi her til sist i teksten vår. Igjen grunnet i Hans offer!
På grunn av det alene kan Han stille deg
frem for seg i herlighet, uten flekk eller rynke eller noe slikt, men
hellig og ulastelig! Nå må du bare få se på grunnlaget
for dette - ikke deg, men i Jesus du er! Som vi hører i siste vers
i teksten: «For vi er lemmer på Hans legeme.» (v.30).
Ikke
noe i oss selv her, men kun i Ham! Som lemmer på Ham! Som det synges
i en gammel sang: «Selv er jeg intet, Jesus mitt alt.»
Ja,
Jesus mitt alt!
Et
lite ord om hustavlen til sist – se på Jesus og etterlev Ham i ditt forhold
til din hustru! Hvem tror du har fått den største og vanskeligste oppgaven
da, kvinnen eller mannen?
Da tenker jeg
du skal bli glad for at Gud ikke har lagt det til grunn for din
frelse, men sitt eget dyre offer!
|