Ikke så vanskelig å spore apostelens nød, sorg
og smerte her – Demas forlot meg! Det følger
en særlig smerte og sorg med dette, at en du har stått sammen med
i striden, av en eller annen årsak likesom glir bort fra deg.
Han fikk den
nærværende verden kjær. Tenk kjær! Kjærlighet, det er
noe som sitter i, og springer ut av hjertet! Han hadde altså sitt
hjerte i verden – eller en kan si at hans hjertet var rettet på verden,
ikke på Jesus. - selv om han nok en lang tid vandret sammen med Paulus
i denne tilstand. Han forlot først Paulus i sitt hjerte. Hjertet
ble kaldt og lukket for apostelen. Siden kom det til et åpenbart brudd,
som apostelen vitner her. Og jeg må si jeg kjenner på noe sårt noe,
når jeg tenker på denne lukketheten synden fører med seg. Jeg
har selv opplevd mennesker jeg har hatt samkvem med, og plutselig
opplever du en lukkethet hos vedkommende. Noe av fortroligheten blir
borte, og du får etter hvert følelsen av å tale til en vegg. Så hardner
det til, og det kommer til et åpenbart brudd.
Demas
forlot meg – det er som om du hører denne sårheten i det: «Skynd deg
å komme til meg snart! For Demas forlot
meg!» (v.9-10a), skriver han til Timoteus. «-forlot
meg, og reiste til Tessalonika.» Om du ikke
hører hyrdens sorg i dette, må du være død!
Her åpenbares altså den ånd
som Demas etter hvert var besjelet av. Tessalonika
var ved siden av Korint, Grekenlands betydeligste by – kulturens høyborg.
Det som gjaldt for noe i menneskers øyne fra det høyeste til det laveste,
det fant du der. Det var der det foregikk, med andre ord! Handel
og kultur, som ikke nødvendigvis er noe galt i seg selv, men Demas
fikk det kjær, så kjær at han forlot Paulus for dette. Paulus ble
nemlig nå en forstyrrende faktor, for han forkynte som Johannes og
Jesus – hele verden ligger i det onde, og: Kom Lots hustru i hu! Hun
var nemlig Demas’ åndsfrende. Og jeg må
spørre meg selv innfor Guds åsyn: Er hun min? – eller er hun i ferd
med å bli min? Er jeg også pr. i dag i den åndelige tilstand, at jeg
må fly til Jesus, fordi fienden – både den indre og den ytre blir
meg for sterk? Spør, mens du ennå er på veien, Han som har den største
omsorg for din sjel.
Den gode hyrde, kalles Han!
Han legger deg på hjertet å komme henne i hu! Det er nemlig noe aldeles
forskrekkelig ute og går iblant oss i dag, nemlig denne forståelse
av hva kjærlighet er. Her blandes det inn en menneskelig kjærlighet,
sentimental og søtladen. Også her er vi smittet av verden. At kjærlighet
også anvender tukt er noe nærmest uforståelig og forkastelig for vår
tids mennesker.
Nåde tales det om som om
nåde kun kommer til oss som trøst. Det er hva Gud fremfor alt
ønsker, å trøste oss, men kommer det ikke også til oss gjennom tukt
og formaninger, når det er nødvendig? Hvis Herrens tukt og formaninger
ikke er nåde, eller har sitt utspring i Hans nåde, hva er det da?
«Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg,» kan vi lese
i Åp 3:19.
Er det ikke i sin nåde Han
gjør det? Og hvorfor denne tukt? Jo, «- for at vi ikke skal bli fordømt sammen med verden,» står det i 1 Kor
11:32.
Verden er fordømt – den er
som en dødsdømt forbryter, som sitter fengslet og venter på at dommen
skal bli eksekvert. Dommen er allerede felt! Den er uforanderlig!
Denne verden fikk Demas
kjær, og ble en del av. Hva med deg? Er du i ferd med å gi ditt hjerte
til verden?
Guds ord kommer som nevnt også til oss i tukt
og formaning. Dette ser jeg så alvorlig, at glemmer vi dette, bør
vi heller slutte å forkynne, så steinene kan få rope i stedet.
Det står i Skriften om noen
som skal rope på steinene, at de må falle over dem og skjule dem for
Ham som sitter på tronen. Vi er ikke samlet her for å ha det hyggelig
sammen, eller for å høre menneskelig interessante utleggelser av Guds
ord, men for å høre hva redningen er – for det er nemlig noe å bli
berget fra, nemlig den kommende vredes dom, og det er rimelig tydelig
at veene er begynt og at Herrens dag nærmer seg snart.
E.K.
|
Luther sier dette berømte, at om han visste dommedag kom i
morgen, så ville han likevel plante et tre i dag. Det er et sunt syn,
men grav bare ikke hjertet ned i hagen! – slå ikke teltpluggene altfor
faste!
Demas
forlot meg, skriver Paulus. Meg! Hvem forlot han i virkeligheten
da? Jo, Herren svarer på det, når Han taler om sine apostler i Luk
10:16: «Den som hører dere, hører meg, og den som forkaster dere,
forkaster meg. Men den som forkaster meg, forkaster Ham som har sendt
meg.»
Her ser du hvem Demas
forlot, da han forlot Paulus. Hva med kristenhetens forhold til Paulus’
forkynnelse i dag? Hvor stor del av kristenheten er enig med ham i
synet på kvinnelige hyrder for eksempel? Hør Jesu ord igjen: «Den
som hører dere, hører meg!» Likevel ber de om Herrens velsignelse!
Paulus var ett med det budskapet
han forkynte, slik at å forlate Paulus var ett og det samme som å
forlate det budskap han forkynte. Det er noe å legge seg på hjerte
i dag – for Paulus sitt budskap var ikke hans eget, han hadde det
ikke fra noe menneske, skriver han, men fra Herren.
Du behøver ikke gjennomgå
et teologisk studium for å forstå det. Det står nettopp slik! Den
som fornekter det, han må være som en hedning for deg, om han så kaller
seg en biskop aldri så mye. Han er åpenbart valgt, nettopp av mennesker,
og ikke av Gud.
Når Peter for eksempel –
som også var apostel – taler om underdaningsspørsmålet
og formaner kvinnene i menigheten, da henviser han til de hellige
kvinner i tidligere tider, og holder frem som eksempel en kvinne
som levde flere tusen år før ham – nemlig Sara! Det er altså
ikke noe tidsbestemt, men eviggyldig! «Den som hører dere, hører meg!»
Er du klar over hva du er utsatt for, når du
hører Guds ord? Demas kunne ikke lenger
tåle denne tale. Å, han ble så urolig av denne Paulus, som var så
lite romslig. Det stakk i hjertet, og han gjorde det mest tragiske
av alt som kan skje under Guds ords hørelse – han begynte å lukke
seg til. Paulus’ budskap til frelse og utfrielse, selve sannheten
åpenbart fra himmelens Gud, ble etter hvert som perler for svin for
Demas. Hjertet som var tiltenkt å være tempel
for Den Hellige Ånd, ble en lukket festning mot Gud – en knyttneve!
Stans noe for det – ditt innerste, en knyttneve imot Gud!
Et ord fra Jesu rettergang
i den forbindelse - Matt 26:67: «Da spyttet de Ham i ansiktet og slo
Ham med knyttneven. Andre slo Ham med stokker,» Ja, det går den veien!
Jesus er ikke som en man forblir likegyldig til. Han er enten til
fall eller oppreisning! Enten eller! Frelse eller
dom! Derfor er Han også gjenstand for bare to ting fra menneskets
side – hat eller kjærlighet, aldri likegyldighet! Hvor er så du? Er
Jesus ditt liv, eller er Han en forstyrrende faktor i ditt liv?
Jeg spør deg ikke, hvor klart
du kan definere ditt forhold til Ham, utfra hva du finner i deg selv,
men kan du være med på denne enkle, men sterke, sangstrofe: «Nei,
for all den ting jeg visste, Kan jeg ei min Jesus miste!?
Du, i himmelen synger de
en sang. Vet du hva den sangen dreier seg om? Din frelse! Hva
sier det deg? Kan du tenke deg det, at himmelens engler gleder seg
– føler glede altså, så de må synge om det – at det er tilveiebrakt
frelse for deg?
Spør du om hva kjærlighet
er for noe? Om noen bryr seg om en slik en som deg – din sjel? Å du,
hvor lite vi ser og forstår i denne verdens mulm og mørke, men Gud
ikke bare har, men er kjærlighet! Og spør du etter beviset,
så se på Golgata!
Det var dette Demas
forlot, da han forlot Paulus! – og dette er hva som holdes frem for
deg som en fri og uforskyldt gave også i denne stund! Det er ferdig!
«Vårt påskelam er slaktet,» skriver Paulus i 1 Kor 5:7.
|