Her møter vi to store sannheter og virkeligheter,
kan vi si, som begge er livsviktige – ja, livsavgjørende for oss enten
vi akter på det eller ikke. Alvoret i fallets følger forsvinner jo
ikke fordi vi ikke bryr oss. Det kommer likevel en dag, da vi ikke
blir spurt om vi bryr oss eller ikke, det er den dagen døden kommer
til vår dør. Den banker ikke engang på, om vi vil åpne, men den går
like inn og tar det som hører den til, nemlig vårt naturlige liv,
det vi har fra Adam, han vi leser om her i teksten - stedfortrederen
til død, kan vi si.
Og så kan vi jo spørre: Er
det et viktig budskap til oss dette om de to sannheter – fallet og
følgene av det på den ene side, og nåden i Kristus og gjenopprettelsen
på den annen?
Her i teksten er disse to
satt opp imot hverandre – to motsetninger, men begge har reell betydning
for oss, vi befinner oss i en av disse to virkeligheter. Enten er
vi fremdeles i fallet, og må høste frukten av det, eller vi er i Kristus
og høster frukten av det!
Tror du det er noen stor
forskjell på disse to fruktene? Ja, det har vel allerede gått opp
for deg!
Det er Adam på den ene side og Kristus på den
annen som er satt opp som motsetninger her, men begge er forbilder
for oss, begge er stedfortredere, hver på sin måte, og her ligger
muligheten for mennesket til å se herligheten i Guds frelse, her vi
lever i troen på Jesus.
Stans nå for tilfellet med
Adam. Han falt i synd. Det var han som falt, ikke du, men likevel
bærer du følgene av hans fall i dypet av ditt hjerte, det vil si,
i dypet av din personlighet. Sangforfatteren og predikanten Per Nordsletten
uttrykker det så radikalt i sangen sin: I fra hode til fot, Hjertets
innerste rot, Kun en eneste masse av synd!
Hvorfor? Jo, fordi du har
en stedfortreder! Det han er, det gjelder også for deg! Synden kom
inn i verden ved hans fall kan
vi lese om det, og døden på grunn av synden, og slik
trengte døden gjennom til alle mennesker, fordi de syndet alle!
Her løste Gud ved sitt sannhets
ord en gåte for deg – hvorfor dør jeg? Du dør altså fordi du har arven
fra Adam, du har synd og synder som en følge av det! Om du
så hadde viljestyrke til å unngå enhver synd i ditt ytre liv, så du
kunne gå omkring i bygda som et regelrett dydsmønster, hva da med
den iboende synd? Hvordan skulle du få den ut?
Det er ikke det at vi gjør
synd, som gjør oss til syndere, men vi gjør synd fordi vi er
syndere!
Men så er det kommet en annen stedfortreder
inn i verden, vitner Guds ord. Vil du Hans navn få visst, spør Luther
i sangen, og svarer: Han heter Jesus Krist!
Da kan du ta forbildet med
Adam for deg, hvor mektig det var, og så kan du sette Jesus inn i
hans sted, så begynner vel lyset å gå opp der inne, hvor veldig og
gjennomgripende denne stedfortredelse er. Adams fall er helt og fullt
oppslukt i Ham! Som du hører av vitnesbyrdet om Ham: Se der, Guds
lam, som bærer verdens synd!
Verdens synd, den som altså
hadde sitt opphav og sin grunn i Adams fall, den ble nå lagt på Ham!
Ja, men da ligger den jo ikke lenger på verden! Nå har jo Gud lagt
den på Ham! Og da ligger den heller ikke lenger på deg! Dette er ikke
noe jeg sier deg, eller Luther eller Rosenius eller en engel ifra
himmelen for den saks skyld, dette forkynner Guds ord deg: Se, jeg
har tatt din synd fra deg og lagt den på min Sønn, og Han har nå båret
den bort fra mitt åsyn! – jeg ser den ikke mer!
E.K.
|
Det er jo nettopp det som er evangeliet!
- og legges noe til dette, så er det ikke lenger evangeliet
du har med å gjøre, men åndelig gift - dødelig
gift!
Det vi får presentert i teksten vi har for
oss er jo at denne Jesu stedfortredelse er også langt større enn Adams.
Bare hør igjen – vers 15: «Men med nådegaven er det ikke som med fallet.
For er de mange døde på grunn av den enes fall, så er meget mer Guds
nåde og nådens gave i det ene mennesket Jesus Kristus, blitt overmåte
rik for de mange.» Hvem var størst her? La du merke til uttrykket
– meget mer? Ikke bare mer, men meget mer!
Vers 16, taler det i samme
gate, mon tro? La oss høre: «Og med gaven er det ikke som da den ene
syndet. For dommen kom etter den enes synd og ble til fordømmelse,
men nådegaven kom etter manges overtredelser og ble til frifinnelse.»
Hvem var størst her? Og merk deg du som har tatt din tilflukt til
Jesus, fordi synden var en altfor stor makt å hanskes med for deg
– du er ikke bare en benådet forbryter, som vi ofte kan høre det,
men du er frifunnet, som om du aldri hadde syndet eller hatt noen
synd!
Vi går videre til vers 17:
«For om døden kom til å herske ved den ene, fordi denne ene falt,
hvor meget mer skal da de som mottar nådens og rettferdighetsgavens
overstrømmende rikdom, leve og herske ved den ene, Jesus Kristus.»
Igjen hørte du det velsignede – hvor meget mer! Og merk deg
nå det – den gave vi taler om og leser om nå, det er nettopp Guds
gave til deg menneske! Bare hør videre i vers 18: «Altså, likesom
én manns overtredelse ble til fordømmelse for alle mennesker, slik
blir også én manns rettferdige gjerning til livsens rettferdiggjørelse
for alle mennesker.»
Nei, ikke for alle
mennesker vel? Noen er vel for store syndere? Tenk på alle spottere
og fiender av Guds rike – ja, av Gud selv! Hva leste vi i teksten
her: For alle mennesker! Guds nåde og barmhjertighet når ned
i den dypeste avgrunn! De fleste unndrar seg til fortapelse, vitner
Ordet, men frelsen i Jesus Kristus var også for dem!
Men hør nå hva du har del
i i Adam ifølge dette verset; «- én manns overtredelse ble til
fordømmelse for alle!» Du har del i fordømmelsen ved det du har arvet
fra ham! Så fly til den fristaden skjønne, Frelserens vunder og sår!
Men jeg har ikke de nødvendige
vinger til å fly dit, vil du kanskje hevde – jeg har både villet og
prøvd å tro, men det har visst lykkes dårlig! Ja, sikkert fordi du
prøver selv! Men nå skal du høre til slutt fra denne salige teksten
vår, at den saken er ordnet av den annen stedfortreder – bare hør
vers 19. «For likesom de mange kom til å stå som syndere ved det ene
menneskes ulydighet, så skal også de mange stå som rettferdige ved
den enes lydighet.»
Ved hvilken lydighet skal
du ifølge dette ordet, stå rettferdig for Gud? Din egen? Nei, ved
den enes, det vil si, Jesu lydighet! Kan du ikke la det ligge der,
og begynne å takke Gud for Hans store nåde?
«Men loven kom til for at fallet skulle bli
stort. Men der synden ble stor, ble nåden enda større! Og likesom
synden hersket ved døden, så skal også nåden herske ved rettferdighet
til evig liv ved Jesus Kristus, vår Herre.» (v.20-21).
Det er en veldig kraft i
dette evangeliet – ja, det er Guds kraft – så ikke tenk at du må ha
noe mer! Ikke tenk så mye som et øyeblikk på det,
men takk heller Gud for det Han har satt ferdig fremfor deg!
|