«Brødre! Om også et
menneske skulle bli overrumplet av en eller annen synd, da hjelp ham til
rette, dere åndelige, med saktmodighets ånd. Men ta deg i vare, så ikke
du også blir fristet.» (v.1).
Men ta deg i vare, så ikke du
også blir fristet! Altså skal du være klar over dette, at du har det samme
i deg du, som denne din medvandrer nå har falt for. Ellers hadde jo denne
advarselen vært meningsløs, ikke sant? Derfor oppfordres du også til å
hjelpe til rette med saktmodighets ånd. Det vil si, en ånd som
ikke opphøyer seg på noen måte, men er klar over virkeligheten, og derfor
er ydmyk og engstelig overfor disse kreftene, som bor i oss alle, og som
på forskjellig vis lokker og drar oss til synd, den ene til dette og den
andre til noe annet. Som det også pekes på i teksten her - overrumplet
av en eller annen synd.
Når Guds ord taler så mye om
synd, og endatil vitner om Jesus at Han kom hit til jord med den primære
oppgave å frelse sitt folk fra deres synder (Matt 1:21) – så la også oss
tale noe om det.
I våre sammenhenger taler man
jo ennå om synd – iallfall andres – og da gjerne om det åpenbare. I dag
tales det jo veldig mye om homofili. Er det synd? Ja visst! Guds ord kan
jo ikke bli klarere enn hva det faktisk er om den saken. Men djevelen
kommer alltid på den samme måte som første gang: Har Gud virkelig sagt?
Med andre ord: Har Han ment det akkurat slik?
Tyveri – er det synd? Ja, det
kommer jo helt klart inn under det vi kaller åpenbare synder! Men
det er mange måter å stjele på. Det er ikke bare å rappe lommeboka til
naboen din, for å si det slik. Det vil altså si det helt opplagte. Du
får betalt for å utføre en jobb, men sluntrer unna nå og da, for ikke
å si ved enhver gitt anledning, går for tidlig fra jobb osv. Hva tror
du det er? Eller å stjele en annens ektefelle – både hor og tyveri på
samme tid!
Og hva med nettopp hor. Hva er
det? Det er synd, og innebærer det vi nettopp pekte på – ekteskapsbrudd,
seksuelt samvær uten å være gift med vedkommende, og ikke minst i tanke
og fantasilivet, hvor en så ofte kan gripe seg selv i å synde
med vitende og vilje. Du kan rygge tilbake for det, da det plutselig går
opp for deg hva du holder på med - men det kommer igjen og igjen.
Du vet det er synd, men ...
Det var dette som gikk opp for
disse fariseerne og skriftlærde som kom trekkende til Jesus med denne
kvinnen som var grepet på fersk gjerning i hor, og ville ha henne dømt.
Og de eldste gikk bort først, da Jesus møtte dem med ordet – den som er
ren kan kaste den første sten.
Og da ser vi det fenomen som
skjer når ethvert menneske vil rettferdiggjøre seg selv for Gud. Vi kunne
nå fortsatt med forskjellige av disse åpenbare synder, og ikke la oss
bagatellisere disse, for det gjør ikke Herren – men la oss se nærmere
på den synd som åpenbares hos disse fariseerne.
De gikk bort skamfulle med uforrettet
sak da det gikk opp for dem at de selv hadde begått denne synd mang en
gang, om ikke i praksis, så iallfall i tankene og lystene. Denne synd
så de nå, men her var en alvolig synd, som disse menneskene ikke så, verken
den gang eller i dag. Dette at de trakk en synder for dommen, da de selv
var skyldige etter loven. Det vil altså si: Hykleriet!
«Far ikke vill! Gud lar seg ikke
spotte! Det et menneske sår, det skal han også høste.» (v.7).
Dette ordet har du nok ofte hørt sitert, og da gjerne i forbindelse
med de før nevnte synder av forskjellig slag, men hør nå Ordet her, hva
som pekes alvorlig på – hvem er det som fremfor alt sår i sitt kjød, og
må høste fordervelse av det? Vi kan jo svare veldig kort på det ved å
si – alle som ikke kan ta dette Paulus' ord i sin munn i sannhet, det
vil si, den som ikke kan vitne dette av hjertet: «Men det skal være langt
fra meg å rose meg, uten av vår Herre Jesu Kristi kors!» (v.14). Altså,
ikke av noe annet!
|
Hør det gjerne igjen, for det går sent opp for oss, hva han egentlig
sier: Ikke av noe annet! Altså bare av dette som skjer på korset, hvor
Jesus Kristus, Guds Sønn og Guds Lam, soner hans synder! Du ser, han sår
ikke det minste frø i sitt kjød! Han venter seg overhodet intet derifra!
Som han jo også kraftig understreker i Rom 7:18: «For jeg vet at i meg,
det er i mitt kjød, bor intet godt. For viljen har jeg, men å gjøre det
gode, makter jeg ikke.»
Det var dit han hadde ført disse
galaterne ved sin forkynnelse, det vil si, det budskap han hadde mottatt
av Herren selv. I Rom 1:5, kan vi lese: «Ved Ham (Jesus) har vi fått nåde
og apostelembete for å virke troens lydighet blant alle hedningefolkene,
til ære for Hans navn.»
Virke troens lydighet! Nå hadde
han fått ført dem dit, at deres hjertes vitnesbyrd var: «- det skal være
langt fra meg å rose meg, uten av vår Herre Jesu Kristi kors!» Men så
skjedde det noe – noe meget alvorlig, noe dødelig! Og denne dødelige slangegiften
er så vanskelig for oss å oppdage, fordi den går som hånd i hanske med
vår natur. Han peker på det i vers 12a: «Disse som søker å ta seg
godt ut i kjødet.» Ja men, er ikke det en bra ting da? - bør det ikke
regnes med om noe rosverdig? Nei, ikke i det øyeblikk du regner deg det
til gode, innfor Gud!
La meg bare få stille deg et
enkelt spørsmål her: Dersom du regner noe med den slags – det fine livet
du nå engang lever, påpasselighet og rettskaffenhet og lignende -
lever
du da i dette at det skal være langt fra deg å rose deg, uten av vår Herre
Jesu Kristi kors? Eller hva mener du?
Våger du å gå så innpå klingen
med Guds ord, så møter du gjerne alle disse – Ja men! Jo da, det er så,
men ...! osv. Nei, det er ikke noe men her! Enten er det Jesus alene,
og da er dette Paulus' utsagn ditt hjertes vitnesbyrd, eller så er det
du alene, og da ender du i den evige fortapelse. Du er da under Guds dom
der du sitter nå! Du forkaster jo Jesu Kristi evangelium som noe utilstrekkelig
- noe du må legge noe av ditt eget til om det skal bli fullstendig!
Men svært mange av oss makter ikke å leve under en slik vedvarende
dom over vårt eget i lengden, så vi glir bort fra denne sanne
kristendom - den sunne lære som Skriften kaller det - til vår
egen religiøsitet. Den er mer tilpasningsdyktig, vet du, og aksepteres
mer av både den åpenbare og den religiøse verden. Du
tas lettere inn i varmen, men det ender i ilden! Det er et bedrag!
Ordet om korset er sjeldent å
møte også i den troende forsamling, som noe mer enn et populært munnhell
i beste fall! Å jo da, vi mener jo det! Men det er forskjell på
å mene noe og å leve det!Det er nemlig så radikalt egentlig
at en tar ikke imot det uten ved Åndens åpenbaring!
Det står også om hvorfor disse judaistene forførte
galaterne med dette tillegget - «bare for at de skal slippe å bli forfulgt
på grunn av Kristi kors.»
De visste altså det, at korsforkynnelsen
førte til forfølgelse, og det var ikke det de ville ha! Det var ikke den
kristendommen de ville ha, for å si det på den måten. De ville regnes
for noe, for å si det enkelt, og ser ikke at dette nettopp er en frukt
av fallet!
Hør nå til slutt, hva apostelen
forkynner her: «For det som betyr noe, er verken å være omskåret eller
uomskåret, men å være en ny skapning. Og så mange som går frem etter denne
rettesnor - fred og miskunn være over dem og over Guds Israel!» (v.15-16).
|