Det jeg nå skal ta for meg blir mer et uttrykk
for hva Guds ord lærer om et bestemt emne enn direkte forkynnelse, om
vi kan si det er noen forskjell på det i det hele tatt. Emnet er iallfall
spørsmålet om de troendes tilstand etter døden, frem til Jesu gjenkomst,
og den endelige opprettelsen av Guds rike i himmel og på jord.
«Trøst da hverandre med disse ord,» skriver
apostelen til de troende i Tessalonika her.
Men det han skriver her – ja, det kan selvsagt bli til trøst for enkelte,
at en dag skal de vekkes opp igjen – men for de aller fleste blir det
neppe til noen veldig trøst, at de skal gå inn i en totalt ubevisst tilstand
fra det øyeblikk døden inntreder.
Det er jo to syn ute og går i
kristenheten, når det gjelder dette – og dette er det ene av dem. Det
andre er at vi går hjem til Herren, når dette skjer, og lever videre der.
Det mest sannsynlige av disse
to er absolutt det siste ifølge Guds ords eget vitnesbyrd om saken.
Vi kan ta for oss noen av disse.
Et av de mest kjente er Paulus’ egen tale, der han i Fil 1:23b, skriver:
«Jeg har lyst til å bryte opp herfra og være med Kristus, for det er så
mye, mye bedre.»
En vil jo umiddelbart forstå
dette – «å være med Kristus» - som beskrivelsen av en bevisst tilstand.
Et annet tilfelle finner vi der
Jesus taler til den ene røveren ved siden av Ham på korset - Luk 23:43:
«Sannelig sier jeg deg: I dag skal du være med meg i Paradis!» I dag!
Paradis er beskrevet som en mellomtilstand
for de troende, mellom deres fysiske død og fullendelsen da også deres
legeme forenes med deres sjel, likesom dødsriket er beskrevet som en mellomtilstand
for de vantro mellom deres død og den endelige dommen.
Vi leser også om Stefanus, den
første kristne martyr, at han så opp mot himmelen, før steinene fra de
vantro lovtrellene haglet ned over ham, og utbrøt - Apg 7:56: «Se, jeg
ser himmelen åpnet, og Menneskesønnen stå ved Guds høyre hånd!»
Jesus som ifølge Hebr 1:3, satte
seg ved Majestetens høyre hånd, etter å ha fullført renselsen for våre
synder, Han sto nå ifølge Stefanus’ vitnesbyrd ved Guds høyre hånd!
Dette er gjerne beskrevet som
at Han reiste seg for å ta imot Stefanus. Er ikke det et trøstens ord?
Men Stefanus' legeme ble liggende igjen på jorden!
I Jos 1:1, leser vi: «Da Herrens
tjener Moses var død, sa Herren til Josva, Nuns sønn, Moses' tjener osv.»
Da Herrens tjener Moses var død! Han døde med andre ord, den fysiske
død, og ble begravet et sted bare Herren kjenner – men i Luk 9, kan vi
lese om Jesu forherligelse på berget Tabor, at Moses og Elias viste seg
sammen med Ham og talte med Ham om Hans bortgang (v.31), det vil si, den
måte Han skulle dø på! Moses var altså levende hos Gud etter sin bortgang!
Det er jo også nettopp hva Jesus
sier til de vantro saddukeere i Matt 22:31-32: «Men når det gjelder de
dødes oppstandelse, har dere da ikke lest det som er talt til dere av
Gud, som sier: Jeg er Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud. Han er
ikke de dødes Gud, men de levendes.»
Nå vet vi jo at både Abraham,
Isak og Jakob døde og ble begravet her, og deres fysiske levninger finnes
altså ennå her på jord et sted, men deres sjel gikk hjem til Herren for
å leve med Ham. Bare ett menneske av de mange milliarder, har opplevd
legemets oppstandelse til nå, og det er Han som i egen person er dødens
overvinner Jesus Kristus!
I Åp 6:9-11, leser vi en underlig hendelse: «Og da Lammet åpnet
det femte seglet, så jeg under alteret deres sjeler som var blitt slått
i hjel for Guds ords skyld og på grunn av det vitnesbyrd som de hadde.
De ropte med høy røst og sa: Herre, du hellige og sannferdige! Hvor lenge
skal det vare før du holder dom og hevner vårt blod på dem som bor på
jorden? Og det ble gitt hver av dem en lang, hvit kjortel. Og det ble
sagt til dem at de skulle slå seg til tåls ennå
en liten stund, inntil tallet på deres medtjenere og brødre var fullt,
de som skulle bli slått i hjel likesom de selv.»
Ropte med høy røst! De var tydeligvis
levende nok! – men hva så Johannes her? – han så deres sjeler,
står det. De var ennå ikke forent med sitt legeme. De var blitt slått
i hjel her på jord, leser vi, men altså høyst levende hos Gud!
E.K.
|
Det er vel det som kan forvirre oss noe, at Skriften taler på forskjellig
vis, fordi legemets oppstandelse er ennå ikke skjedd. Vi skal forenes
igjen med det legeme vi hadde her på jord, men det skal forvandles, står
det, til et herlighetslegeme likt det Jesus hadde i sin oppstandelse,
som vi leser i Fil 3:21: «Han skal forvandle vårt fornedringslegeme og
gjøre det likt med sitt herlighetslegeme ved den kraft Han har til også
å legge alle ting under seg.»
Han skal ikke gi oss et nytt
legeme i stedet for det vi har nå, men forvandle det, forvandle det til
det fullkomne – et herlighetslegeme!
I Joh kapittel 11, kan vi lese om at Jesu venn
Lasarus var død, og Jesus kommer til hans to søstre Marta og Maria. På
Jesu ord om at deres bror skal oppstå fra de døde strekker Marta seg så
langt, at hun jo tror at han skal oppstå på den siste dag, men da sier
Jesus noe vi skal merke oss nøye – vers 25: «Jesus sa til henne: Jeg er
oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør.»
Jeg er! Han er,
i sin egen person, oppstandelsen og livet! Derfor - den som tror på meg,
skal leve om han enn dør! Vi har jo allerede ved troen fått del i Ham
som er – ER – oppstandelsen og livet! Derfor, som Han også sier i Joh
8:51: «Sannelig, sannelig sier jeg dere: Om noen tar vare på mitt ord,
skal han aldri i evighet se døden.»
Altså, du som blir i ordet om
Ham, som tar din tilflukt til Ham – hør! – du skal ikke engang se
døden! – langt mindre bli i den!
Var det noen trøst i det? Den
står der riktignok som en siste fiende, men det er en slagen fiende! Jesus
brøt brodden av den på Golgata kors, der Han tok døden med seg dit den
hører hjemme, men gjenoppsto selv til livet, det evige! Det er det Han
nå rekker deg som en uforskyldt gave i evangeliet! Vender du ryggen til
dette vil du en dag få oppleve at dødens brodd er høyst virksom fremdeles,
utenfor Kristus! Det er bare i Ham den er overvunnet, som vi synger i
påskesalmen: «Deg være ære, Herre over dødens makt! Evig skal døden være,
Kristus underlagt!»
Da kan du vel hente deg trøst
ut av dette Paulus budskap til tessalonikerne? Som han skriver – vers
1: «Men vi vil ikke, brødre, at dere skal være uvitende om dem som er
sovnet inn, for at dere ikke skal sørge som de andre, de som ikke har
håp.»
Sørge, ja, vi har lov til det!
– selv Jesus gråt ved Lasarus’ grav, men ikke sørge som de andre,
de som ikke har håp!
Kan hende du ikke vil rope så
høyt om din tro, som enkelte gjør – den synes så skrøpelig, når du riktig
skal kjenne etter, og særlig når noe alvorlig står på, men ditt håp
er nå rettet på Jesus iallfall. Jeg skal si deg nå til slutt, hva Skriften
vitner om dette ditt håp. Det kan du lese i Rom 8:24a: «For i håpet er
vi frelst.» Hørte du det – er vi frelst! Et slikt håp rettet mot
Jesu person, er en frelsende tro!
Men apostelen taler altså her om noen han kaller
de andre – de som er uten håp, som han skriver. Mange av
disse får et falskt håp gjennom mye av denne søtladne kristendomsforkynnelse,
det er så mye av i dag. Men som en kristen er du forpliktet til å holde
deg til hva Guds ord forkynner også om den saken – de er uten håp, og
til dem lyder det tvert imot - Hebr 10:31: «Det er forferdelig å falle
i den levende Guds hender!» Ikke noe å se frem til, med andre ord!
Det skrives fort vekk: Hvil i fred! -
over kjendiser og andre som er avgått ved døden, uten at det er noe som
helst som tyder på at vedkommende har hatt med fredsfyrsten å gjøre, men
kan hende tvert imot til og med. Et fromt ønske kan det være, men ingen
hviler i fred uten Han som skapte fred!
La oss gjenta Paulus’ ord til de troende, til
slutt nå: «Trøst da hverandre med disse ord!» Ja, gjør det, det er nemlig
Guds sanne vitnesbyrd!
|