Denne teksten begynner med en nektelse - apostelen taler om hva Gud ikke gav
oss. En nektelse en skulle tro var unødvendig, for bare tenk tanken om
Gud skulle ha gitt oss motløshets ånd!
Vi ser tvert imot gjennom hele Skriften, at Gud oppmuntrer
sine her på jord til å fatte mot, til å være sterke, frimodige, ikke frykte
osv., og da hele tiden ved å peke på seg selv: Han er
vår Herre! Han er vår hyrde! Han er
trofast! og lignende.
Den feil som så ofte gjøres, er at vi finner grunnen til
mot i noe hos oss selv, enten i vår egen person, våre evner, vår kunnskap,
vår kløkt, våre nådegaver, våre naturgaver, osv., eller i andre ytre omstendigheter
som et stort kirkesamfunn med mange medlemmer, en stor og «velsmurt» organisasjon,
som en yndet å kalle det ved ett tilfelle, en menighet som fungerer etter
våre begreper og mye annet.
Alt dette peker på en mangel - nemlig hva vi hører om i teksten
her: Sindighets ånd! Sindighets ånd holder seg til Ordet,
det Ord som er blitt levende for vedkommende gjennom Åndens opplysning
både ved hørelse, lesning og de mange erfaringer i livet. En begir seg
ikke ut på eventyr! En blir ikke en slik våghals! En spør alltid etter
Herren! Er Han i dette?
Vi leser om profeten Elias der han lå inne i en hule, at
Herren kom til Ham, og viste ham noe: «Han (Herren) sa: Gå ut og stå på
fjellet for Herrens åsyn! Og se, Herren gikk forbi. Foran Ham fór
en stor og sterk storm som kløvde fjell og knuste klipper, men Herren
var ikke i stormen. Etter stormen kom det et jordskjelv, men Herren var
ikke i jordskjelvet. Etter jordskjelvet kom det en ild, men Herren var
ikke i ilden. Etter ilden kom lyden av en stille susen. Da Elias hørte
den, dekket han ansiktet med kappen og gikk ut og stod ved inngangen til
hulen. Og se, en røst kom til ham og sa:» (1 Kong 19:11-13).
Elias var en profet som hadde stått i mange stormer og kamper
- han var profet i voldsomme tider - og vi kjenner ham jo som Elias ildprofeten!
Men Elias kjente Herren, derfor skal du merke deg denne teksten nøye:
I hva kjente han Herren igjen?: «Etter ilden kom lyden
av en stille susen. Da Elias hørte den, dekket han ansiktet
med kappen og gikk ut ...»
Han sprang ikke ut i stormen! Han sprang ikke ut i jordskjelvet!
Han sprang ikke ut i ilden! Og hvorfor? Fordi Elias hadde sindighets ånd!
Men slik ser vi det så ofte i dag - ved det minste «åndelige
bulder» springer de mange like ut i det. Fordi de ikke har sindighets
ånd!
Vi ser en kraft i denne stormen her «som kløvde fjell og
knuste klipper.» Vi vet hvordan jordskjelvet nærmest snur opp ned på jordoverflaten
- en veldig kraft. Og så ilden som legger alt øde! Alt dette representerer
en veldig kraft. Men hva leser vi: Herren var ikke i noe av dette! Herren
sender det - som vi også ser her: Foran Ham fór
en stor og sterk storm - og så jordskjelv, og så ild - men Herren selv
var ikke i det! Det kom noe etter alt dette, og i det
var Han: En stille susen! Elias hørte lyden av denne, og da visste han:
Nå er Herren her!
Denne Herre åpenbarer seg i denne verden som mennesket Jesus
fra Nasaret - og hva sier Han?: «Jeg er saktmodig og ydmyk av hjertet.»
(Matt 11:29).
Høres det skremmende ut? Nei! Men så har heller ikke Herren
kommet hit nå for å skremme deg, men for å forkynne deg sin frelse! Herren
har makt over alle disse kreftene, og Han gjør dem til sine tjenere når
det er nødvendig, står det, og det er skremmende - men «Han sendte ikke
sin Sønn til verden, for å dømme verden, men for at verden skulle bli
frelst ved Ham!» (Joh 3:17). Hører du lyden av den stille susen da? Eller
er du blant dem som heller vil ha storm og jordskjelv og ild? Ja, vi har
vel mer tro på slikt - men igjen: Herren er ikke i det!
Vi forstår oss så lite på det Herren er i! Vi har så lite
sans for det, akkurat som de i sin tid hadde lite sans for Ham som var
saktmodig og ydmyk av hjertet, der Han vandret midt iblant dem.
Som ungdom drev jeg å trente - og da med det ene mål for
øye: Å bli sterk! Det var viktig, vet du. Men da var det de som kom med
råd, og for eksempel sa: Du må ikke trene slik. Du får riktignok store
muskler av det, som gjerne duger til et kraftig rykk, men de blir så lite
seige, så lite utholdende!
|
I den grad det kan overføres, hør Guds ord: «Lider vi trengsel, tjener
det til trøst og frelse for dere. Blir vi trøstet, tjener det også til
trøst for dere, en trøst som viser sin kraft i utholdenhet under
de samme lidelser som også vi lider.» (2 Kor 1:6). Og: «- og blir styrket
med all kraft etter Hans herlighets makt, så dere kan ha all utholdenhet og tålmodighet.»
(Kol 1:11).
Det er tale om kraft til å holde ut! Utholdenhet
og tålmodighet! Du ser, det er aldri dette brammende, når du har med Guds
Ånd, og Guds sanne folk å gjøre. Men det er dette saktmodige - at man
har alt sitt i Herren, hviler i Ham og liter på Ham!
Vi er langt fra fullkomne i det heller, men det er heller
ikke saken her, å måle hvor langt vi er kommet i dette. Da faller vi nettopp
i den grøft som sindighets ånd berger oss for. Nei, det er ønsket om å
peke på hvor Guds Ånd fører oss hen! Hvor veien går! Så du ikke skal bli
ført vill!
Han gav oss ikke motløshets ånd - å nei! Men Han gav oss
heller ikke overmotets ånd! Han gav oss den ånd som spør etter Ham!
Å hvor salig er ikke lyden av denne stille susen, for et
Guds barn! Det finnes ikke noe å sammenligne med på jord, som når evangeliet
likesom smyger seg inn i hjertet og lyser opp! Se her går veien - det
er Jesus alene! Han har sørget for alt! Da blekner alt annet!
Da vet du hva kraften fra det høye er for noe! Ikke fordi
du har lest det, men fordi du har erfart det! Da kan all verdens vitenskapsmenn,
filosofer og religiøse skriftlærde si akkurat hva de måtte ønske - jeg vet på
hvem jeg tror! Han er Ordet - og Han lever!
Har du forsøkt å tro? Forhåpentligvis har det gått dårlig! Troen er ikke
noe du skal hente ut av deg selv, forstår du - du skal se og høre hva
Ordet forkynner, for det er det som er sannheten! Der er ingen tvil! Tvilen
er i deg! Derfor skal du holde deg til Ordet!
Også når det gjelder den tredje egenskap ved den ånd som
er i de troende - nemlig kjærlighets ånd, ser vi igjen
at det har sin grunn i giveren - for hva sier ikke Skriften om dette:
«Vi elsker fordi Han elsket oss først.» (1 Joh 4:19). Vi elsker fordi ...!
Det har altså sin grunn i Ham det også!
Men fordi ikke noe av dette pranger i verdens øyne, oppfordrer
Paulus oss til å ikke skamme oss ved evangeliet - vår Herres vitnesbyrd,
som han kaller det her i teksten! Selv om vi ikke kan kaste glans over
oss selv ved dette, så er det likevel noe som langt overgår alt hva denne
verden kan tilby - Guds kraft til frelse, samfunn med den levende Gud,
Livets ord som kan bli dine medmennesker til frelse, det evige liv! Det
er vel ikke noe å skamme seg over!
«- men lid ondt sammen med meg for evangeliet, i Guds kraft»
(v.8). Det kommer til å koste - ikke minst for selvfølelsen - nettopp
på grunn av verdens åndelige blindhet. Men som det står - du skal få lide
i Guds kraft! Merk deg det! Du er ikke overlatt til deg selv, og det du
kan komme opp med!
Og så dette som overgår alt en kunne ha tenkt ut om Gud og
vår frelse: «Han er den som har frelst oss og kalt oss med et hellig kall.
Han gjorde det ikke etter våre gjerninger, men etter sin egen rådslutning
og nåde, den som Han gav oss i Kristus Jesus fra evighet av.» (v.9).
Det er enkle ord å forstå, men når du skal leve i dette budskapet,
blir det bare mer og mer ufattelig, for den som har fått åpnet øynene
ved Den Hellige Ånd. Du må få nåde til å tro. For du
og jeg, vi flytter tilbake til lovens rike ved første anledning! Derfor
hør det igjen og igjen: «- ikke etter våre gjerninger, men etter sin egen
rådslutning og nåde, den som Han gav oss i Kristus Jesus fra evighet av.»
Og du vet, når Han har gitt oss dette fra evighet av, kommer
det aldri noen tid, hvor frelse og livssamfunn med Gud vil hvile på noen
annen grunn! Men i dette kan du ha fortrolig samfunn med din Gud, tross
all din synd og nød! Det er VIRKELIG sant! «Han har tilintetgjort døden
og ført liv og uforgjengelighet frem i lyset ved evangeliet.» (v.10b).
|