Enda jeg før var ...! (v.13). Med andre ord - til tross
for dette! Han så altså helt bort fra det, Herren! Er ikke
det et salig budskap for noen og enhver? At det du var, det så Han
helt bort fra! - det tok Han overhodet ikke i betraktning, da Han ville
ha deg!
Slik er det jo ikke med oss, vi vurderer jo et menneske om
det er passende inn. Skulle Herren gjøre det samme, da var det
jo ute med oss alle, for det er ingen av oss som passer naturlig inn i
Hans sammenheng.
Så langt hadde de rett fariseerne og de skriftlærde
- hva hadde en synder med Den Hellige å gjøre? Selvsagt,
ingenting! Hellighet og syndighet er motpoler som støter fra hinannen!
Derfor utbrøt de så forundret da de så Jesus ta inn
hos en syndig mann, og åt, det vil si, delte måltid med syndere.
I Luk 19:7, kan vi lese: «Men da de så det, knurret de alle
og sa: Han gikk inn som gjest hos en syndig mann!»
Ingen hellig skulle gjøre det! Hellige skulle holde
seg til hellige! Det var deres syn - og det skal vi merke oss, at det
var en fornuftig forståelse, om en leser og forstår Skriften
ut fra egen forstand, uten Den Hellige Ånds opplysning! Guds nådes
evangelium er nemlig skjult for det naturlige menneskes tankegang, sans
og forståelse. Som apostelen skriver i 1 Kor 2:14: «Men et
sjelelig menneske» - det er pr. definisjon, et ugjenfødt
menneske - «tar ikke imot det som hører Guds Ånd til.
For det er en dårskap for ham, og han kan ikke kjenne det, det kan
bare bedømmes på åndelig vis.»
Uten denne opplysning fra Ham som kalles lysenes Far (Jak
1:17), kan du aldri forstå hvordan en synder kan forenes med Gud,
med de tetteste bånd - ja, ekteskapet mellom mann og kvinne er det
som brukes som et forbilde på det.
Hvis du kan forestille deg det uten Den Hellige Ånds
opplysning over det som kalles Guds hemmeligheter (1 Kor 4:1), så
har det sin grunn i at du kjenner verken Gud eller deg selv rett. Gud
er en hellig fortærende ild imot all synd, og du er - ja, nettopp
et syndig menneske. Gud fant en vei! Han forlot sitt slott høyt
der oppe kongen, og fant en brud så sort av synd, men henne ville
Han ha. Altså helt uten grunn i henne! Tvert imot, ingenting tilsa
naturlig at Han skulle ville ha henne, men Han innehadde det som kunne
gjøre henne ren. Det ville Han gjerne gi henne, så hun kunne
bli berget fra det hun bar på, og aldri kunne få lagt av seg,
om hun strevde livet ut. Hva var det Han hadde? - jo, sitt blod, som var
av en slik karakter at det kunne duge som løsepenge.
Det kunne betale din gjeld og rense din sjel! Så den
endatil kunne stå ren for den tre ganger Hellige Gud!
Derfor gikk Han like til Paulus, og tok ham ut til tjeneste
for seg. Hvordan var Paulus da Herren møtte ham? Jo, han sier det
selv her: «- enda jeg før var en spotter og forfølger
og voldsmann.» (v.13).
Hør nå det! Du tenker gjerne at det må en forbedring
til først, om Gud skulle kunne ha med deg å gjøre.
Ja, det er sant det om du skulle møte Ham på lovens vei -
altså som en likemann, men ikke på evangeliets, der er det
helt andre regler som gjelder. Der er alt av nåde! Han har sett
deg der du lever, Han vet om all din synd, og alt som bor i deg, men Han
vet - jeg har det som skal til for å løse denne synderen
ut, og fremstille ham eller henne hellig for Gud. Det er allerede betalt!
Og du vet, om det allerede er betalt, det vil si, sonet for din synd,
så kan Han ta deg like ut av en hvilken som helst stilling, og like
inn i sitt rike. Det er ikke noe mer som må skje, for at dette skal
være mulig - det er allerede skjedd!
Og det er her denne ulykksalige tanken så snart stikker
seg frem: Ja men, jeg må jo tro det! Det er jo ikke mitt, før
jeg tror det! Jo visst, er det ditt før du tror det! Om ikke, da
var jo troen nettopp en vår gjerning, og da var virkelig frelsen
av loven - og troen en lovgjerning.
La oss høre det mest kjente vers i Bibelen - det kalles jo også
«den lille Bibel,» Joh 3:16: «For så har Gud elsket
verden at Han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den
som tror på Ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.»
E.K.
|
Her
står det jo like ut, at Han gav sin Sønn, den enbårne
for mennesker som ellers ville gått fortapt! Kan du høre
eller lese dette uten å se at det er ditt før du tror det?
Det er jo dette du kommer til tro på! - hva Gud har gjort for deg,
mens du ennå var en synder! Mens du ennå var fortapt! Mens
du ennå var på vei mot fortapelsen for din synds skyld!
Alt
var jo gitt jødene, står det, men de vendte seg bort i vantro.
«Men
jeg fikk miskunn,» skriver apostelen to ganger i teksten her. Jeg
fikk miskunn! Vet du, det er hele grunnen til frelsen! - det er hele grunnen
til din frelse! - at Gud gir deg miskunn! Det er et frelst menneskes
sanne vitnesbyrd - jeg fikk miskunn! Har det noe å tilføye
her - ja, da er det ikke et frelst menneske! Paulus fant bare en eneste
grunn både for frelsen og tjenesten - Guds miskunn! Her, i det,
åpenbares en salig frihet! Jeg skal få høre Ham til
av bare nåde, og jeg skal få stå i tjenesten av bare
nåde!
Men
så støter en gjerne på en vanskelighet - jeg var før
en spotter og forfølger og voldsmann. Ja, før! Men
nå! Ja, tenk det var han, og samtidig kan han vitne at han
på samme tid, i rettferdighet etter loven var uten lyte. (Fil 3:6).
Han levde et rettskaffent liv etter de ytre normer som gjaldt, og i Israel
var det loven! Slik kan det altså være, i det ytre fullt av
rosverdige gjerninger, og gjerne salige følelser i det indre, men
aldeles fremmed for Gud etter hjertet.
Men
nå, da apostelen var blitt en kristen, da var han vel ikke lenger
en spotter og forfølger og voldsmann? Nei, men det er her det gjerne
blir vanskelig for oss! Apostelen levde ikke i og praktiserte dette naturlig
lenger, men han var fremdeles den gamle synderen etter sitt gamle menneske.
Som han skriver i Rom 7:18: «For jeg vet at i meg, det er i mitt
kjød, bor intet godt.» Og intet betyr nettopp intet!
Det var altså overhodet ikke å finne der! Om han lette med
lys og lykte, som vi sier, så kunne han ikke finne en flis av det
der! Kan du? Står det bedre til med deg enn det gjorde med apostelen?
Der var han altså fremdeles den gamle spotter, forfølger
og voldsmann!
Vi
blir gjerne så forskrekket, når slike ting viser seg i oss.
Alt det onde og syndige som kan velle frem. Men det er i virkeligheten
ikke det minste underlig, for Gud har ikke forandret din natur, Han har
gitt deg en helt ny, i Kristus! Men hva du er i Kristus, og hva
du er i deg selv, det er to helt vidt forskjellige ting! Og hva er det
Han regner med? Jo, det har vi jo allerede vært inne på -
Han regner med hva du er i Kristus! Han regner altså med hva du
er som følge av sin gjerning for deg! Han ser blodet og går
deg forbi med sin dom, uansett hvor svart det måtte være der
inne! Regn nå med det, og ikke noe så fåfengt og selvopphøyende,
som å skulle kunne rettferdiggjøre og helliggjøre
deg selv!
Det
finnes jo ifølge apostelen intet godt der i ditt kjød, så
hvordan kan du da tenke at det skal kunne komme noe godt derfra? Det er
jo en total logisk brist i det, ser du vel. En får ikke melk av
en trebukk, som det er sagt. Er hesten død så hjelper det
ikke hvor mye du pisker på den. Men la det falle som vårregn
på hjertets tørre jord, det apostelen vitner her i teksten:
«Det er et troverdig ord, fullt verdt å motta: Kristus Jesus
kom til verden for å frelse syndere, og blant dem er jeg den største.»
(v.15).
For
det første - se nå endelig dette: Han kom for syndere! Se
da hvilken vanvittig handling det egentlig er, å da ville fremstille
seg selv som noe annet! Da ville du jo i tilfelle bli en Han ikke kom
for! Og for det annet, hør hva han vitner om seg selv her: - blant
dem (altså syndere) er jeg den største. Hør endelig
det - han sier er jeg, og ikke var jeg!
Det
er - og takk Gud for det! - som de lutherske reformatorene fikk se, og
så brakt oss - samtidig en synder og rettferdig! Innsyn i det, gjør
sterk!
«Jeg
takker Ham som gjorde meg sterk, Kristus Jesus, vår Herre, at Han
aktet meg tro, idet Han satte meg til tjenesten, enda jeg før var
en spotter og forfølger og voldsmann. Men jeg fikk miskunn -.»
(v.12-13a).
Ja,
vi har fått miskunn! - Det er hele - HELE - årsaken!
|