Det
er et ord som går igjen blant oss, og det er: Jeg!
Jeg skal, jeg er og jeg vil, i det uendelige. Det er fordi mennesket ved
fallet er blitt sin egen gud, vitner Skriften - med en nærmest ubendig
tro på seg selv. Om ikke nødvendigvis på egen
person,
fordi en kan hende har begynt å innse sine begrensninger, men da
iallfall på menneskets
muligheter,
som sådan. Den største avgud, og den som ligger oss nærmest,
det er oss selv.
Og selv om vi er i tvil om vår egen evne til å gjennomføre,
så sier vi nå: Det er iallfall ikke noen andre å regne
med. Og med dette setter vi navnetrekket vårt under vårt fall
bort fra Gud.
Gud og gudstro kan jo være greit å ha - men å
regne med Ham og det til og med før og over vårt eget! -
Å nei. Vi søker gjerne hjelp i alt mulig annet først,
og først når alle andre veier viser seg stengt - ja, da lar
vi Gud få muligheten. Du ser, hele
menneskeheten
ligger i dette. Vi skal og må klare det selv! Skriften kaller det
å «ligge i det onde.» (1 Joh 5:19).
Nå er det selvsagt ikke noe galt i å bruke de
evner vi har fått utdelt til beste både for oss selv og andre,
men når en kobler det fra Gud, lever en midt i fallets følger.
Man lever borte fra Gud, i vantro. Man lever
i det
fallet som engang skjedde. Da mennesket forkastet og forlot Guds ord som
rettesnor og absolutt autoritet, og fikk lyst - attrå - etter det
som var imot.
Er man ikke ved Guds ord og Ånd fridd ut fra dette
mørke, ved det lys Gud sendte til verden da Han lot Jesus fødes
inn blant oss, så «ligger vi i det onde,» sier Ordet.
Ligger du i det onde? - Eller er du oppreist og opplyst ved Jesus Kristus?
Her holder det ikke med en søndagskristendom, her holder det ikke
med en slik «aftenbønnkristendom» - hvor man ramser
opp noen tillærte ord, for å kunne legge hodet på puten
med en viss følelse av trygghet. - Nei, sier Jesus: «Dersom
dere ikke eter Menneskesønnens kjød og drikker Hans blod,
har dere ikke liv i dere!» (Joh 6:53). Ikke liv! - men da er du
jo død! Her er det tale om å ta Jesus til seg som
noe helt livsnødvendig. På samme måte som du tar mat
og drikke til deg, som noe helt livsnødvendig for ditt legemlige
liv. Og du tar jo ikke til deg, bare fordi du rent teoretisk vet at det
er nødvendig, men kroppen selv sier ifra, at nå trenger den
mat, nå trenger den drikke - den begynner å plage deg med
en vemmelig følelse som heter sult
og
tørst.
Den begynner etter hvert å skrike
etter
det som er livsnødvendig for den.
En av salmistene skriver om det åndelige motstykket
til dette, å ikke oppleve noen tørst etter Gud: «Som
en hjort skriker etter
rennende bekker, slik skriker
min
sjel etter deg, Gud.» (Sal 42:2). Slik har en troende sjel det,
når Gud oppleves fjern eller helt borte - det er noe absolutt livsnødvendig
som mangler deg, og din ånd begynner å lengte og hige og etter
hvert skrike!
Denne følelse av tomhet og død som din ånd
føler, når Gud oppleves fraværende, det er noe du ikke
kan leve med. Dette avhjelpes ikke med et kirkebesøk eller en andakt.
Det er bare de som har en ytre kristendomsform som slår seg til
ro med ytre handlinger, virksomhet, egne gjerninger. Den som har liv i
Gud, må ha vissheten om at Jesus er på hjertets trone. - Noe
mindre duger ikke, fordi, at for ham er Jesus det brød som er kommet
ned fra himmelen for å gi verden liv. (Joh 6:51). Livets brød!
(Joh 6:48). Og det er noe annet!
Å, så trege vi er til å høre
og forstå! Det Jesus
har
gjort, det er da noe annet enn vår
gjerning!
- Det Jesus er,
det er da noe annet enn hva vi
er!
Ser du ikke det? Hva har så du liv i? - Guds eller ditt eget?
Du ser det også når et menneske begynner å
tenke på det å bli kristen - det begynner å arbeide
med det.
Det forestiller seg omvendelsen fra verdslig til kristen, som en prosess
av moralsk forbedring i det selv! - «Bedre og bedre dag for dag.»
Du kjenner vel sangen.
Det skyldes dessverre mye av forkynnelsen en kan høre
også! Og at helliggjørelse er å bli et stadig bedre
menneske, fremfor å få et stadig større behov for Jesus.
Det menneske som strever her, oppdager gjerne snart, og er
seg det vel ofte også bevisst fra starten av, at dette makter jeg
ikke å få til på egen hånd, men Gud vil hjelpe
meg! Og så blir det bønn og arbeid, bønn og arbeid!
- Men hele tiden bønn om at Gud må hjelpe meg
å
få mitt i
stand. Fra et hjerte i dette trelldomsåket kan det aldri stige opp
noen sann takk for Guds usigelige gave i Jesus Kristus. For det ser de
nemlig ikke!
Mange kommer aldri lenger enn hit, og slik går de inn
i evigheten: Fortapt! Bedringen ble aldri riktig ferdig! Øyet ble
aldri riktig åpent for frelsen i Jesus Kristus!
Hva er det egentlig som ligger til grunn for dette? Jo, det
er den gamle og inngrodde troen på oss selv - at vi nok skal lykkes,
i det minste med Guds hjelp, på den ene side - og på den annen
side, den manglende tro og tillit til Guds nåde, Guds sanne vesen,
at Han i sin godhet og nåde, har gitt oss alt for intet - gitt oss
alt, da Han gav Jesus i vårt sted. For idet du tror det, så
stiger takken og lovprisningen opp av seg selv - når du settes
i
frihet!
«Lov Herren! For det er godt å lovsynge vår
Gud, det er herlig, lovsang sømmer seg» (v.1). Denne oppfordringen
kan jo ikke gå ut til den som ikke ser, at han har noe i Gud! -
Og slett ikke den som strever med å tilfredsstille Guds krav. Heller
ikke den søndagskristne - han kan lovprise liturgien, den gode
stemningen, kirkerommets fred og stillhet, den opphøyde talemåten,
blant annet om menneskets godhet mot hverandre og Jesus som forbilde,
følelsen av høytid osv., men ikke «lammets blod,
det dyrebare blod, som gav meg liv
da
jeg ved korset stod.»
E.K.
|
Vi
sa det til å begynne med, at er det et ord som går mye igjen
blant oss, så er det ordet: Jeg.
Noe av det første som slår en, når en leser denne salme
147, det er ordet: Han.
Det gjentas igjen og igjen utover i hele salmen. Her tales det ikke om
hva vi gjør,
men om hva Han gjør.
Til vårt, jeg,
jeg,
sier han (salmisten): Han,
Han!
Dette for at du må få løst blikket fra deg selv! -
For at du må få se, at dette: jeg, jeg - er noe som stiger
opp fra det som «ligger i det onde!» Fra et gjenfødt
hjerte, er det et: Han, Han! - som stiger opp. Du er tvert imot kommet
i strid med det jeg'et som alltid vil frem og hevde seg. Gud, Jesus, kalles
i Skriften blant annet slike ting som: Alfa og Omega, troens opphavsmann
og fullender, Han som begynte den gode gjerning i deg, Han skal også
fullføre den osv. Med andre ord, begynnelsen
og
enden:
Gud!
Du
finner også et mektig utrykk for det her i denne salmen - hør
bare: «Han er den som dekker himmelen med skyer, som sørger
for at jorden får regn, som lar gress spire frem på fjellene.»
(v.8). Du ser, hele
prosessen
er av Ham! Han er også den som skaper forutsetningen
for
liv! Tror du ikke Hans gjerning ved Jesus Kristus, også er fullkomment
nok til frelse for deg? Tror du ikke Han skal både høre deg,
og sette deg der, hvor du kan se det fullbrakte frelsesverk, når
du ber Han om det? Men venter du hjelpen fra noe av ditt eget, da venter
du forgjeves. Be om at du må få se herligheten i Jesus Kristus.
For din frelse er ikke noe som skal tilveiebringes, det er noe som allerede
er tilveiebrakt! Det er dette dine øyne må bli åpnet
for! Men skal du få se herligheten i Jesus Kristus, så er
det kan hende mye egen herlighet som må falle i grus først!
Hør, hvordan det lyder til noen: «Jeg vet om
dine gjerninger, at du verken er kald eller varm. Det hadde vært
godt om du var kald eller varm. Men fordi du er lunken, og verken kald
eller varm, vil jeg spy deg ut av min munn. Fordi du sier: Jeg er rik,
jeg har overflod og har ingen nød – og du vet ikke at du
er ussel og ynkelig og fattig og blind og naken.» (Åp 3:15-17).
Hvilken forskjell på det syn de hadde på seg
selv, og det syn Jesus hadde på dem! Men Han forkaster dem ennå
ikke, Han gir dem én mulighet: «Så råder jeg
deg at du kjøper av meg: Gull, lutret i ild, for at du kan bli
rik, og hvite klær, for at du kan være ikledd dem og din nakenhets
skam ikke skal bli stilt til skue, og øyensalve til å salve
dine øyne med, for at du kan se.» (Åp 3:18).
Ikke noe av dette kan vokse frem av deg ser
du - du må få det utenfra, få det gitt.
Dette betyr ikke noe annet, enn å ta imot Guds ord,
slik det taler sannhet om det naturlige menneske, og sannhet om Gud og
Hans frelse. Den som ikke vil det, men heller vil forme en kristendom,
akseptabel etter sitt eget hode eller «tidens krav,» han må
ikke skylde på Gud for at han blir værende i mørket,
og aldri når frem til det som en frigjort kristen vitner om: Nåden
i Jesus Kristus!
Vi
skal ta for oss hele denne salmen til sist og merke oss hvor trykket legges:
«1.
Lov Herren!
For det er godt å lovsynge vår Gud,
det er herlig, lovsang sømmer seg. 2. Herren
bygger
Jerusalem, de bortdrevne av Israel samler Han.
3. Han helbreder
dem som har et sønderknust hjerte, og forbinder deres smertefulle
sår. 4. Han fastsetter
stjernenes tall, Han
gir
dem alle navn. 5. Stor er vår Herre,
Han er
rik på kraft, Hans
forstand
er uten mål. 6. Herren
holder
de saktmodige oppe, men de ugudelige bøyer Han
til
jorden. 7. Svar Herren
med
takk, lovsyng vår Gud
til
sitar. 8. Han er
den som dekker himmelen med skyer, som sørger for at jorden får
regn, som lar gress spire frem på fjellene. 9. Dyrene gir Han
føde,
ravnunger som skriker. 10. Han
har
ingen glede av hestens styrke, Han
har
ikke behag i mannens ben. 11. Herren
har
behag i dem som frykter Ham,
som venter på Hans
miskunn.
12. Pris Herren,
Jerusalem! Lov din Gud,
Sion! 13. For Han har
gjort dine portbommer sterke, og Han
har
velsignet dine barn inne hos deg. 14. Han
er
den som gir dine grenser fred. Han
metter
deg med den beste hvete. 15. Han
er
den som sender sitt
budskap
til jorden, hurtig løper Hans
ord.
16. Han er
den som gir snø som ull, Han
som
strør ut rim som aske. 17. Sine
hagl
kaster Han ut
som smuler, hvem kan stå seg mot Hans
kulde?
18. Han sender
sitt ord
og smelter dem, Han
lar
sin vind
blåse og vannet renner. 19. Han
kunngjorde
for Jakob sitt ord,
for Israel sine bud
og sine lover.
20. Slik har Han ikke
gjort mot noe hedningefolk, Hans
lover
kjenner de ikke. Halleluja!»
Lovet
være Ham!
- og la oss nå høre til slutt om de vi gjerne kaller «de
gamle»
kunne prise Herren:
Store Gud, vi lover deg,
Priser høyt din makt og ære,
Stemmer opp fra jorderik
Evig sang med englehære!
Vend mot oss ditt velbehag
Og vårt hjertes takk mottag!
|