Det er ut fra dette skriftordet Luther
skrev salmen: «Av
dypest nød jeg rope må,»
og der skriver han blant annet dette:
«Jeg
vet at bare nåden din kan all min synd utslette.»
Og: «Om
enn vår synd er tung og stor, langt større er Guds nåde.»
Langt
større er Guds nåde!
Og Han holdt dette sitt løfte til Israel, Herren,
da Han sendte dem sin egen Sønn i syndig kjøds liknelse som vi leser det
i Rom 8:3, men Israel tok ikke imot Ham som vi ser av Joh 1:11: «Han kom
til sitt eget, og Hans egne tok ikke imot Ham.»
Israel som sådan tok ikke imot
Ham, og som en følge av det mistet de landet sitt og ble spredt ut over
jorden. Men ikke dermed sagt at noen ble forkastet eller
utelukket fra frelsen fordi han eller hun var israelitt, for som vi ser
av teksten vår – vers 4a: «- hos deg er tilgivelsen!» - og vers 7: «-
hos Herren er miskunnheten, og full forløsning er hos Ham.» Gud er full
av nåde både mot den jøde og den hedning som i sin nød vender seg til
Ham! Alle apostlene for eksempel var jo israelitter.
Og Johannes fortsetter i Joh
1:12: «Men alle dem som tok imot Ham, dem gav Han rett til å bli Guds
barn, de som tror på Hans navn.»
Så det var altså de som tok imot
Ham også av Israel, og apostelen åpenbarer videre noe vesentlig, noe hellig,
noe guddommelig, noe som ikke er av denne verden i vers 13: «De er ikke
født av blod, heller ikke av kjøds vilje, heller ikke av manns vilje,
men av Gud.»
Du har kan hende lest hva engelen
Gabriel sier til Maria, der han forutsier hennes fødsel av frelseren i
Luk 1:35: «Engelen svarte og sa til henne: Den Hellige Ånd skal komme
over deg, og Den Høyestes kraft skal overskygge deg. Derfor skal også
det hellige som blir født, kalles Guds Sønn.»
Og så hører vi altså at den troende
er født på samme vis – ikke via en kvinne som ved Jesu fødsel, men av
Gud!
Er du klar over det, du som er
kommet til tro på Ham, du som har sett din nød som naturlig menneske,
at om ikke Herren griper inn i ditt liv går du evig fortapt i et forskrekkelig
åndelig mørke – har du sett at du er født av Gud? Det er jo det du leser
hos apostelen Johannes med rene ord! Da er det jo meningen at du skal
begynne å regne med det, vet du!
Men merk deg at det sto om disse
menneskene, at de trodde på Hans navn! Hans navn! Det er
ikke uten betydning nemlig! I Matt 1:21, åpenbarer en Herrens engel for
Josef, hva det barn Maria bar, skulle hete, og hvorfor Han skulle hete
nettopp det: «Hun skal føde en sønn, og du skal gi Ham navnet Jesus, for
Han skal frelse sitt folk fra deres synder.»
Det er altså et frelsernavn,
et navn Guds frelse forkynnes oss ved, som vi også synger det i en kjent
nyttårssalme: «Hans navn skal kalles Jesus, Det er et frelsernavn!»
Du vet, du kan studere teologi
og bli svært så kunnskapsrik i kristendom, men det er ikke på den veien
en finner frem til dette navn, det er et navn en flyr til i nød! En kunnskapsrik
teolog må også den veien, om han skal ha del i en levende tro!
Jeg flyr til Jesus, og frykter å komme bort fra Ham og den frelse
som er gitt meg ene og alene i Ham, som vi leser i vers 4 i teksten vår:
«Men hos deg er tilgivelsen, for at vi skal frykte deg.»
E.K.
|
Det er den sanne gudsfrykt, denne visshet i ditt hjerte, at det
finnes ikke tilgivelse for din synd noe annet sted, eller hos noen annen.
Som Simon Peter vitner om Jesus i Joh 6:68-69: «Herre, hvem skal vi gå
til? Du har det evige livs ord, og vi tror og vet at du er Guds Hellige!»
Hører du hva Peter har innsett
her? Det er ingen annen! – nei, det er kun gitt oss i Ham!
«Hos
Herren er miskunnheten, og full forløsning er hos Ham,» leser vi i salmen
her, og det er nettopp hva enhver troende har innsett. Ellers må
jeg jo spørre deg: Hva er det da du tror på? Det er i tilfelle
ikke en frelsende tro! Det er også derfor både Peter og de andre apostlene,
ikke kunne unnvære Ham, til tross for deres stygge fall ellers.
Peter fornektet Ham grovt, og
også de andre da de flyktet og lot Ham stå alene – de var altså svake
mennesker, det viste seg som sannhet det Jesus sa i Matt 26:41, og Mark
14:38: «Ånden er villig, men kjødet er skrøpelig.»
Men altså deres ånd var villig!
– etter sin ånd, i dypet av sitt hjerte ville de for all del høre Jesus
til og være anerkjent av Ham, og så fikk de midt i denne sin nød over
deres egen feighet, synd og svik, erfare det denne salmen åpenbarer –
vers 4: «- hos deg er tilgivelsen!» Tilgivelsen! Syndenes forlatelse!
Og syndenes forlatelse er ikke
en slik – ja, jeg tilgir deg, men glem det nå ikke! Nei, Han forlater
synden så helt og fullt, at Han ikke nevner den med et ord, men står tvert
imot midt iblant dem og sier: Fred være med dere! – som om intet har skjedd!
Så helt forlater Gud! Så helt forlater Gud!
Hører du det du? Hvor mange går
ikke blant oss og lurer på om de har begått noen utilgivelig synd, siden
de nå er så svake og dårlige kristne, etter egen bedømmelse? Hvor mange
går ikke plaget av gamle synder, de har hatt med seg innfor Guds nådetrone
mange ganger, som om Gud tar vare på deres synder?
Hør nå det! – Så helt forlater
Gud! Som vi kan lese sammen fra Hebr 10:14-20: «For med ett offer har
Han for alltid gjort dem fullkomne som blir helliget. Det vitner også
Den Hellige Ånd for oss. For etter at Han har sagt: Dette er den pakt
jeg vil opprette med dem etter disse dager - så sier Herren: Jeg vil gi
mine lover i deres hjerter og skrive dem i deres sinn, og deres synder
og deres overtredelser vil jeg ikke mer komme i hu. Men der det er forlatelse
for syndene, trenges ikke lenger noe offer for synd. Brødre, vi har altså
i Jesu blod frimodighet til å gå inn i helligdommen. Til den har Han innviet
for oss en ny og levende vei gjennom forhenget, det er Hans kjød.»
Hvordan har Han for alltid gjort
deg fullkommen for seg, du som tar din tilflukt til Ham? – jo, du hørte
det nettopp: Med et offer! Ikke at du gjorde noen gjerning, eller
angret nok og trodde rett og nok, og lignende ting som vi er så flinke
til å komme opp med, men et offer! Det offer Han brakte på himmelens
alter – Hans kjød, som vi hørte her!
Måtte vi alle kunne si – vers 5: «Jeg venter
på Herren, min sjel venter. Jeg setter min lit til Hans ord.»
Det er en Guds gave det, som Han så
gjerne vil gi deg del i - det er derfor du har fått den nåde
å høre Hans ord!
|