Skal ikke gå så mye direkte inn på teksten
vi leser her, men det er noe meget avslørende i denne historien om
disse to svigerdøtrene til No’omi, som vi
også finner andre steder i Bibelen. De var tilsynelatende så like
– begge ønsket å følge No’omi til hennes land og hennes Gud. De var begge moabitter
og visste meget vel at deres gud, eller guder, var slett ikke den
samme som No’omis, og deres ektemenns Gud, det vil si Israels Gud. Hvor
viktig var det for dem å nå helt frem til hennes land og hennes Gud?
Vel det er iallfall klart,
at en av dem hadde noe den andre ikke hadde, en åpenbaring og derfor
også en dragning i sitt hjerte, om enn dunkel, så likevel til stede
i det minste. Hos den andre var det også sterk vilje til stede, men
det var også det hele. Der var ikke noe født av, eller lagt ned av
Gud – Hans Ånd hadde ikke nådd inn til henne som Han hadde gjort hos
Rut, derfor endte deres historie også så forskjellig.
Jesus åpenbarer i Matt 25,
at i den siste tid skal to forskjellige slags brudepiker være på vandring
for å møte sin brudgom, begge fast bestemt på å nå helt frem til Ham
– ja, sikkert sett kraftig frem til det også – men den ene nådde aldri
det målet hun strakk seg etter, for hun manglet det hun måtte ha for
å nå dette, det er noe Jesus betegner som olje på lampen. Det var
noe som hadde den frukt, den følge, at de hadde et kjennskap til Ham
de vandret imot, som de andre – uten denne olje på lampen – ikke hadde.
På grunn av dette kjennskap
den ene hadde, kjente også Herren henne! Dette kjennskap førte til
en dragning mot hinannen, kan vi si, mens de andre som vandret på
egen bestemmelse og egen vilje var uten dette kjennskap, og vandret
i virkeligheten i et åndelig mørke.
Jesus sier om dette i Joh
17:3: «Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne
Gud, og Ham du utsendte, Jesus Kristus.» Eller rett sagt – ved Ham
du utsendte Jesus Kristus!
Altså uten dette kjennskap
er du også uten det evige liv, og når ikke frem, for «kjøtt og blod
kan ikke arve Guds rike. Heller ikke skal forgjengelighet arve uforgjengelighet,»
som Paulus forkynner i 1 Kor 15:50.
Vi ser det også på den hovmodige
og arrogante person som var kommet inn i bryllupssalen uten bryllupskledning
i Matt 22:11-13: «Men da kongen gikk inn for å se gjestene, så Han
der en mann som ikke hadde bryllupsklær på. Han sier til ham: Venn,
hvordan er du kommet inn her uten bryllupsklær? Men han tidde. Da
sa kongen til tjenerne: Bind hender og føtter på ham og kast ham ut
i mørket utenfor! Der skal de gråte og skjære tenner.»
E. K.
|
Men det går en del urolige sjeler iblant oss,
som Herren ennå ikke har fått åpenbare sitt bilde i, så også de er
utenfor i mørket – men de er det ennå mulig å nå frem til, men Orpa,
de fem dårlige brudepikene og mannen uten bryllupskledning, de er
tapt – om da ikke et kraftig slag kunne knuse dette falske bildet
de har av sin egen situasjon.
Rut hadde noe mer enn Orpa
– noen bindinger som var av Gud. Bare en gnist av Den Hellige Ånds
sannhet i hjertet, er millioner ganger mer verd enn den mest stålsatte
vilje fra menneskets side – ja, den siste er i virkeligheten ingenting
verd, da den ikke er i stand til å bringe deg helt frem. Du forstår
at bare denne gnisten av sant lys over Jesu person, er i virkeligheten
Han som er kommet til deg, har møtt deg, og rydder seg nå en bolig
i ditt hjerte! – og nøyaktig som Rut nådde frem til Israel ved denne
dragning, vil du nå frem til det nye Jerusalem ved det samme! Ved
at Han har kommet til deg, for du kunne aldri bli i stand til å komme
til Ham!
Ja, Han kaller deg igjen
og igjen, menneske: Kom til meg! Men hvordan vil du helt konkret gjøre
det? Ved mange og ydmykende forsøk er du forhåpentligvis kommet til
den situasjon at du må si: Du må komme til meg! Da sier du som vi
leser det i Jer 31:18 «Omvend meg du, så blir jeg omvendt!» Og i Jer
17:14: «Leg meg, Herre, så blir jeg legt! Frels meg, så blir jeg frelst!»
Hvorfor ber de slik? – jo,
på grunn av den erkjennelse de er kommet til, og som vi leser i Jer
10:23: «Jeg vet, Herre, at et menneske ikke selv råder for sin vei,
at det ikke står til vandringsmannen å styre sin gang.»
Som menneske kan du fristes
av mye ondt og dårlig, men den farligste tanke som kan slå rot i deg
er at din frelse også har sin grunn i noe ved deg1 – enten ved noe
du er, eller noe du gjør!
Nei, hør du – la Gud få være
alene om din frelse! Måtte Jonas’ vitnesbyrd, der fisken hadde spydd
ham ut på land, ut i lyset med andre ord også være ditt vitnesbyrd:
«Frelsen hører Herren til!» (Jona 2:10).
Den som ser sant inn i dette,
han synger gjerne med: La da lyset fra Golgata stråle meg imot! Ja,
med blikket festet på det! Det er kraften fra det høye det, når Den
Hellige Ånd holder dette levende og varmt for deg! Da skjønner du
ordet om at evangeliet er Guds kraft til frelse! – ja, nettopp det
vil sørge for at du når helt frem til det du allerede nå eier ved
troen på Jesus!
Til sist, det mektige ordet fra 1 Joh 5:12:
«Den som har Sønnen, har livet. Den som ikke har Guds Sønn, har ikke
livet.» - og vi kan føye til: Hva han så ellers måtte ha!
|