En kjent beretning fra Jesu liv dette. Nå skal Han hjem til sitt
himmelske rike fra årene her på jord - og ber til sin himmelske
Far for sine som fortsatt er her midt i fiendens leir - for deg og meg
som på samme måte som disiplene har tatt vår tilflukt
til Ham.
Disse disiplene befant seg i den situasjon som mange av verdens
kristne befinner seg i, i dag - det kan stå om livet. Det snører
seg sammen også her hos oss dette - hvor lang tid vi har, det vet
bare Herren.
«Han løftet sine øyne mot himmelen og sa ...» (v.1). Med
dette viser Jesus oss alle hvordan Hans forhold her på jord var - Han
gjorde ikke noe av seg selv, men var absolutt avhengig av Faderen og Faderens
veiledning som vi også kan lese av Hans egne ord i Joh 5:19: «Sannelig,
sannelig sier jeg dere: Sønnen kan ikke gjøre noe av seg selv, men bare
det Han ser Faderen gjøre. For det Han gjør, det gjør Sønnen likeså.»
Du ser, Han hadde den samme makt som Fadere! - Han kunne gjøre
Faderens gjerninger etter! Men Han var lydig! Han hadde underlagt seg
lydighet, for å gjøre vår gjerning! - en gjerning
du og jeg aldri kunne gjort om vi så fikk evigheten til disposisjon
- for vi er, i motsetning til Jesus, syndere!
- Han var også slik sett som en av oss. Han hadde «gjort
seg» slik. - Han hadde tatt på seg en tjeners skikkelse
og derved blitt som en av oss. I Joh 14:10 sier Jesus endatil at Hans
gjerninger ikke er Hans gjerninger, men Hans Fars som var i Ham.
Det var ikke noe hykleri (skuespill) i Jesus
- Han var selve Sannheten (Joh 14:6) åpenbart midt iblant
dem. - Derfor er ikke dette noe Han gjør bare for å være et forbilde for
oss, men viser ved dette at Han i alle ting var avhengig av Faderen.
Noe da også vi fullkomment er.
Han æret Faderen - noe Han var kommet til
jord for å gjøre - for ved det å gi oss det sanne kjennskap til Ham. Og
dette kjennskap igjen er det evige liv! (v.3). Det
er Faderen som åpenbarer seg for oss i Jesus Kristus!
Når det kommer til dette, er det noe som er livsviktig å få tak på, nemlig
det Jesus peker på her i teksten - ikke bare at Han skal herliggjøre Faderen,
men at også Faderen må herliggjøre Ham, for det er ved dette vi
lærer den sanne Gud å kjenne, nemlig ved Ham Han utsendte Jesus Kristus
- at de er ett!
Når du altså ser Jesus, så ser du Faderen, og når du hører
Jesus, så hører du Faderen. Alle gjør det i virkeligheten, for Jesus er
jo faktisk ett med Faderen, men ikke alle er klar over det. Det er bare
de for hvem Faderen herliggjør Jesus, som ser det. Og det er altså
denne Guds gjerning Jesus ber om for sine her i sin yppersteprestelige
bønn.
Tenk, dette ligger altså Jesus så inderlig på hjertet at
Han løfter sine øyne mot himmelen, og ber om at dette må skje. Ja, lenger
ute i bønnen sier Han endatil: «Far, jeg vil at de som du har gitt
meg skal være hos meg der jeg er ...» (v.24). I alle andre ting har Han
sagt: «Skje din vilje!» Nå sier Han: «Jeg vil!»
«Å så tvil ikke på at velkommen du er, Siden «fullbrakt»
fra Golgata lød!» - synger vi i en sang.
Men hvilken underlig herliggjørelse av Faderen og Sønnen! Den ser du på
Golgata kors. «For så har Gud elsket verden at Han gav sin Sønn den enbårne
...» (Joh 3:16). Gud er kjærlighet! (1 Joh 4:8). Har du ikke
sett det på Golgata, så har du ennå ikke sett Golgata!
Dette er ingen «sovepute,» som mange tenker, men gjør tvert imot det hele
langt mer alvorlig, fordi den som da avviser, fornekter og krenker Gud,
avviser, fornekter og krenker selve kjærligheten. At vi kan avvise en
som ikke er så god mot oss - ja, det kan jo forståes, men selve kjærligheten!
Den er åpenbart på Golgata. Golgata kors skal en dag lukke enhver kritikers
munn. Den dagen nærmer seg, da sannheten skal bli åpenbart, slik at ikke
noe menneske lenger kan skjule seg for den.
Den dagen er også fastsatt i Guds råd, og det er om å gjøre
for oss mennesker å komme til denne sannhets erkjennelse før denne dagen
opprinner – denne Guds time som det kalles, når det er en av Gud
fastsatt tid. Det er da også en urokkelig sak.
Jesus taler også her i teksten om Guds
fastsatte tid, som «time.» (v.1). Timen er kommet, sier
Han. Så fullkomment sikkert og uhindret går altså Guds plan og vilje frem,
tross all fiendens motstand og arge list.
Vi kjenner jo også vel til dette uttrykket fra vår dagligtale:
«Hans time var kommet,» sier vi gjerne når en er død.
Særlig hvis dette skjedde på en måte som normalt ikke skulle forvoldt
døden. Et lite fall for eksempel. Og motsatt, når en har vært oppe i en
alvorlig ulykke og kommet fra det, kan hende helt uskadd. Da sier vi gjerne:
«Hans time var ennå ikke kommet.»
Jesus bekrefter jo dette her - Gud har fastsatt en time i
alle sammenhenger. Han som har tall på hvert sandkorn og har talt våre
hodehår.
Også i dette var Han oss lik! - Han var underlagt Guds
time!
|
Han ber om at dette må skje etter Faderens vilje, fordi Han vet at dette
blir oss til gode. Det må skje om vi skal
bli frelst. Det er selve forutsetningen!
Han kaller oss sine. Og hvem er så disse som
er Hans? (v.6). Det er de som tar imot Hans ord - det ord som Jesus formidlet
- og tror det.
Jesus forkynte ikke bare lydelige ord, Han var selve inkarnasjonen
av Ordet. (Joh 1:1). Han var Ordet i kjød, og de tok
imot Ham/det.
Er dette skjedd i ditt liv, du som bekjenner deg som en kristen?
Eller består ditt «kristenliv» i hva du skal bli, være
og gjøre? Hvilke nådegaver som er oppnåelige
og lignende?
Kristenliv er fremfor alt Kristus!
Det kan jo ikke være noe liv uten livet, vet du! Se blant annet
Kol 3:4, hvor vi kan lese: «Når Kristus, vårt liv, åpenbares, da skal
også dere åpenbares med Ham i herlighet.»
Hva er denne herliggjørelse som Jesus taler om? Jo, det er som nevnt åpenbaringen
av Guds nåde ved Jesu fullførelse av det verk som var gitt Ham å gjøre.
(v.4). Ved at Faderen gir Sønnen i vårt sted, og at Sønnen i fullkommen
lydighet fullfører denne gjerning for oss. Ved det herliggjøres
Faderen og Sønnen i verden. Og Faderen herliggjør så Sønnen ved å gi Ham
igjen den herlighet Han hadde hos Ham før verden ble til (v.5), men nå
som menneske. Gud - et menneske! Kan du forstå
det? Er kristendommens budskap liketil og lett mottakelig for deg,
eller er det så ufattelig som det jo i sannhet er, også for deg! Gud –
et menneske!
Når du henvender deg til Ham, så henvender du deg til et
menneske som er prøvd i alle ting, i likhet med oss. (Hebr
4:15). Et menneske blant annet vel kjent med sykdom, kan vi lese
i Jes 53:3.
Dette er å kjenne Ham, den eneste
sanne Gud, ved Jesus Kristus - og det er det evige
liv. (v.3).
Jesus taler her om at Faderen har gitt Ham makt over alt kjød, og det
i en bestemt hensikt - og nå må du legge øret til, for det er dette som
åpenbarer Faderen for deg - nemlig for at Han skal gi evig liv til
alle dem som er gitt Ham. Viljen til evig liv for oss har sitt utspring
i Faderen. Det er Han som vil det, derfor er det også mulig. Derfor har
alt dette skjedd. For at du skal ha evig liv! Er ikke det ganske ufattelig?
Eller synes du kanskje at du fortjener det?
Men hvordan skulle nå Jesus gi evig liv? Da ser vi plutselig inn i dette
som det lå så på Luther blant annet, å få frem - hva det kostet
Jesus - hva det kostet Gud.
Han kunne nemlig ikke bare gå omkring og «strø om seg.» Han
måtte kjøpe oss det, med sitt eget liv, og sitt eget blod! Det
var en pris på det, og den var overmåte høy - så høy, at bare Gud selv
hadde løsepengen. Det står ikke i noen skapnings makt å betale dette.
«En mann kan ikke utløse en bror, han kan ikke gi Gud løsepenger for ham
- for utløsning av deres sjel er for dyr, og han må avstå
fra det til evig tid,» vitnes det om den saken i Sal 49:8-9. Det blir
for dyrt for alt som heter menneske! Og hør nå gjennom dette Guds
ord, hvor fortvilet vår situasjon egentlig er i utgangspunktet: «Han må
avstå fra det til evig tid!» Vi er med andre ord evig fortapt!
Gud selv måtte bli skapning for å forløse skapningen. For
skulle vi bli forløst, måtte det være av en av våre egne. En av vårt
blod. En bror! Han betalte det vi skyldte, som vi
blant annet hører om det fra Jes 53:6: «Vi fór alle vill som får, vi vendte
oss hver til sin vei.» - Vet ikke hva som er din vei, men det vet
du vel selv! - «Men Herren lot den skyld som lå på oss alle, ramme Ham.»
«Jeg har åpenbart ditt navn for de mennesker som du gav meg av verden.»
(v.6). I Israel var navnet et menneske bar av stor betydning, for det
sa noe vesentlig om hvem personen var. Navnet og personen var altså
tenkt som ett. Han var som navnet sa. Så du kjente i grunnen en
persons navn, gjennom det kjennskap du hadde til personen selv. Så
Guds navn åpenbares deg gjennom det kjennskap Han gir deg til sin
egen person. Han er den Han er! (2 Mos 3:14). Og denne
gjerning skjer altså ved Jesus Kristus: «Jeg har åpenbart osv.»
(v.6). Og dermed avvises også alt sant gudsforhold skilt fra Jesus Kristus.
Her er ikke mulig å si: «Jeg tror på Gud, men Jesus har jeg ikke noe forhold
til.» Se blant annet Matt 11:27; Joh 14:6; 1 Joh 5:10-12.
Ingen annen vei!
Måtte også denne stunden med Guds ord ha bidratt til at Hans navn er blitt
åpenbart for ditt hjerte - at du i det minste kunne ha begynt å få et
lite glimt av Ham - for som Jesus sier: Dette er det evige liv!
(v.3).
|