De var fine og tok seg godt ut disse side kappene
de skriftlærde var kledd i – bare se på de kapper biskoper og andre høytstående
i kirkene går omkring i, forseggjorte og fargerike – men Jesus åpenbarer
at det er ikke noe annet enn påhengt, det vil si noe ytre, et stykke kunst
av menneskehender, og altså ikke noe mer i Guds øyne, enn Adams og Evas
fikenblad! For hva så Herren bak dette ytre, om det så var noen enkle
fikenblad eller side forseggjorte kapper? – jo, Han så et hjerte som var
bortvendt fra Ham til sitt eget.
Hva ser Han så, om Han ser bak
kappen din, bak dine fromme tanker, ord og gjerninger eventuelt? Jeg må
iallfall si med sangeren: Se ei på meg, se ei på meg, se på din Sønn,
o Gud!
Du har vel hørt bildet med juletreet
i denne sammenheng før, hvordan det står der så vakkert og skinnende av
all slags blinkende pynt, men likesom disse skriftlærde har det ikke lenger
noen rot, noen livgivende rot, derfor vil det snart vises også i det ytre,
hvordan det egentlig står til i det indre – det er ikke mye vakkert da,
når pyntet er plukket av.
I Matt 23:26-28, sier Jesus noe
skarpt og alvorlig: «Du blinde fariseer! Rens
først begeret og fatet innvendig, så at også det utvendige blir rent!
Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som ligner kalkede graver
som utvendig er vakre å se til, men innvendig er fulle av dødningeben
og all slags urenhet. Slik synes også dere i det ytre rettferdige for
folk, men innvendig er dere fulle av hykleri og lovløshet.»
Hykleriet er noe mer skremmende
enn en først tenker, for hykleren er ofte ikke klar over det selv
- han bedrasa sitt eget hykleri til å tro at han virkelig er det
han bare spiller!
Men hørte du det Jesus sa? -
Rens først begeret og fatet innvendig! Det er i hjertet
problemet befinner seg for oss mennesker, forstår du! Og hva kan du gjøre
med det? Hva hjelp er det i å henge noe utenpå? – det tar jo ikke det
syke bort!
Det var jo bedre at du lå i rennesteinen
og bannet av full hals, enn at du skred oppover kirkegulvet i din beste
stas, dersom det ikke er i orden på innsiden! Han er nærmere sannheten,
og dermed nærmere frelsen, han som ligger i rennesteinen, slik som Jesus
sa til disse kalkede gravene i Matt 21:31b: «Sannelig sier jeg dere: Tollere
og skjøger går før dere inn i Guds rike.»
Jesus roser denne fattige enken i teksten vår,
hun som gav alt hun hadde til livets opphold. Hva hadde så denne ros sin
grunn i? Jo, det åpenbarte noe som ikke syntes i det ytre – her var ingen
påhengt kappe – hun kjøpte ikke Guds rike, eller forsøkte å kjøpe Guds
rike – ved denne gaven, men det åpenbarte et hjerte som var renset ved
troen. Et hjerte som allerede eide Guds rike.
Det var som nevnt ikke noen tro
på denne gjerning eller noen annen gjerning. Det hun hadde sett var det
Jesus taler om i Luk 12:15b: «Se til å ta dere i vare for all havesyke!
For ingen har sitt liv av sin eiendom, selv om han har overflod.»
Hun hadde sitt liv i Gud, og
det kunne verken kjøpes for penger eller tas fra henne. Jesus ville aldri
rost henne om hun hadde et hjerte som søkte frelse, og ville vinne himmelen,
ved gjerninger.
Paulus peker jo nettopp på det
fåfengte i dette i den såkalte kjærlighetens lovsang i 1 Kor 13:3: «Og
om jeg gir alt det jeg eier til mat for de fattige, og om jeg gir mitt
legeme til å brennes, men ikke har kjærlighet, da gagner det meg intet.»
E.K.
|
Om en ikke har kjærlighet – altså at en har et hjerte renset ved
troen på Jesus! For der hvor et menneske i sannhet har fått ta imot Guds
gave som en hjelpeløst, fortapt synder, der er kjærligheten til Gud, selv
om du ikke kan hente den ut og beundre den, skjult som den ofte er av
ditt eget hjertes dynn – men den er der, som vi leser det av 1 Joh 4:19:
«Vi elsker fordi Han elsket oss først!» Her er ordet fordi, meget
viktig! Det har sin grunn i – ikke Guds hjelp, styrke, kraft eller noe
lignende, men i Hans kjærlighet! I Hans kjærlighet nettopp til
deg, som du ser den utfolde seg på Golgata kors! Ja, Paulus skriver endatil
i 1 Kor 16:22: «Om noen ikke elsker Herren, han være forbannet!»
Vi kan anvende ord fra 1 Kor
13, hvor det står: «Om jeg taler med menneskers og englers tunger. Om
jeg har profetisk gave og kjenner alle hemmeligheter og all kunnskap,
og om jeg har all tro, så jeg kan flytte fjell. Og om jeg gir alt det
jeg eier til mat for de fattige, og om jeg gir mitt legeme til å brennes
– her var mye du kunne ønske deg i ditt kristenliv, ikke sant? – men så
kan vi tilføye, som jo Guds ord gjør: Men ikke elsker Jesus, hva
da? Jo, du er forbannet!
Frykter for at nettopp dette
er tilfelle med mange av disse såre store forkynnere og profeter, som
står frem iblant oss, ikke minst i vår tid!
Mange som gir av sin overflod,
kan likevel ha kjærligheten til Herren i sitt hjerte, men må i tilfelle
si som Lina Sandell: men enno er min kjærleik
høgst elendig! Og mange som gir alt de eier og har til Guds rike, kan
altså likevel være uten denne kjærlighet!
I det første vers i teksten vår - vers 38 -
innleder Jesus med å si: «Ta dere i vare for de skriftlærde!»
I Luk 12:1, i 1930 oversettelsen,
sier Han til sine disipler: «Ta eder først og
fremst i vare for fariseernes surdeig, som er hykleri!» Skuespill!
I senere oversettelser har de
tatt bort dette – først og fremst! Men det understreker jo viktigheten
i det Jesus sier til dem! Og hva var denne surdeigen? – jo, hykleriet,
skuespillet! Det å fremstille deg som noe du i virkeligheten ikke er.
Ikke gi deg ut for å være min venn, om du ikke er det av hjertet. Det
er da mer enn nok annet å bli kvalm av, uten at en må forholde seg til
et falskt hjerte også, som jo hører helvete til forresten.
Hva da om du kommer trekkende
med det innfor Gud! Skal Han synes om det? Nei, når jeg kommer innfor
Ham, da må jeg være sann i alt. En må iallfall være seg det bevisst, at
alt ligger nakent og bart for Ham uansett! – så altså, ta deg først og
fremst i vare for fariseernes surdeig, som er hykleri! Han du har med
å gjøre er sannhet! Han er sannhet, når Han taler om en uavvendelig
dom over ditt gamle menneske, og Han er sannhet, når Han taler om en full
og hel, og uforskyldt frelse i Hans sår! Så sant at du kan begynne å takke
Ham for det nå! Nå! – og ikke når du har fått ordnet opp i ett eller annet
eventuelt – nei, NÅ! Så får du eventuelt ordne opp i det som måtte være
vrangt siden – men frelsen, den er ferdig nå!
|