«Han
(Josef fra Arimatea) var også blitt en disippel av Jesus»
(v.57b), leser vi her, og i parallellteksten hos Johannes leser vi om
denne rike mannen: «- men hemmelig
av
frykt for jødene.» (Joh 19:38).
Feigheten og menneskefrykten er jo noe som sitter i
vår natur uavhengig av stand og stilling, men også her blir
for eksempel rikdom og privilegier snart en snare, som gjør det
enn mer vanskelig å følge samvittighet og overbevisning.
- Det blir så mye å tape.
Tenk på Paulus i denne sammenheng, med hans muligheter
til en «lysende» fremtid - som det gjerne kalles. Han gav
avkall på det alt sammen - ja, aktet det for skarn (tap). (Fil 3:7).
Det som mennesket ser på som en stor vinning,
det så Paulus på som et tap! Kan det bli større motsetning!
Han så det slik, veid opp imot det å eie Kristus. Verdens
gunst, privilegier og rikdom, egen rettferdighet, egen hellighet og egne
gjerninger på den ene side, og så bare én
ting
på den annen side - Kristus!
I Ham har vi i virkeligheten alt,
sier Guds ord. - Uten Ham har vi i virkeligheten ingenting.
Til sist åpenbares det, da vi enten vinner en evig himmel og salighet
eller endatil mister vår sjel.
Josef
- til tross for feigheten han stred med - så dette: I Ham er Herren
selv til stede iblant oss, og i Ham er gitt oss «alt det vi treng
for himmel og jord.» I parallellteksten hos Markus leser vi om ham:
«Han tok mot
til seg og
gikk inn til Pilatus og bad om Jesu legeme.» (Mark 15:43).
Det var nemlig langt fra ufarlig å fremstå
som en Jesu venn i de dager, da djevelen raste som verst i sine tjenere,
for å utrydde alt som kunne fremme Jesu gjerning. Og Pilatus var
ingen god mann på noen måte. Det står ikke så
mye om ham i Skriften, men blant annet dette: «På den tiden
kom det noen og fortalte Ham om de galileere som Pilatus hadde drept,
så blodet deres hadde blandet seg med blodet av slaktofrene som
de bar frem.» (Luk 13:1).
Denne mannen var det Josef gikk inn til for å
be om Jesu legeme. - Jesus, som indirekte var blitt årsaken til
at Pilatus kom i en slik knipe overfor jødene, og ble ydmyket slik
at han måtte gjøre som de ville.
Jo, Josef trengte virkelig å ta
mot til seg for
å gå inn til ham! Og dette motet hentet han i virkeligheten
ikke fra sitt eget bryst, men av troen. Det er en troens
gjerning
vi er vitne til her.
Hvordan
Gud har styringen med det hele - og hvordan det kommer til uttrykk også
i denne teksten - skal vi se noe på.
Først hvordan Josef handler her, og vitner om Jesus
uten å være seg det bevisst. Men slik er det når et
menneske kommer til tro på Jesus og vil følge Ham - da er
det ikke slik vi så gjerne tenker - og som så mange forkynner
- at nå må vi gjøre kristelige gjerninger av alle slag,
og vitne om Jesus ved det.
Nei! Den som er kommet til tro på Jesus er alt
et Jesu vitne (tjener), ved
det!
(Se bl.a. Rom 6:18). Og så sant han blir i denne tro, vil Gud
vitne
ved ham, som Han gjør det ved Josef her.
Josef som til tross for all fare, til tross for alt
han må tape ved det av verdens gunst og fordeler, til tross for
sin feighet og menneskefrykt, går inn til Pilatus i dette bestemte
ærend, og vitner ved det for alle og enhver at han tror på
Jesus.
Men enda mer vitner han for den som selv har fått
troens øye, når han legger Jesu døde legeme i sin
egen nye
grav (v.60), og velter en stor stein foran inngangen! Men som du vel ser
- dette er egentlig ikke Josefs vitnesbyrd om Jesus, men Guds.
Det er
det sanne vitnesbyrd som vi bare er rør for, dersom vi er sanne
disipler. Det vil si, troende.
Det er altså ikke tale om alt det vi
skal gjøre for Jesus -
det er heller tale om, om vi kan bli gjort så små at Jesus
kan få bruke oss til alt
det Han vil gjøre,
både for oss og andre mennesker.
Det
Josef sier høylytt her - som nevnt uten å være seg
det fullt bevisst - er: «Jesus døde i mitt sted!»
«Det var en som var villig å dø i mitt
sted, for at jeg skulle leve ved Ham,» sier den samme troen i en
sang, nær et par tusen år senere.
Det er den samme tro
som
vitner slik! Det er Jesu
tro -Åndens
vitnesbyrd som
vi får del i som en fri og uforskyldt gave!
Josef
- i denne tro, ville han gjøre det som sto for ham som rett, og
det ikke bare for hodet, rent forstandsmessig, ut fra hva han hadde lært
var rett og riktig, men av hjertet nå. Han ville gjøre
noe for Jesus!
Ikke
for å bli en kristen, enn si en bedre kristen, men rett og slett
fordi Jesus var blitt slik for ham som Han var. Han var rett og slett
blitt en sann troende, og gav dermed slipp på sitt eget, for Jesu
skyld. Risikerte det alt, for Hans skyld!
Her ser vi et praktisk eksempel på en som ikke
lenger lever for seg selv, men for Ham som døde (og siden skulle
oppstå) for Ham.
Dette er det bare troen
som
kan virke. Alt annet kan ikke bli annet enn hykleri, om en så gav
sitt legeme til å brennes. (1 Kor 13).
Det som fremfor alt må skje i ditt liv er altså
dette - at du lærer Jesus rett å kjenne! Derfor forsvarer
også Jesus denne Marias' plass ved Hans føtter, som en plass
som ikke skal bli fratatt henne. (Luk 10:39-42).
Det
er altså ikke tale om å ri ut for å gjøre store
«riddergjerninger» og bragder - det har alltid urene motiver
som grunn - men å bli ganske stille for Herren, så en kan
lære sannheten å kjenne av Hans ord.
Da vil en også bli brukt av Ham, som nettopp Maria
som salvet Ham til Hans jordeferd, med den kostbare nardussalven. (Mark
14).
|
Hun som hadde sittet ved Jesu føtter og lyttet til Hans ord, mer
enn - som de andre - å være opptatt med å være
en «Jesu disippel,» så det de andre ikke så, og
forsto det de andre ikke forsto: Jesus skal dø for meg!
Hun handlet ut fra et hjerteforhold
til Jesus. Jesus så her en frukt av sin egen gjerning, sin egen
forkynnelse, sitt eget ord - derfor sier Han da også om denne Marias'
gjerning: «Sannelig sier jeg dere: Hvor som helst i hele verden
evangeliet blir forkynt, skal også det
hun gjorde,
fortelles til minne om henne.» (Mark 14:9). Og nå hører
altså du det!
Vitnesbyrdet om Maria?
Nei, egentlig ikke, men vitnesbyrdet om det
hun gjorde -
fordi det dypest sett var av
Gud.
Så også det du leser om Josef her.
Og
kort vitnes det her også om to andre med det samme hjerteforholdet
til Ham - to som vi hører mer om i neste kapittel hos Matteus -
nemlig «Maria Magdalena og den andre Maria.» (v.61).
Legg merke til hva som står om dem: De «satt
rett imot graven.»
Men
nå er vel Gud avhengig av vår villighet? Han kan vel ikke
få utrettet noe uten at vi vil? Ja, mye av forkynnelsen gir oss
nettopp det inntrykket, og den forståelsen.
Det er mange steder i Skriften som taler rett imot dette,
men vi skal bare holde oss til vår tekst.
«Neste dag, som var dagen etter beredelsesdagen,
samlet yppersteprestene og fariseerne seg hos Pilatus. De sa: Herre, vi
kom til å minnes hva denne forføreren sa da Han ennå
levde: Etter tre dager skal jeg oppstå! Gi derfor påbud om
at det skal holdes vakt ved graven til den tredje dag, så ikke Hans
disipler skal komme og stjele Ham, og så si til folket: Han er oppstått
fra de døde! Da ville den siste forførelsen bli verre enn
den første. Pilatus sa til dem: Her har dere vaktmannskap. Gå
bort og vokt graven som best dere kan! De gikk da og sikret graven ved
å forsegle steinen og sette ut vakter.» (v.62-66).
Det var - og er - ikke alle som hadde/har det samme
hjerteforholdet til Jesus. Men vi skal være klar over, at i begge
tilfeller er det tale om nettopp et hjerteforhold!
Når et menneske tvinges frem i lyset og må ta en åpen
stilling til Jesus - ja, så åpenbares også nettopp et
hjerteforhold.
Et hjerteforhold som hele tiden har vært der, men som har kunnet
holdes skjult så lenge mørket råder. Da mener en seg
å kunne stille seg likegyldig
til
Ham. Noe som i virkeligheten er en umulighet.
Disse
vi leser om her hadde hatt så mye å gjøre med Jesus
direkte, at det ikke lenger var mulig å skjule
seg
i mørket. De var åpent, og åpenbare fiender. Og de
hadde gitt mer akt på Jesu ord og vitnesbyrd, enn mang en disippel:
«Vi kom til å minnes hva denne forføreren sa da Han
ennå levde: Etter tre dager skal jeg oppstå!» (v.63).
Dette hadde de fått med seg, men trodde Ham ikke.
Rett ut omtaler de Ham som «forføreren.»
De har som kjent flust opp av åndsfrender også
i dag! Men la oss nå spørre: Kunne Gud bruke dem?
Ja visst kunne Han bruke dem! Som Josef sier til sine brødre
i 1 Mos 50:20: «Dere tenkte ondt mot meg» - også dette
av misunnelse (min
bemerkn.)
- «men Gud tenkte det til det gode, for å gjøre dette
som vi ser i dag og berge livet for mange mennesker.»
Så også her - de tenkte det til det onde
- nemlig for at evangeliet om Jesus ikke skulle utbre seg, og berge livet
for mange mennesker. Dette var de seg like lite bevisst, som Josef av
Arimatea var seg bevisst at han vitnet om Jesu oppstandelse. Men den ånd som
drev dem visste hva det var tale om.
Men
Gud vender det altså til det gode også her. Bruker djevelens
list imot ham selv.
Dette de her hadde for seg, skulle jo endelig sette
en stopper for Jesus. I stedet blir det en mektig stadfestelse av Hans
oppstandelse.
De tenkte det så lavt, som at Hans disipler skulle
komme og stjele Hans døde legeme, og dermed lage til noe juks.
«Tyven tror at hver man stjeler,» sier et ordtak. De tenkte
at dette var noe som lå på et slikt plan at de kunne hindre
det - i alle fall ved hjelp av Roms makt. Graven fikk det mektige Roms
segl. Hvem ville våge å bryte det? Det var selvfølgelig
forbundet med dødsstraff. I tillegg et vaktmannskap av romerske
soldater.
Dette minner om profeten Elias' strid med de mange falske
Ba’alsprofeter - da han kalte på ild fra himmelen, gjorde
han det så «vanskelig som mulig for Gud!» Han øste
vann ut over brennofferet og veden tre ganger, så vannet fløt
rundt om alteret og fylte grøften rundt med vann. Så
kalte
han på Herrens inngrep. Hvordan det gikk kan du lese om i 1 Kong
18.
Slik skjer det på samme måte også
her. Det gjøres så vanskelig som det står i menneskelig
makt å gjøre det. Noe mektigere enn Roms segl fantes ikke
på jord. Men så går det som sangeren vitner i den kjente
påskesalmen: «Han stod opp med guddoms velde!»
Hva med Roms makt og segl?: «De som holdt vakt,
skalv av redsel for ham (engelen), og de ble som
døde.»
(Matt 28:4).
Og de som fritt ut kalte Jesus, forføreren
-
det vil si, løgneren - de må selv åpenbare seg som
nettopp dette: «Da kom disse (yppersteprestene) sammen med de eldste
til rådslagning, og de gav soldatene rikelig med penger og sa: Dere
skal si: Hans disipler kom om natten og stjal Ham mens vi sov. Og skulle
det komme landshøvdingen for øre, skal vi tale vel med ham
så dere kan være trygge.» (Matt. 28:12-14).
Hvor finner du forføreren og løgneren
her? Hele eliten må her selv fremstå som nettopp det de beskyldte
Jesus for å være!
Gud lar seg ikke spotte! (Gal 6:7).
|