Jeg
skal tale over noe vi alle befinner oss i - en åndelig tilstand.
Hvert levende menneske befinner seg i det som heter en åndelig tilstand
- fra hedningen som virrer omkring i det nærmest totale åndelige
mørke, via den som har møtt noe av Guds lys osv.
Den åndelige tilstand har med
forholdet til Gud å gjøre! Med forholdet til sannheten!
Kanskje du sier: Jeg vet ikke hjva åndelig
tilstand jeg befinner meg i jeg! Nei vel, men Gud vet det! Og du
vet det også, når lyset møter deg!
Jeg har satt denne overskriften over
denne timen: Herodes' åndelige tilstand!
Denne Herodes – ikke ham som levde da Jesus
ble født, men en etterfølger av ham – var en underlig karakter. Det finnes
faktisk mange blant oss som har det nøyaktig på samme måte.
Vi skal være i bønn om å få se
noe inn i denne teksten.
«Kong Herodes fikk også høre
om Ham (om Jesus), for Hans navn var nå blitt kjent.» (v.14). Nå var ryktet
om Ham nådd til kongens slott. Som Paulus også vitner i Apg 26:26, der
han står for kong Agrippa: «Kongen kjenner til disse ting, og til ham
taler jeg også frimodig. For jeg kan ikke tro at noe av dette er ukjent
for ham, det er jo ikke skjedd i en avkrok.»
Nei, historien om Jesus er ikke
noe som har skjedd i en avkrok, den er vel dokumentert, vel kjent.
Men Herodes forstår ennå ikke
hvem Jesus er – Johannes har åpenbart spøkt i sinnet hans siden den fatale
dagen, da han måtte be om hans hode på et fat, og nå står dette spøkelset
frem for ham lys levende. Han tror det må være Johannes som har oppstått
fra de døde.
Når en leser denne teksten om hans forhold
til døperen, så kan en jo komme til å få et positivt syn på denne fyren,
men det er bare til du begynner å grave litt dypere og kommer noe bak
denne masken.
Men iallfall for den ytre situasjon så var
dette bedre enn en fresende motstander og åpenbar forfølger. «han visste
at han var en rettferdig og hellig mann, og han holdt sin hånd over ham.
Når han hørte på ham, kom han i tvil om mangt og meget, men han hørte
ham gjerne.» (v.20). Men han felles kraftig på dette som åpenbares her
«- han visste at han var en rettferdig og hellig
mann.» Han visste det, leser vi her! Han kom også i tvil om mangt
og meget da han hørte ham – men hvorfor vendte han da ikke om? Feigheten!
Frykten for å miste sitt eget! Sine privilegier. Han holdt dette for større
enn det å kjenne Herren. Så kaller da også Jesus ham en rev i Luk 13:32.
Men det endte stygt for Herodes.
Ikke bare at han fikk en grusom død til sist, men fordi han ikke tok et
klart standpunkt overfor det Johannes forkynte ham, ble han fanget av
Guds rikes motstandere på en slik måte, at han ble tvunget til å myrde
denne mann som han jo altså visste var en rettferdig og hellig
mann!
Enten er du med meg, sier Jesus,
og da samler du, det er en direkte frukt av livet i Jesus, eller så er
du imot meg, og da spreder du. Og djevelen spinner sine tråder alt tykkere,
og plutselig slår han til, som da Herodes i overmot lovte Herodias datter,
Salome alt hva hun ba om, om hun bare ville danse for dem. Da strammet
djevelen knuten til, så han ikke kunne flykte fra denne store synd, som
han egentlig ikke ønsket å begå. Nei, i sin uro over de ting Johannes
forkynte får vi endatil høre at «han holdt sin hånd over ham.» (v.20).
Og det var noe i Johannes' forkynnelse
som virket pirrende og dragende på Herodes, så vi kan lese her i teksten
at «han hørte ham gjerne.» (v.20). Gjerne! Tenk det! - og så ender det
så galt!
I Luk 23:8, finner vi Herodes i full utfoldelse
av sitt eget igjen: «Da Herodes fikk se Jesus, ble han meget glad. For
han hadde i lang tid ønsket å få se Ham, for han hadde hørt om Ham. Nå
håpet han å få se et tegn av Ham.»
Ser du dette? Ser du denne personligheten?
For feig til å følge sin egen overbevisning, men han ble glad da han så
Jesus, står det. Ja, endatil meget glad! Men hvorfor? Jo, nå skulle
denne forunderlige nasareeren underholde ham med tegn og under. Denne
merkelige interessen for det åndelige som tyter frem hos denne kongen.
Interesse for det – ja, langt på vei anerkjennelse av det, men trygt innenfor
egen innhegning!Ikke ut der hvor du blir eksponert! Ikke ut dit hvor det
koster noe for deg! Men du kan ikke slippe det helt heller. Hvorfor? Fordi
Herren har ikke sluppet deg ennå!
E.K.
|
Men igjen – dette
fanger et menneske. Eller sagt på en annen måte – djevelen fanger et menneske
som befinner seg der. Det er som et dyr som blir haltende etter flokken,
og innhentes snart av rovdyret!
Jesus svarte ikke til Herodes'
forventninger. Han gikk aldeles ikke med på å være en underholdningsartist
verken for folket eller kongen. Det er noe for oss å tenke på, ikke sant?
Han ble skuffet over Jesus, med
andre ord. Blir du skuffet over Jesus, når Han ikke handler som du hadde
forventet og ønsket?
Hans sinn – Herodes' sin ble
bare mer og mer forherdet. Vi ser det siden om ham. De kristne ble mer
og mer problematiske, de ble stemplet som oppviglere, selv om de var de
mest fredelige, men det er en åndsmakt som alltid har ønsket å utrydde
oss. Herodes ble derfor tvunget, på grunn av sin stilling, å slå ned på
dem – og da ser vi av Apg 12:1: «På denne tid la kong Herodes hånd på
noen av menigheten, og mishandlet dem.» Og da skal du igjen få se noe
inn i Herodes' karakter – hvordan tok han det, når han fikk se konsekvensene
av sin kristenforfølgelse? Apg 12:3: «Og da Herodes så det var til glede
for jødene, gikk han videre og grep også Peter.»
Her ser vi hvordan Herodes nå
meler sin egen kake, som vi kaller det. Det er et fremskutt karaktertrekk
hos ham, og kombinert med hans samtidig feige natur, skapte det den egenskap
som kalles sluhet. Derfor også kallenavnet reven!
Nå var nok Herodes' forherdelse
total. Komplett!
Og da skal du få være vitne til
noe tragisk og uhyggelig. Vi trengte ikke å ta det frem, om det ikke også
vedkom oss, men det gjør det altså.
Det er noe som i psykiatrien
kalles omnipotens, det vil si, stormannsgalskap. Mye tyder jo på at Herodes
endte nettopp der. Bare hør fra Apg 12:21-23: «På en fastsatt dag kledde
så Herodes seg i kongelig skrud. Han satte seg på sin trone og holdt en
tale til dem. Folkemengden ropte: Dette er Guds røst, ikke et menneskes!
Straks slo en Herrens engel ham, fordi han ikke gav Gud æren. Han ble
fortært av ormer og døde.»
Det er også hva fortapelsen kalles
– et ormeleie!
Hvorfor slo denne Herrens engel
ham? Jo, det sto jo like ut her: Fordi han ikke gav Gud æren.
Du forstår at dette hadde sin
grunn i at Herodes hadde fått av Herren, alt han trengte for å finne frem
til frelse – han hadde også erkjent sannheten. Men altså veket unna og
forkastet den! Han visste, men gav likevel ikke Gud æren, men som vi ser
her, ville ha den selv!
Å, hvor har ikke en forkynner
kjent på det? Når det likesom har lykkes, så langt vi synes å kunne registrere
da. Så farlig og så forlokkende for vårt gamle menneske. For vi har alle
dette i oss, som fikk vokse så frem hos denne Herodes.
Kom til Jesus! - og kom i dag,
om du hører Hans røst! Det gjorde ikke Herodes, og jeg håper du har sett
noe ganske så klart her i formiddag, om farene ved å stå Gud imot! Det
halvhjertede holder ikke! - Enten er du med Jesus, eller så er du
imot!
Hans favn er åpen! Han vi ha
deg! Ja, Han kjøpte deg til Gud med sitt blod! Stå aldri det imot, men
takk Ham for det Han gav deg, mens du ennå var en synder og motstander,
den synder og motstander du ennå i dag kan merke rører seg der inne og
vil leve sitt liv! Jesu Kristi nåde er en uendelig og ubegrenset
nåde! - Faderens nåde - som viser seg i at Han ikke sparte sin egen Sønn
for din skyld – er uendelig og ubegrenset! Derfor blir fallet også så
stort om du forakter det!
Skal beskrive en åndelige tilstand til slutt nå, og siterer
da en sangstrofe: Meg til frelse jeg intet vet, Uten deg Guds Lam. Ene
i din rettferdighet, Skjules all min skam!
|