Mange som hørte Ham, ble meget forundret, og sa – ja, hva sa de
egentlig? Jo de gav Ham bare godord! De erkjente den visdom som var gitt
Ham, og de var vitne til de kraftige gjerninger som skjedde ved Hans hender.
Ja men, da erkjente de vel at Han var særegen og at her var noe det var
verd å få dypere innsyn i? Men nei, i stedet blir vi vitne til dette særegne
fenomen, som blant oss i dag har
fått betegnelsen janteloven. Og som har denne innstilling som direkte
frukt: Hvem er det han tror han er? Og så vil man dra vedkommende ned
på et plan som ikke rettferdiggjør at han har noe å si dem. Han er ikke
noe større enn oss!
Som vi leser her – følgen av
at de så og erkjente Hans visdom og gjerninger, ble: «Og de tok anstøt
av Ham!» (v.3). Og hva er det de bruker for å få Ham ned fra høyden? Jo,
hør dette ynkelige: «Er ikke dette tømmermannen, Marias sønn, bror til
Jakob, Joses, Judas og Simon? Og er ikke søstrene Hans her hos oss?» (v.3).
Janteloven er så visst ikke av
ny dato! Og enhver Jesu etterfølger som står frem med et sant budskap
fra Herren, møter det samme fenomen – denne patetiske småligheten i mennesket,
som vil trekke alle ned på sitt eget nivå, så en ikke behøver å forholde
seg til noen annen enn sin egen overbevisning.
Men en annen ting er, at dette simple snakket
av disse smålige menneskene, åpenbarer tross alt en sannhet for oss -
Maria fór så visst ikke til himmelen som jomfru, slik katolikkene lærer
– hun levde et normalt liv som enhver annen kvinne. Jesus hadde både brødre
og søstre. Og det var selvsagt ikke brødre og søstre i ånden, disse henviste
til! En skal ikke gjøre det til synd som ikke er det, slik de gjør.
Det kan være mye som gjøres til synd, som egentlig ikke er
det, når vi likesom skal være riktig konservative.
«Og Han kunne ikke gjøre noen mektig gjerning
der.» (v.5).
Nei, kan jo ikke gjøre noe der
de tar anstøt av Ham. Slik forlanger mange mennesker som i utgangspunktet
har tatt anstøt av, og er fiendtlig innstilt overfor Ham, at Han skal
gi dem tegn, så de kan tro på Ham. Åpne Skriften for dem så de kan tro
på Ham, for de forstår jo ikke noe av det som står der – det er jo så
mange motsetninger og paradokser osv. Sannheten er at de ikke hadde trodd
på Ham, om Han så reiste opp døde. Som vi kan lese Jesu ord om den rike
mann i fortapelsen i Luk 16:30-31, hvor han argumenter mot Abraham, og
mener at hans brødre vil komme til tro om bare noen kommer til dem fra
de døde. Han får svar: «Men han sa: Nei, far Abraham! Men kommer det noen
til dem fra de døde, da vil de omvende seg." - Det er jo nettopp
dette så mange tror på i vår tid! Kunne det bare skje
slike ting - ja, da skulle mange komme til tro! Men hva svarer så
Abraham? - og nå er vi evigheten. Men han sa til ham: Hører de ikke
Moses og profetene, da vil de heller ikke la seg overbevise om noen står
opp fra de døde.»
Det er forholdet til Skriften
som åpenbarer enten anstøtet eller antagelsen hos et menneske. Enten har
du tatt imot, og det vil si bøyd deg for Ordet, eller så står du det imot
og argumenterer imot det, selv om du selv mener å ha antatt deler av det.
Den ånd som rådet i den rike mann mens han levde her på jord åpenbarer
seg også i evigheten – han argumenter mot Abraham. Alltid imot
alt det som ikke syntes å passe ham i Skriften! Så får han også dette
for ham så avslørende svaret: «Hører de ikke Moses og profetene, da vil
de heller ikke osv.»
Her får han innsyn i hvorfor
han befinner seg der han nå er - i fortapelsen.
Han var nok opplært i den lære
som var utbredt i Israel på den tid, at den det gikk vel for her i livet
også materielt, han var under Guds velsignelse. Så selv om han nå og da
kunne kjenne på en viss uro på grunn av det liv han levde, trøstet han
seg til det han så av den såkalte velsignelsen, i livet sitt.
Hvor snart kan ikke det være
for noen og enhver!
Slike ting som innprentes, særlig
i ung alder, har en tendens til å sitte som spikret, som vi sier.
Det kan være religion, politiske anskuelser eller et mer generelt livssyn
av noe slag. Og du kan ikke fri deg selv fra dette, du må løses fra det!
Det er om dette bibellærer Øivind Andersen sa: Det er ikke du som har
en overbevisning, det er overbevisningen som har deg!
E.K.
|
Og hør du!: Ordet kommer ikke til! Jesus kommer ikke
til! For Han støter an mot det du synes om, og du tar anstøt av Ham!
Men så står det videre: «Han
kalte de tolv til seg, og begynte å sende dem ut.» (v.7).
Her var altså noen som hadde
antatt Ham så vidt, at Han kunne bruke dem til å utbre sitt rike. Men
så vet vi jo ifølge historien i Joh 6, at også de fleste av dem tok anstøt
og gikk ikke lenger omkring med Ham, som det står, da Han holdt frem kjernen
i sitt budskap – selve frelsesordet! Den som eter mitt kjøtt og drikker
mitt blod! Med andre ord: Frelsen er i meg, i mitt, og det
alene!
Det er ingen frelse uten Jesus
Kristus! Og da heter det ikke, uten Jesus Kristus også! - nei,
Han er frelsen i egen person! Som det sies også i Jes 43:11: «Jeg, jeg
er Herren, og foruten meg er det ingen frelser.» Det er ingen frelser
utenfor Jesus! Hele Guds frelse - hele din frelse er i Hans person - punktum!
Og her er ordet hele særs viktig! Og hør dette alvorlige
ordet fra Jes 8:20: «Til ordet og til vitnesbyrdet! - Dersom de ikke taler
i samsvar med dette ord, så er det ingen morgenrøde for dem.» Ingen morgenrøde!
- altså, ingen ende på natten! Man forblir med andre ord i mørket! Det
åndelige mørket! Hør!: «- taler i samsvar med dette ord!»
Har du lyst til å bli forkynner?
Tror du det er for interessens skyld? For ikke å si – tror du det er gøy?
Vi mennesker har dette i oss
fra fallets dag av, at vi elsker andres gunst, deres beundring, deres
ros osv. Du ser det i verden blant skuespillere og rockestjerner blant
annet – der kommer det jo så tydelig frem – man beruses av andre menneskers
tilbedelse og hyllest og beundring. En suger det likesom inn som en svamp!
Blir du derimot en forkynner av Guds sanne ord, får du ikke mye av det,
og det fikk heller ikke Jesus selv, ser du. Det kunne se ut som det skulle
bli store saker av dette, da store skarer fulgte Ham, da var det lett
til og med for Judas å være en av Jesu flokk, men til sist ved korsets
fot sto en liten flokk, hos hvem Jesus hadde fått inngang i hjertet. Ikke
Hans gaver, ikke Hans storhet, ikke alle herlige opplevelser Han kunne
gi dem og lignende, men Jesus selv! De sto der selv når alt syntes
tapt! De gikk tidlig ut til graven, selv da hele Hans misjon på jord syntes
fullstendig feilslått! De måtte dit Jesus var! Selv da Han var
død, altså, måtte de dit!
Må ikke du også det? Må du ikke
dit Jesus er? Hvor enn diffust de mange ting kan være i ditt kristenliv
– du vil så gjerne dit Jesus er. Du vil så gjerne se Jesus! Du vil så
gjerne ha bekreftet at Han ser med velbehag på deg? Du vil så gjerne ha
bekreftet at Han vil ha med deg å gjøre? Ikke sant? Denne forunderlige
lengten etter Jesus! På en måte selv når du er på
det kaldeste! Du tenker: Kunne jeg bare riktig se Jesus, da ble jeg varm
igjen! Du har likesom fått alt - alt - i Ham, hva det åndelioge
angår.
Vet ikke noe i mit kristenliv
jeg kan sette meg ned og hvile på, om da ikke Jesus er mitt kristenliv!
Da sitter jeg nemlig godt! Da har jeg funnet det evige hvilested utvalgt
og pekt ut for meg av Faderen selv!
Til slutt: Alvorlig å tenke på
denne fristelsen forkynnere er utsatt for – også de som i utgangspunktet
er sanne – å gi det folket vil ha, for å slippe forsmedelsen. For å høste
noe applaus, på en ellers tung vei. Leste et sitat av Spurgeon her forleden:
«Det vil komme en tid da i stedet for at hyrdene mater sauene, vil kirken
ha klovner til å underholde geitene.» Ikke noe helt ukjent fenomen i vår
tid skulle jeg mene. Altså ikke mate de som skal bli frelst, og
til himmelen, men underholde de som skal gå fortapt! - og altså
binder dem i deres fortapte tilstand!
Jeg sier til meg selv, og til
alle: Les og hør Guds ord, og ta lærdom av det! Det vil si, la det få
tale ut med deg!
Guds nåde og fred ved vår Herre,
Jesus Kristus!
|