For mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige. Rom 5:6
En går ofte og sukker fordi en opplever følgene
av syndefallet i sitt eget liv. Og når du går slik, så erkjenner du virkelig
ditt behov for frelse. Men dersom ditt kristenliv kun består av dette,
da tror jeg det er rett å si at du i virkeligheten ikke har noe kristenliv.
Det er jo mange som har erkjennelse av synd og egen uverdighet uten å
ha liv i Gud. Til og med Kain og Judas hadde det. Men denne erkjennelse
kan aldri åpne himmelens port for deg. Tvert imot, det du erkjenner, nettopp
det er årsaken til at himmelens port er stengt for deg. Årsaken til
at du i det hele tatt befinner deg utenfor, i syndens og dødens verden. Disse som taler så mye om rett anger,
rett omvendelse osv. de må tale i søvne. Det er jo det som er så fortvilet
for den som er av sannheten, at det ikke er noe som er rett. Det vil si,
helt rett! Og det er det han har erkjent at Gud vil ha. Du, dersom du synes det har lykkes så tålelig
for deg, hva har du da målt deg på? Er det et skjema mennesker har satt
opp for deg? For det kan umulig være Guds lov! Det vil si, Guds hellige
vilje - for da skulle du snart bli spakere i tonen, for Guds lov åpenbarer
at mennesket, slik det er av naturen, er tvers igjennom upålitelig. Profeten
Jesaja sier – og da ikke om våre synder, men tvert imot om
vår rettferdighet - Jes 64:5: «All vår rettferdighet ble som et
urent klesplagg.» Og hvem vil ha et urent klesplagg? Vil du? Tror du Herren
vil ha det? Når Guds ord taler om de rettferdige så taler
det alltid om dem Herren tilregner rettferdighet uforskyldt av nåde ved
troen på Jesus Kristus. Vel, det er ikke å undres over at en blir nedtrykt
og sukker når en erfarer i sitt eget liv, det Herrens ord taler om det
naturlige menneske. Men det alene er ikke et kristent vitnesbyrd, selv
om alle kristne kan vitne slik og kjenner vel til det. Et kristent vitnesbyrd
er ikke et vitnesbyrd om vår elendighet, men det er et vitnesbyrd om Jesus, den
korsfestede og oppstandne Frelser. Når et menneske sier: «Det nytter ikke for
meg,» da er det iferd med å begå den største
av alle synder: Nemlig å forkaste Guds vitnesbyrd om Sønnen. For evangeliet
er et budskap om den korsfestede. Og Han er det nettopp for vår elendighets
skyld. I tillegg er denne korsfestede oppstanden til vår rettferdiggjørelse.
Han er oppstanden! Han lever! Jeg lever og dere skal leve, sier Han. (Joh.
14:19). Fordi jeg lever! – der finner du hele grunnen til ditt
evige liv! Der ser vi hvor helt og fullt vår frelse er i Ham. Det er Hans
liv vi har fått å regne med. Da regner vi som Gud, vitner ordet. Og dette at Jesus er oppstanden, det er ikke
noe jeg håper er tilfelle – nei, det er noe jeg kan vite. Fordi
Ordet vitner at det er slik. Og den troende har møtt Ham. Han har åpenbart
seg i sitt ord. Og er Jesus oppstanden - ja,
da har jeg en hel og full frelse for Gud. Er dette for tanken? Ja, også det! Evangeliet
om vår frelse handler om kjensgjerninger. Helt bestemte hendelser i historien.
«Og det skjedde i de dager -» (Luk 2:1). Det er ikke noe tåkete. Det er
klar tale. Som Paulus skriver i 1 Kor 15:3-8: «For jeg overgav dere blant
de første ting det som jeg selv mottok: At Kristus døde for våre synder
etter Skriftene, og at Han ble begravet, og at Han oppsto på den tredje
dag etter Skriftene, og at Han ble sett av Kefas, deretter av de tolv.
Deretter ble Han sett av mer enn fem hundre brødre på en gang. Av dem
lever de fleste ennå, men noen er sovnet inn. Deretter ble Han sett av
Jakob, deretter av alle apostlene. Men sist av alle ble Han sett av meg
da jeg var som et ufullbåret foster.» Jesus refset dem for deres vantro, og for deres
hårde hjerter, fordi de ikke hadde trodd dem som hadde sett Ham, etter
at Han var oppstått, ser vi av v.14, i teksten vår her. Og la oss da legge
merke til dette, at Han åpenbarte seg for disse som hadde et hårdt
og vantro hjerte!
Men hør du hva Ordet sier - 1 Tim 1:15: «Det er et troverdig ord,
fullt verd å motta: Kristus Jesus kom til verden for å frelse syndere
og blant dem er jeg den største!» Ja, syndere! Og
her i vår tekst så ser vi det klart demonstrert, at Han døde for oss til
fastsatt tid, mens vi ennå var syndere. E.K. |
Og etter dette sendte Han dem ut med evangeliet. Da først eide
de et kristent vitnesbyrd. Han er oppstanden, Han som gav seg selv for
våre synder. Hans offer er antatt av Gud og vi er frie. Men jeg vil gå enda noe lenger til slutt. Hva
var vel noe som helst uten Jesus! Stans for det. Tenk deg hvilken håpløs
situasjon dersom Jesus ikke var, og begynn å takke Gud for denne nåde
at du har fått høre. Han har åpnet forhenget slik at vi kan se Guds frelse.
Han har kommet til oss og stilt seg foran oss. Men altså i denne håpløse situasjon, uten Gud
og uten håp i verden lever det uomvendte, ugjenfødte mennesket lykkelig,
dødt i synder og overtredelser, som det vitnes i Ef 2:1. Ja du, vi har virkelig fått noe å forkynne.
Men da må vi også få nåde til å forkynne sannheten like ut - om det naturlige
menneskets stilling, Guds vrede over synden og Guds nåde i Jesus. Et klart
budskap her er hva vi trenger, og hva folket trenger. Da skal vi vel få
se en og annen bli revet ut av ilden. Men jeg tror det vil bli som å stå
i ild også. Det vil nok bare komme til å koste mer og mer
ettersom tiden nå går. Denne såkalte allsidige forkynnelse som likesom
skal omfatte alt, ender snart opp som forkynnelse av alt og ingenting.
Nei, vi trenger budskapet om synd og nåde, lov og evangelium. Så går du altså inn i himlenes rike hvor vrang
du enn ser deg selv, dersom du strider på rette måte: Mottar Ordet om
Ham!
|