Har
vi ikke fattet alvoret i dette å rett og slett være menneske, og i
det som har med vårt liv her på jord og evigheten å gjøre, så bør
vi jo fatte noe av det når vi leser disse Jesu ord. Et kraftig støt
imot all slapp kristendom, kan vi trygt si at det er.
La det bli alvor! Det er en overskrift som
kunne passe her.
I julen ser vi jo så mye av det vi kan kalle, «koselig
og stemningsfull» kristendom. Noe som jo i virkeligheten ikke
er noe annet enn en ytre, og i beste fall, sjelelig religionsutøvelse.
Her rykkes vi ut av alt slikt noe. Det er alvor, det er ikke noe både
og, men helt og fullt enten eller!
Det er ikke dermed noe forbud mot å ha det koselig
og stemningsfullt, verken i julen eller til andre tider, men når det
gjelder vår frelse, og det som har med Guds rike å gjøre, så er det
langt fra dette. Det er krig, som Jesus sier her. Krig
mellom to riker, og krig om din sjel.
Teksten
vår i dag kan jo virke underlig med tanke på, at det er fredsfyrsten
som taler her! Sang ikke englene julenatt om fred på jord?
Og her taler Jesus om bitter strid, endatil mellom dem som er knyttet
sammen med de sterkeste bånd på jord, og det er Han
som er årsaken, Han som skaper den. Hvordan
kan det henge sammen? Hvor er nå denne freden det ble sunget om?
Jesus sier til sine disipler i det Han forbereder
dem på sin lidelse og bortgang: «Fred etterlater jeg dere. Min
fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere.» (Joh
14:27).
Jesus taler her altså om to slags fred - den som verden gir,
og da altså har - og den som Han gir,
og Hans disipler (den kristne) da har.
Her ser vi da alt motsetningen mellom
Jesus og det som hører Ham til, og verden, og det som hører den til,
og dermed grunnen til at fredsfyrsten blir årsak til strid. Hør hvor
underlig det går til: Den dypeste og egentlige årsak til den strid
Jesus her taler om, er den at Han bringer med seg sin fred!
Fordi det er en annen fred enn
den verden gir. Det er en fred som avviser, og blir til dom over,
den fred verden gir. Og dermed blir den også en torn i verdens øye.
Verden som ligger i hovmod og egenrettferdighet, aldeles inntatt av
selvrettferdiggjørelsens ånd, og derfor ikke tåler noen dom. Den vil
ha ros for hva den er i seg selv, og ingen dom og avvisning.
Sannheten er jo den at den befinner seg i en slik
tilstand at Jesus ikke engang ber for den. (Joh 17:9). Hvilken dom
er ikke det!
Verden
og alt dens vesen, er altså noe du ifølge Jesus, må bli frelst ut
fra. Verden og Guds rike er uforenlige. Derfor oppstår det strid der
hvor disse to møtes. De forstår ikke hverandre, og går i totalt forskjellige
retninger i alt. Derfor heter det da også om Guds folk gjennom tidene
at «de bekjente at de var fremmede og utlendinger på jorden»
(Hebr 11:13), og at de ved denne bekjennelse
«derved gir til kjenne at de søker et fedreland.» (Hebr
11:14). Ved at de søker et fedreland feller de jo også en dom over
det land (verden) de bor i, som det står om Noah at «han ved
tro bygde, i hellig frykt, en ark til frelse for sin husstand --- ved
den fordømte han verden.» (Hebr 11:7). Rett og slett ved at han bygde en bergingsbåt!
Og det er ikke annerledes med den som har tatt sin
tilflukt til evangeliet. Evangeliet om frelsen i Jesus Kristus er
jo den arken Gud har bygd til frelse for oss– sitt hus. Vi hører jo
til Hans husstand, dersom vi virkelig hører Jesus til. Evangeliet
som setter mennesker i frihet der hvor det blir tatt imot, det er
også en knusende dom over verden. Den og dens vesen er for evig avvist
og utestengt. Så må det altså en omvendelse til for mennesket, det
må bøye seg for, og motta, evangeliets «dom.» Som vi leser
om disse i Hebreerne 11: at «de som sier slikt (altså at de
er fremmede og utlendinger på jorden), gir derved til kjenne at de
søker et fedreland.» Men dermed fordømmer du ved det verden,
slik som Noah gjorde ved sin bygging av arken.
Derfor denne striden Jesus beskriver
i teksten vår, mellom mennesker, som før har stått hverandre nær.
Verden, som ikke har bøyd seg for sannheten, kan ikke godta denne
dom, men opponerer imot den. Og så lenge denne dom ved evangeliet
forkynnes, er det strid. Verdens fred kan nemlig ikke bestå, der hvor
Jesu fred kommer nær.
Verdens fred er selvsagt grunnet på det verden kan
tilby og oppvise. Vi bør jo straks skjønne, at det er en skjør fred.
En har da fred så lenge det går greit til i livet, og det er ytre
fred og velstand. Men når sykdom, død, ulykke, vanskelige økonomiske
forhold og lignende kommer på, er det også ute med denne fred.
Den er jo grunnet på det som stadig skifter.
|
Verden
og menneskene er i Guds ord sammenlignet med havet, det som
alltid er i bevegelse, og om det noen gang er havblikk, så er det
bare for stund. Den fred Jesus taler om er grunnet på noe ganske annet
- nemlig på Ham selv - den evige uforanderlige Gud. Han som har talt
og aldri trekker det tilbake. Han som har gitt løfter, og er evig
trofast mot dem. Han som er uten skiftende skygge. (Jak 1:17).
Skal din fred mistes, så må Han som er din fred forgå.
Kan du da miste din fred?
Den,
på den ene side - bekjennelse - og på den andre side
- fornektelse - av Ham, som Han nevner i v.32 -33
her, har ikke bare å gjøre med en åpen bekjennelse, eller fornektelse
av Ham med munnen, men at man ikke tar imot Ham i sannhet.
At man velger seg ut sin egen kristendom, som da alltid har det ved
seg, at den smaker kjødet (verden). Å bekjenne Jesu navn, er å ta
imot Ham som den Gud har sendt Ham til å være. Verdens frelser! -
den som ved sin frelse setter skille. Den som ved sin frelseforkynnelse
vitner om, at verden og alt dens vesen er fortapt!
I
Titus leser vi om noen, som omtales slik: «De sier de kjenner
Gud, men de fornekter Ham med sine gjerninger.» (Tit
1:16). Det var ingenting å si på munnens bekjennelse overfor
mennesker altså, men deres liv åpenbarte at Han ikke
var tatt imot, og ikke hadde noen plass hos dem, annet enn som et
religiøst begrep. Han var for dem ingen sjeleskatt!
Jesus sier da også
med rene ord at «ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre!
skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske
Fars vilje.» (Matt 7:21). Altså dreier denne Hans himmelske
Fars vilje seg om å noe ganske annet, enn å bekjenne Ham som Herre
med munnen, om du så lider døden på bålet for dets skyld.
Hva
er da det å gjøre Hans himmelske Fars vilje? Det er jo det viktigste
av alt å ha klart for seg, for oss. Ved det får vi jo inngang i himlenes
rike!
I Joh 6:28 spør noen jøder Ham like ut: «Hva
skal vi så gjøre for å gjøre Guds gjerninger?» Det er jo i grunnen
det samme vi spør om nå: Hva er det å gjøre Hans himmelske Fars vilje?
Og så svarer Jesus dem: «Dette er Guds gjerning
at dere skal tro på Ham som Han har utsendt.» (v.29).
De spurte om hva gjerninger de skulle
gjøre, og Jesus taler da også om å gjøre Hans himmelske
Fars vilje, og at det faktisk er noen som gjør det,
nemlig de som går inn i himlenes rike. Og så da altså dette forunderlige
svaret, at «dette er Guds gjerning!»
Det du må gjøre for å bli frelst, det må Gud gjøre!
I frelsens sak er Han altså A og Å, begynnelsen og
enden, troens opphavsmann og fullender.
Hvordan går det til? Jesus/Skriften peker ut for
oss et eksempel - Maria der hun «satte seg ved Jesu føtter og
lyttet til Hans ord.» (Luk 10:39). At hun satte seg ved Hans
føtter, vil si at hun inntok elevplassen. I dag tales
det mye om «disippeltrening!» og da går det gjerne ut
på alt hva vi skal gjøre for Jesus, og for Guds rikes utbredelse.
Se på Maria så ser du disippel(elev)plassen!
Maria hadde ikke mer noen tanker om
Gud og Guds rike, om sitt liv som kristen, om frelsen og frelsens
vei, eller noe annet som hadde med den åndelige verden å gjøre - hun
hadde bare Jesu ord! Hun var i sannhet blitt enfoldig!
Det vil ikke si, en som det var mindre ved, slik som det gjerne oppfattes,
men en som var rettet på ett! Opptatt med ett!
Ensrettet!
Jesus selv kaller dette «den gode del»
(Luk 10:42), for «over Menneskesønnen stiger Guds engler opp
og stiger ned» (Joh 1:52), med andre ord, der er
himmelen åpnet.
Der finner også du den åpnede himmel,
for deg, men også bare der!
Det er her motstanden og forfølgelsen setter inn
- imot denne absolutthet, som
utelukker all annen ros. Og det er i denne sammenheng Jesus her taler
om, å elske Ham mer en sønn og datter, far og mor osv. Altså i de
tilfeller hvor de står din tro på Jesus imot, og du på din side må
velge mellom dem - og det de holder seg til - og Jesus.
Ellers taler jo Skriften sterke ord om forholdet
til foreldre, til barn, til sine egne osv., og setter det høyt, at
du hedrer og tar deg av dine egne. Men der hvor det altså blir tale
om å måtte velge mellom dem og Ham, så er talen klar, som vi ser i
teksten vår her.
Dette
vi her har talt med hverandre om, det er å miste sitt liv(sjel). Maria
ved Jesu føtter er et klart bilde på en slik en, som har mistet sitt
eget, og derved funnet livet!
Da skjønner vi også hva det vil si å finne sitt
liv (v.39a) - nemlig livet i Ham. .
|