«Omvend dere og tro på evangeliet!» (v.15b).
Mange tenker som så, når
de hører dette, at vi her hører om to forskjellige ting – at Jesus
skiller mellom omvendelse og tro på evangeliet, som om det ikke var
ett og det samme.
Men altså da, etter det syn
og forståelse, skal man først omvende seg, det må da være tale om
en moralsk forbedring, eller iallfall et ønske om en moralsk forbedring
– jeg kan jo ikke komme, enn si være, en kristen slik som jeg nå engang
er!
Det en da ikke ser og er
klar over, fordi loven aldri har fått føre sin gjerning helt ut i
livet deres er, at dette er en falsk omvendelse – en omvendelse som
ikke har sin grunn i sannhets erkjennelse, for der hvor et menneske
ved Guds Ånd og lys er ført til sannhets erkjennelse, der viser den
seg i, at en ikke er i stand til å omvende seg på denne måten, det
er ikke stoff i meg til en moralsk forbedring etter Guds standard!
Jeg står jo hjelpeløs overfor dette kravet som ligger over meg, og
må rope som apostelen i Rom 7:24: «Jeg elendige menneske! Hvem skal
fri meg fra dette dødens legeme!»
En sann omvendelse
er jo nettopp å vende seg bort fra en slik omvendelse til noe
hekt annet - nemlig evangeliet!
Ja, men skal vi ikke søke
å leve rett i denne verden? - er ikke det noe Gud vil med oss?
Jo visst, men det må i tilfelle følge som en frukt av
at du lever i evangeliet, og ikke noe som går foran. Sann omvendelse
er rett og slett å tro evangeliet, hvilket er en Guds gave,
og ikke noe som springer ut av deg og din vilje!
Du som gjerne vil være en
sann kristen og ha himmelen som mål for livet ditt, jeg spør deg:
Er du kjent med dette? – eller har du klatret over et annet sted?
Enhver levende kristen er nemlig vel kjent her – jeg fikk det aldri
til å være en kristen!
Har du ikke denne erfaring
og påfølgende erkjennelse, så kjenner du heller ikke i sannhet til
den løsning som ble åpenbart apostelen - Rom 7:25a: «Gud være takk,
ved Jesus Kristus, vår Herre!»
Altså noe Jesus hadde
fullført før apostelen gjorde denne erfaring
av sitt eget! Mens han ennå vandret som en egenrettferdig synder
på sin egen omvendelses vei!
Ærlig talt, min venn, er
det ditt vitnesbyrd der du sitter nå: Gud være takk, ved Jesus Kristus,
vår Herre!? Ja, da er du rett omvendt! Ånden har gjort det som er
Hans primære oppgave i livet ditt – Han har åpenbart frelseren for
ditt hjerte, og du har sugd det inn, da du ikke fant redning i noe
annet!
Omvendelse og tro på evangeliet
er en og samme sak! Det finnes ingen annen omvendelse som gir deg
livssamfunn med den levende Gud, enn troen på Jesu stedfortredende
gjerning! Det er nemlig hva denne Ånd som her steg ned over Jesus
som en due vitner om – Hans stedfortredende gjerning i liv som i død!
Hva er det som skjer her, i det vi leser om
i vers 10 i teksten?: «Straks Han steg opp av vannet, så Han himmelen
åpne seg og Ånden komme ned over Ham som en due.»
Sier det noe om den sanne
Guds Ånds gjerning her på jord? Hva er det Han gjør her? Ja, riktig
– Han vitner om Jesus! Bare hør hva døperen Johannes sier i Joh 1:33:
«Jeg kjente Ham ikke. Men Han som sendte meg for å døpe med vann,
Han sa til meg: Ham du ser Ånden komme ned og bli over, Han er den
som døper med Den Hellige Ånd.»
Og det er jo nettopp det
vi er vitne til i teksten her – forkynneren fra himmelen vitner om
Jesus, som Jesus også sier oss om Ham i Joh 16:14: «Han skal herliggjøre
meg, for Han skal ta av mitt og forkynne det for dere.»
Var det ikke ved Hans vitnesbyrd
om Jesus i Ordet, du kom til frelsende tro – hva skulle det da være?
Det står jo som i Rom 1:16, at evangeliet er en Guds kraft
til frelse! Evangeliet!
E.K.
|
Og hva er nå evangeliet egentlig? Vi kan nå peke på noe: At
Gud sendte sin Sønn til et soningsoffer for våre synder! – ordet om
Jesus! – ordet om korset! – ordet om blodet den kostbare pris som
alene kunne åpne et stengt Paradis! – ordet om stedfortrederen og
talsmannen innfor Gud! – Han som for sin fullkomne og fullbrakte gjernings
skyld med rette kan tale vår sak innfor himmelens trone, og dermed
har gjort denne himmelhøyt opphøyde trone til en nådens trone synderen
kan nærme seg med frimodighet og bli berget!
Det er blodet som
har gjort det til en nådens trone!
Men mange tenker seg dette
slik: Å ja, ved dette kommer en til tro på Jesus og får del i frelsen,
men så er det veien videre da! Jo, da må vi få del i en annen kraft,
en kraft i tillegg, så vi kan vandre som kristne i denne verden, altså
en kraft til helliggjørelse som er skilt fra evangeliet, fra Jesu
person! En inngytt kraft altså! En falsk helliggjørelseslære
som rir en stor del av kristenheten og fører den bort fra det apostelen
Paulus i 2 Kor 11:3, kaller «den enkle og rene troskap mot Kristus.»
Du forstår, evangeliet er
Guds kraft til frelse alene, det er det som bærer den hele
vei! Får Han, Den Hellige Ånd, holdt ditt hjerte opplyst ved evangeliet
– føre deg til dette Øivind Andersen så fint kalte hjertets rettethet
på Jesus, da vil også det Gud ville med deg her lykkes. Han er stedfortreder
og talsmann helt frem! Du skal ikke nå frem på noe annet eller mer!
Hør hva som skjer, når denne
Ånd stiger ned over Jesus – og nå er det Faderen som taler direkte
– vers 11: «Og det lød en røst fra himmelen: Du er min Sønn, den elskede,
i deg har jeg velbehag.»
Det lød en røst fra himmelen!
Og du skulle altså ikke kunne tro på Ham? Ser du ikke hvordan Han
ved dette sitt vitnesbyrd vender deg bort fra alt annet til Ham (Jesus)
alene? «Du er min Sønn, den elskede, i deg – i deg! -har jeg
velbehag.»
Da er det jo om
å gjøre at du er i Ham da, ikke sant?
Den første gjerning Jesus føres av Ånden til
er kampen mot vår alles arge fiende, djevelen, for å stå der hvor
Adam falt! Det gjennomførte Han – og så gikk Han videre! – fra nå
av var resten av Jesu liv en intens kamp for å vinne deg frelse og
salighet! La for all del ikke det gå deg forbi, for du kan aldri bestå
i denne kampen! Den minste seier du måtte kunne registrere i den kampen,
ville bare føre til at du selv tok ære av det - og så var det
du kan hende trodde var et skritt frem i virkeligheten et alvorlig
skritt tilbake! Det er nemlig din skade fra fallets dag, den dårlige
ferd du har arvet fra fedrene som Peter uttrykker det i 1 Pet 1:18.
Om jeg skulle synes at jeg
fikk holdt en rimelig god preken her i kveld, ville jeg straks falt
i den fellen, for jeg har dette fallets følger, synden, boende i meg
– derfor må Herren igjen og igjen åpenbare meg sannheten om hvordan
det hele henger sammen. Ydmykende det ja, smal vei og trang port for
oss, men medisin mot det vår fiende plantet i oss, virker at vi igjen
og igjen søker den sanne løsning, den som Den Hellige Ånd har åpenbart
oss.
Til slutt: Alle bilder halter noe, men vi prøver:
Vi synes naturlig det er ydmykende å måtte stige ned dit hvor sannheten
plasserer oss, nemlig på synderplassen, men hør du – dersom du led
av en uhelbredelig, dødelig, sykdom bare én medisin kunne holde
i sjakk, så du fikk leve, til tross for den, ville du da synes det
var ydmykende å måtte ta den medisinen? – ville du ikke heller takke
Gud for at denne medisinen fantes, og prise den som hadde brakt denne
medisinen på banen? Jo, jeg tror nok det! Og nå kan du få prise Jesus,
Han som kjøpte deg til Gud med sitt blod!
|