For mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige. Rom. 5,6
Vi forsetter nå denne 2 del av utleggelsen
av Judas brev vers 11-25: Forst. Fra del
1! Hvem er disse menneskene som har fart så vill fra sannheten i en slik
trygghet i sitt eget, det som kan briste hva tid som helst. Det vi får
beskrevet er jo et hovmod og en arroganse som bare Gud kan knuse, som
Han gjorde det med apostelen Paulus ute på Damaskusveien, idet Han kastet
ham med alle hans naturlige evner i støvet, slik at han måtte føres blind
ved hånden inn i byen, hvor han i dyp erkjennelse av egen litenhet ba
inderlig til Gud, men da – i motsetning til alle hans tidligere bønner
– ble hans bønn hørt og besvart!
Og så videre vers 12 Disse mennesker er skamflekker
ved deres kjærlighetsmåltider. Skulle i virkeligheten ikke
hatt noen plass i menigheten. Uten frykt - ja,
det er nettopp hva som preger dem! -
holder
de gilde med dere og forer seg selv. De er vannløse skyer som drives av
sted av vinden. De er som nakne trær om høsten, uten frukt, to ganger
døde, opprykket med rot.
Med
andre ord, komplett uten åndelig liv – derfor står de heller ikke fast,
men drives hit og dit av sitt eget. Som vi hørte fra teksten i
del 1, hvordan de anvender den naturlige utrustning til selvødeleggelse,
da de lar den føre dem bort fra Herren, og Hans Sannhet. Og så fortsetter
teksten i samme spor: 13 De er ville havsbølger som skummer opp sin egen skam.
Sin egen
skam! Det er alltid deres eget du ser, om de bruker aldri så
mye fakter og talekunst, det er ikke av Gud! De er villfarende stjerner, som mørkets natt er rede for til
evig tid. 14 Disse var det også Enok, den sjuende fra Adam, profeterte
om da han sa: Se, Herren kommer med sine ti tusener hellige 15 for å holde
dom over alle, og straffe alle ugudelige for alle de ugudelige gjerninger
de har gjort, og for alle de hårde ord som de har talt mot Ham, de ugudelige
syndere. Hva om mennesket virkelig
trodde dette – det kommer en veldig dom! Dommens velde er det som her
beskrives ved Herrens ti tusener hellige! Hvert eneste spottende ord et
menneske har talt mot Ham, skal det svare for på den siste dag, om de
da ikke søker forlatelse for denne synd i tide – for det er forlatelse
også for denne synd, det heter fremdeles og inn i evigheten at Gud gjerne
vil forlate alt! som vi kan lese av Jes 55:7. Det var ikke Guds mangel
på nåde som forårsaket disse menneskenes ulykkelige og evige skjebne,
men deres spott nettopp av denne nåde! Syndenes forlatelse betyr mindre
enn intet for dem! Som vi også leser i vers 16
De er slike som knurrer og klager over sin skjebne, enda de farer frem
etter sine lyster.
Knurrer
og klager altså over den skjebne de selv er skyld i! Det er noe vi bærer
i vår natur dette – å ville peke skylden bort fra oss selv til noen andre
eller noe annet! Et velkjent fenomen! E.K. |
Deres munn taler
store ord, mens de smigrer folk for vinnings skyld. Ja, alltid for vinnings
skyld! – for egen vinnings skyld! Som vi også leser om de karismatiske
forførere i Rom 16:17-18: «Men jeg formaner dere, brødre: Hold øye med
dem som volder splittelse og anstøt imot den lære som dere har lært. Vend
dere fra dem! For disse tjener ikke vår Herre Jesus Kristus, men sin
egen buk. Og ved sine fagre og smigrende ord dårer de hjertene til
de godtroende.» Sin egen buk! Med andre ord, til egen vinning!
I dette forenes disse høyttalende og overmodige karismatikerne med de
åndelig døde liberale kristenledere! Og så dette: Skriften taler om de
troende – de kjære som de kalles – men det taler også om de godtroende,
som i Rom 16 her! For en trist overskrift over et menneske: En godtroende!
Herrens Ånd gjør ingen godtroende!
|