Igjen
møter vi budskapet om alt kjød som er som gress (Jes
40) - det vil si, menneskets totale udugelighet overfor det som har
med det åndelige liv og den himmelske verden å gjøre,
og Guds nåde imot denne forkomne skapningen.
«En
slik tillit har vi til Gud ved Kristus.» (v.4). Det var jo dette
som ble ødelagt på den ulykksalige dagen, da mennesket
vendte seg fra Gud og sannhetens ord til djevelen og løgnens
ord - tilliten til Gud var brutt og erstattet med frykt. - Ikke tomrom,
slik det ofte sies, men frykt,
redsel
for
Gud og fiendskap.
Det er det som er rådende i et naturlig menneske,
en kan ikke se Gud som idel kjærlighet - ikke fordi Han ikke
er det, for det er nettopp hva Han er: Gud er
kjærlighet
(1 Joh 4:8), men fordi en selv har synd, og det er noe dypt i en som
forteller en at på synd (forbrytelse) følger straff.
Derfor skjulte også de første falne seg
på fallets dag, da Gud kom nær. Men Gud som er full av
nåde og medlidenhet, Han drøyde ikke med å gjøre
det som var nødvendig, for å gjenopprette dette tillitsforholdet,
for alle dem som bare ville høre Hans ord og tro det. Han talte
like ut om Ham som skulle knuse slangens hode, allerede på fallets
dag - og Han skulle til og med være en etterkommer av den falne
Eva.
Hørte de dette, og trodde de det, så var
tillitsforholdet til Gud gjenopprettet - om enn under stor skrøpelighet
ofte. Selv om den paradisiske tilstanden nå var over i det ytre,
kunne de ha en paradisisk tilstand i sitt hjerte - nemlig ved tro
på Ordet som de hørte.
Tenk, Gud gjenopprettet det allerede på selve fallets
dag - ved ordet om Ham!
Og dette har vært den samme Veien gjennom hele historien. Moses
vandret som om han så den usynlige, David vitner om den lovede
Messias, Abraham så Hans dag og gledet seg osv. Det har aldri
vært noen annen grunn til et fornyet tillitsforhold til Gud,
og vil heller aldri bli det. Og som du ser, var det også dette
som var grunnen under Paulus' og de første kristnes fortrolige
samfunn med Gud: «En slik tillit har vi til Gud ved
Kristus.»
(v.4).
Han (Kristus) er nemlig åpenbaringen av den fullkomne
kjærlighet
- nemlig Guds
kjærlighet.
Og som apostelen Johannes vitner om den: «Den fullkomne kjærlighet
driver frykten
ut!»
(1 Joh 4:18). Og tillitsforholdet er altså ved det opprettet
igjen.
Og så fortsetter han - lite smigrende for mennesket
riktignok, men å så frigjørende for den som har
innsett sannheten om seg selv: «Ikke så at vi av oss selv
duger til å tenke ut noe som av oss selv, men vår dugelighet
er av Gud.» (v.5). Vår dugelighet er rett og slett Kristus!
Vær klar over det, for her setter nemlig Satan inn sitt angrep
fra alle hold: Du kan da ikke bare tro på Ham! - Det er da også
så mye mer! osv. Ja, du kjenner vel til det. Å nei, du
Satan, og hvem det nå enn er som måtte forkynne hans budskap
- jeg har fått alt
i
Kristus Jesus!
«Ikke så at vi av oss selv duger til osv.»
Nei, vi har vel prøvd den veien, har vi ikke? Vi prøvde
å bli gode kristne, vi prøvde å få det til
å fungere, vi hadde så mange planer og strategier og metoder
og håp om å lykkes, i det minste ved Guds hjelp - å
ja, selvfølgelig, det var nå Gud som skulle få
æren for at vi var blitt så kristelige og fromme og gode!
Men det var noe i oss som ikke ville den veien og forpurret opplegget
for oss hele
tiden - det ble tvert imot synd på synd, og nederlag etter nederlag.
Og
nå kan jeg legge hele hjertet i dette Paulus' utsagn: «Ikke
så at vi av oss selv duger til osv.»
Dette har jeg altså ikke lært av en bok,
men dette har jeg gjennomlevd, og sett at det boken forkynner, det
har sin rot i virkeligheten. Som den samaritanske kvinnen sa til folket
sitt: «Kom og se en mann som har sagt meg alt det jeg har gjort!»
Det er altså denne opplevelse av å stå for det altseende
øye - en som kjenner meg helt igjennom - og som i sin bok har
skrevet det ned før jeg erfarte det, og lærte det å
kjenne. Han har gjort meg dugelig!
- Dugelig til hva? Dugelig til å tro på Ham! - Det vil
si, dugelig til å ha tillit
til
Ham. Og denne dugelighet har Han gitt meg ved sin gave. Han har åpenbart
meg, at Han i sin kjærlighet nettopp til meg, ikke sparte sin
egen Sønn, men gav Ham i mitt sted.
|
Gå ikke så snart forbi dette budskapet, som så mange
dessverre gjør, i sin jakt på «større!»
ting.
Kanskje du tenkte på denne dugelighet, som at du
ble virkelig flink i det ene og det andre som har med kristenlivet
å gjøre? Å ja, Gud kan, og Gud gir ekstraordinære
nådegaver, der hvor det er nødvendig for tjenesten, men
det er ikke hva det er tale om her - her er noe uendelig dypt: «Dugelige
til å være tjenere for en ny pakt!» (v.6).
Det er altså tale om en innsikt i noe helt nytt
– nemlig Åndens
pakt.
Som vi ser av Jesu egne ord i Skriften blant annet, er det mennesker
som har slått om seg med store og ekstraordinære gaver,
som på den siste dag skal bli åpenbart som fremmede for
denne Åndens pakt, og gå fortapt. (Matt 7:21-23).
Men du
skal
altså ikke frykte, du som påkaller Herren i din elendighet,
for denne dugelighet skal aldri være av deg, men nettopp av
Gud - Han som du påkaller.
Men det går så underlig til, sett fra vårt
ståsted, når vårt eget skal gå til grunne
i våre egne øyne - du skal erfare din egen svakhet
-
din egen synd
-
din egen skrøpelighet
-
din egen falskhet
-
din egen ondskap
-
ditt eget hykleri
osv.
Hva tenkte du? At det skulle gå fredelig og rolig for seg? Men
slik må det altså være, om du den første
gang og siden livet ut, skal la denne dugeligheten være av Gud!
Og ikke blande deg og ditt inn i det! Det er jo meningen at du skal
hvile i Hans hånd - at du skal overgi alt i Hans hånd
og la det ligge der.
Når du en gang har opplevd deg selv som en helt
igjennom fortapt synder, hva er det da som får deg til å
tro, at situasjonen er noe annerledes i dag, slik at du med noen rett
skulle blande ditt eget inn, og vokse noen egen vekst? Hør
hva Peter blant annet, sier om dette: «Men voks i nåde
og kjennskap til vår Herre og frelser Jesus Kristus! Ham
tilhører
æren, nå og til evighetens dag! Amen.» (2 Pet 3:18).
«Ham
tilhører
æren, nå
og
til evighetens
dag!»
Hørte du det? Du kan altså bare skrinlegge det prosjektet,
å hente deg ut noen ære for deg selv her. Det er helt
utelukket! Det er ingen annen som får ære, enn Herren
selv.
Likevel vil du som har tatt din tilflukt til Ham bli
æret og opphøyd - ja, alle himmelens engler vil synge
og glede seg på grunn av deg - men det er uforskyldt av nåde!
- De vil glede seg over, at du igjen er innsatt i barnekåret
som gikk tapt - men æren for det, den får Han alene: For
den dugelighet som har brakt deg dit, den er av Ham!
Og hør nå!: - For vi taler ikke bare om
fortid, vi taler også om nåtid! - Dette gjelder nå!
«Ånden gjør levende,» leste vi her - og hva
er Åndens oppgave? Jo, å herliggjøre meg,
sier Jesus.
Slik gjør Han levende! Men bokstaven slår
i hjel! Hvem er det som er herskende i ditt liv her og nå? To
veier ligger foran deg, på en
må
du gå!
Bokstaven, loven, har denne hovedhensikt, å gjøre
deg oppmerksom på din egen dugelighet, som i virkeligheten er
udugelighet, den kan aldri gjøre levende. Du går ikke
glad hjem fra legekontoret, når du har fått stadfestet
uhelbredelig kreft! Du går ikke glad, når Ordet konstaterer
evig fortapelse som din utgang herfra heller. Men Ånden
gjør
levende! Han som åpenbarer Guds, den fullkomne kjærlighet
for ditt hjerte, ved lammet som villig gikk straffens og soningens
vei, for at du skulle få leve - ja, for at du skulle ha fred!
Nå kan du gå glad hjem! - Om du da ikke heller vil satse
på din egen dugelighet enda en tid.
«En
slik tillit har vi til Gud ved Kristus!» Gud vår frelser!
- Ved Jesus Kristus vår Herre! Hør det! - Den nye pakt!
- Gud er vår frelser!
|