For mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige. Rom 5:6
Vi kjenner vel alle til Rom 7 - beskrivelsen
av denne veldige kampen? Men hva dreier denne kampen seg egentlig
om? Hvem er det som kjemper mot hverandre her? Jo, vi kan kort si - det er mørket imot lyset,
løgnen imot sannheten. Paulus som i utgangspunktet var fariseeren
og den skriftlærde Saulus fra Tarsus, trodde løgnen, nemlig denne,
at han ved å hengi seg til å leve etter Guds vilje slik som den kom
til uttrykk ved loven, kunne bli slik som Gud ville ha et menneske.
Det var Paulus' tro. Den var han oppvokst med, og den var han
opplært i fra barnsben av. I virkeligheten en tro på menneskets
mulighet bare Gud fikk slippe riktig til. Alle sier det ikke like ut, men i hjertet
er dette håpet. At Gud vil ha med aldeles elendige syndere å gjøre
– nei, det blir for underlig. Jeg vil spørre deg nå: «Når du skal inn for
Gud, hvem ser du på da? Deg selv? Om du er åndelig nok? Om du har
syndet? Om du har gjort dette og hint som du vet du som kristen burde
og lignende? Det religiøse – religiøse og ikke kristne
- sinn, vokter på seg selv. En er likesom på utsiden
av seg selv, og betrakter seg selv. Hvordan en mestrer rollen! Så
finner en snart noe her, og snart noe der som må forandres og forbedres,
og så blir en gående slik å flikke, og setter nye lapper på et gammelt
klesplagg. Å, om budskapet kunne nå deg der: «Kast deg i
Frelserens armer, legg deg til ro ved Hans bryst.» Det vil si: La
Han få tale evangeliet inn i ditt hjerte! – ikke stå det imot! Hva var det Paulus fikk erfare her i Den Hellige
Ånds skole? Jo, et gammelt «klesplagg», var det han forsøkte å gjøre
til noe annet enn hva det faktisk var. Nemlig skittent og ubrukelig
– alt sammen! Å, som han kjempet for sin egenrettferdighet.
Men så falt han altså igjennom igjen og igjen. Å du, for en smerte.
Det vet jo den som har prøvd det samme! Slik kan Gud slå et menneske fullstendig til
jorden. Du anser deg som død og ubrukelig. Ditt eneste håp da er Guds
nåde. Du lengter etter å høre nådeordet,
frelsens budskap: Min nåde er deg nok! Ja, det er det
eneste budskap som kan løse en synder, fra trelldom og frykt! Vi sier: Gud er stor! Og alt ved Gud
er stort, det vil si, opphøyd! Vi fatter lite av det, men vi vet at
det er slik. Så er også Hans nåde stor! Så stor at Han sendte Jesus
så dypt ned i vår elendighet at det ikke går an å komme under.
Hvor dypt du enn har falt, så har Han også vært der! Det står at Han
fòr ned til helvete. Men om Gud har fått slå et menneske ned på
denne måten, så er fremdeles kjødet, «det gamle menneske» der.
Og snart begynner det å ville bygge seg opp igjen. E.K. |
Jesus spør: «Elsker du meg? Har
du meg kjær? Her ligger trykket på meg. Her
blir det gamle menneske avslørt. Religiøst virksomt kan det være,
men det kan ikke elske Herren! Det tar ikke sin tilflukt til Ham på
grunn av syndens nød! «Bare den som kjenner, syndens nød seg vender,
hen til nåden fri,» som det heter i sangen. Men det er altså en vesentlig forskjell på
den som er født av Gud, og den som ikke er det. Den som er født av
Gud kjenner det gamle menneske igjen etter dets vesen, og
lider under det. Det stikker nemlig hodet frem i de helligste
stunder. Midt i din bønn innfor Guds åsyn kan du finne deg beskjeftiget
med syndige tanker. Du hører ditt hykleri, falskheten, forstillelsen,
dette at du gjør deg til osv. Det finnes saktens nok av de «helgener»
som benekter at det er slik. Guds herlighet er for dem at Han gjør
dem store, og ikke at Han i sin nåde selv er så stor, at Han
steg ned i vår synd og elendighet for siden å kunne ta seg av syndere. Hvem
er du egentlig, om du skal se sant på deg selv, det vil si,
i Guds lys? Og dette, som den troende med fortvilelse ser,
ennå finnes i hans liv, har han med seg innfor Gud. Gud vær meg
arme synder nådig! Han er ikke kvitt det gamle menneske.
Tvert imot, det er først nå han ser sant på det. «Ifra isse til fot
hjertets innerste rot, kun en eneste masse av synd.» Det er ingen
andre enn den som har erfart det som fatter den nød det er å erfare
dette, etter å ha vært kristen i årevis. Kun en eneste masse av
synd, som han skriver i sangen sin Per Nordsletten. «Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke. Men det
onde som jeg ikke vil, det gjør jeg.» (v 19). Hva er det den kjære
Paulus skriver her? Jo, han skriver at han gjør det onde! Det
er jo det han faktisk sier! Kan det være sant? Vil dagens kristne
ha noe med en slik Paulus å gjøre, mon tro? Og han sier mer: «Det
gode gjør jeg ikke! Nå hadde han fått se i Guds lys hva
det gode virkelig var. Jeg kjenner det gode, men det gjør jeg jo
ikke – selv om jeg så gjerne vil! Paulus kunne ikke gjøre det virkelig gode,
enda det var et nytt menneske der inne. «For etter mitt indre menneske
slutter jeg meg med glede til Guds lov.» (v 22). Dette sier bare et
gjenfødt menneske. Hva det nye menneske kunne, var å klage sin nød
for Gud. Altså bekjenne sine synder, og det var nytt! Men jeg vil spørre igjen: «Vil dagens kristne
ha noe med en slik Paulus å gjøre mon tro? Dette er korsets anstøt
for de mange og vi må be til Gud om at vi ikke må reise oss imot dette.
På grunn av dette anstøt har så mange funnet på noe svada om, at han
siden flyttet inn i Rom 8, og så hadde han det ikke slik mer. Tenk å oppdage en dag når det er for sent,
at jeg er fremdeles i mine synder, for jeg ville ikke vite av Jesus
alene til rettferdiggjørelse, helliggjørelse og forløsning,
som det vitnes om det i 1 Kor 1:30. Det er de troendes visdom, gitt dem av Gud,
at de erkjenner Jesus slik. Ham alene! Ja, jeg vil gjerne
tro slik. Leve i det alltid. Men så oppdager jeg at jeg strever jo
med mitt likevel! Ja, kjødet er der fremdeles med sine mange krumspring.
Men det er erkjennelsen også! Den erkjennelse bare de troende har,
nemlig Jesus alene til frelse og salighet! Se til at ikke lyset i deg er mørke, sier Jesus.
Skal vi ta det alvoret inn over oss? Ja, da blir nok ropet om nåde
og frelse vakt der inne! |