I dagens samfunn - det vil
si, det samfunn du og jeg beveger oss i hver dag og er en del av - har
de fått det for seg, at skal et menneske virkelig bli lykkelig og
harmonisk - ja, så må det få leve fritt ut alt som bor
i det. Og da ikke minst dette som Guds ord omtaler som hor og all slags
urenhet. Om du som kristen skulle våge deg frempå med en kritikk
av dette synet, så skal du sannelig få noe å stri med.
Da er du den største moralist - og hvem tror du at du er som kommer
her og dømmer oss. At de på sin side er svært så
flinke og kjappe til å dømme oss, det sees glatt forbi. Det
blir overhodet ikke registrert. Og at det ikke fører med seg harmoniske
mennesker, harmoniske forhold og harmoniske samfunn, det burde ikke være
så vrient for noen av oss å få øye på.
Lot,
han som i 2 Pet 2:7, omtales som «den rettferdige Lot» - han
fikk høre fra Sodomas innbyggere - 1 Mos 19:9: «Denne ene
mannen er kommet for å bo som fremmed her, og så opptrer han
bestandig som dommer!»
Det
sa de om Lot fordi han talte ut fra sitt kjennskap til rett og galt.
Bestandig
som dommer! Ser du den? Dommen fra en kristen kommer ikke så mye
gjennom hva han sier - der kan vi nettopp opptre fordømmende med
et sinn som ikke er av Gud - men dommen ligger i det han ikke gjør.
Hør
bare hvordan Peter beskriver konsekvensen av at et menneske har vendt
verden ryggen og lever for Herren i stedet - 1 Pet 4:4: «Nå
undrer de seg over at dere ikke løper med dem ut i den samme strøm
av utskeielser, og derfor spotter de dere.»
Derfor
spotter de dere! Fordi de kjenner seg dømt av dette!
Så
hva er budet til deg her? Lev med Herren! Det er til frelse for din sjel,
og til fordømmelse av den nåværende og nærværende
verden! Vi venter på noe annet og bedre, fordi vi alt nå har
fått del i noe annet og bedre! Som det heter om Noa og hans bygging
av arken i Hebr 11:7: «Ved tro bygde Noah, i hellig frykt, en ark
til frelse for sin husstand, etter at han var blitt varslet av Gud om
det som ennå ikke var sett. Ved den fordømte han verden,
og ble arving til rettferdigheten av tro.»
Ved
den fordømte han verden! Det var Noas forkynnelse til sin
samtid fremfor alt. Dette er ikke noe blivende sted - vend om og ta deres
tilflukt til arken! Arken dette velsignede forbildet på Jesus!
«Men
hor og all slags urenhet eller pengegriskhet -» (v.3). Når
vi hører om hor, så tenker vi gjerne på den utførte
handling, men Jesus åpenbarer i Matt 5:28, hva loven egentlig taler
om, da Han sier: «Men jeg sier dere: Hver den som ser på en
kvinne for å begjære henne, har allerede drevet hor med henne
i sitt hjerte.» Det samme gjelder jo selvsagt en kvinne som ser
på en mann med samme intensjon. Det er altså det som skjer,
eller oppstår, i hjertet, og så springer ut av det i tanke,
ord eller gjerning.
Og
her står i teksten: «- all slags urenhet!» All slags!
Altså alt det som kommer inn under begrepet utukt, og som med et
folkelig ord kalles slibrighet!
Ja,
du merker det kan hende nå, der du sitter, at det er vanskelig å
bare komme innpå disse begrep i dag.
Men
tenk nå bare på den fristelsen som ligger i nettporno i dag,
hvor lett tilgjengelig det er.
Og
så føyer han til dette: «- eller pengegriskhet!»
Altså dette jaget etter denne verdens goder! Dette å sikre
seg, bygge seg en plattform basert på mammon, og ikke på Gud!
Er
det alvorlige ting vi har vært inne på nå? Hva sier
apostelen om det i teksten vår: «For dette vet og skjønner
dere at ingen som driver hor eller lever
i urenhet, heller ikke noen som er
pengegrisk - han er jo en avgudsdyrker - har
arv i Kristi og Guds rike.» (v.5).
Det
han jo sier her er at vedkommende er ingen kristen! Han har ikke arv i
Kristi og Guds rike, sier han. Det vil jo si at han ikke er barn av den
vi arver! Og så føyer han til: «La ingen bedra
dere med tomme ord! For det er jo på grunn av disse ting at Guds
vrede kommer over vantroens barn.» (v.6).
Tomme
ord! Ord som ikke er sanne, med andre ord! Tomme - når de vil ta
brodden av dette alvor! Dette alvoret vekker til å søke omvendelse
fra disse ting, men strør en sukker på dette - det er ikke
så farlig! - da forfører en mennesker til å bli værende
i sin uomvendte tilstand!
Hvordan
kan du som kristen leve i det som fører til at Guds vrede kommer
over vantroens barn? Det burde jo være et betimelig spørsmål,
ikke sant?
Men
nå skal du merke deg hvordan apostelen uttrykker seg, for han forkynner
Guds ord, vet du, og ikke mennesketanker - og det kan bety forskjellen
mellom frelse og fortapelse for oss det. Han skriver: For dette vet og
skjønner dere - det forutsetter han altså hos dem som mottar
brevet - at ingen som driver hor eller
lever i urenhet, heller ikke noen som er
pengegrisk osv.
E. K.
|
Her er noen bestemte ord du skal merke
deg - for et svakt menneske kan jo dø av en tekst som denne, om
vi kan si det på den måten. Det er ordene, driver,
lever i
og er!
Driver
hor! Bedriver dette, med andre ord! Lever
i urenhet! Igjen - bedriver dette med andre ord! Og er
pengegrisk! Igjen - kjæler for og følger denne lysten!
En
kristen vil alltid ha disse lystene i seg - i sitt gamle menneske - lokkes
og dras av dem, og av og til falle for det også - det kan dessverre
skje - men kan ikke leve i
det! Det er ikke et element en kristen kan leve og trives i, altså.
Nå
skal jeg peke på en hemmelighet, et mysterium, som kommer til å
bli en stadig tilbakevendende kilde til glede hos deg, om du nå
bare kunne se det. Forhåpentligvis er det verken en hemmelighet
eller et mysterium for deg som er her nå, men er det for et menneske
inntil det øyeblikk Den Hellige Ånd gir opplysning.
Når
vi står overfor en slik tekst, er det snart å tenke at det
legges mye på deg, ikke sant! Du må likesom vokte deg på
alle bauger og kanter, for det ligger likesom på deg dette.
Men nei, det gjør det virkelig ikke! Vi sa nettopp at den som driver
med og lever i dette, han avslører at han er ingen kristen! Hva
da med en kristen? Jo, hør!: «Dere selv var jo en gang mørke,
men nå er dere lys i Herren.» (v.8). Hva er det avgjørende
her? Er det din vilje til det ene eller det andre - din viljestyrke til
å stå imot osv., - nei, det er det lys som er kommet inn i
deg ved Guds ord og Ånd! Det er det lys som er kommet inn som gjør
at du ikke kan drive med eller leve i det som er synd! Det vil si, det
du vet er synd! Du som er et Guds barn, du er drevet av Guds Ånd
kan du lese i Rom 8:14, og Han driver deg ikke til synd, vet du, men til
å søke forlatelse i Jesu sår, nettopp for din synd!
Du
kommer til Ham, med din synd! Det er viktig at det legger seg som en salig
sannhet på vår bevissthet, at det er et sted vi kan gå
med vår synd! Et sted hvor nettopp vår
synd er sonet! Det vil altså si den iboende synd, som du ikke blir
kvitt så lenge du er her på jord, og som er årsaken
til den synd som til enhver tid er skjedd i handling. Jesus har sonet
selve grunnsynden, om du vil! Så synden kan aldri - aldri!
- skille deg fra Gud, så sant du ikke velger å bli i den fremfor
i Jesus!
Hør
til slutt, hva Jesus sier om det å bli i Ham - det vil si, konsekvensene
av det, frukten av det, i Joh 15: «Dere er alt rene på grunn
av det ord som jeg har talt til dere.» Det behøves det altså
ikke å gjøres ytterligere noe med - den sak er ordnet og
i havn! - «Bli i meg, så blir jeg i dere. Likesom grenen ikke
kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i vintreet,
slik kan heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg. Jeg
er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer
mye frukt. For uten meg kan dere intet gjøre.» (v.3-5). Og:
«Bli i min kjærlighet!» (.9b).
Det
er jo nettopp hva vi hørte apostelen forkynne her i teksten, da
han taler nettopp Jesu ord til oss: «For lysets frukt - frukt!
- består i all godhet og rettferdighet og sannhet.» (v.9).
Hørte
du det? Lysets
frukt! Dersom lyset har sin frukt, da hjelper det jo ikke hva du ellers
holder på med og strever med - du må ha dette lyset, så
springer det ut av seg selv, som en frukt av det!
Jesus
sa ved et tilfelle disse alvorlige ord: «Se da til at lyset i deg
ikke er mørke!» (Luk 11:35). Mørket har også
sin frukt! Om ikke dette lyset er i deg, så blir det kun mørkets
frukt, uansett hvor åndelig fromt og gudfryktig det fremstår
i det ytre. Lyset - det sanne lys - vil avsløre det som det hykleriet
det er.
Og
Jesus sier i Joh 8:12: «Jeg er verdens lys! Den som følger
meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys.» Ja, du
ser hvem du må ha, ikke sant? Og jeg sier, må
ha! Alt annet kan du mangle, men ikke Ham! Så har ennå ikke
Hans ord til deg fått bringe ditt hjerte til ro, så rop på
Ham til du får det svar! For Han har allerede sagt deg det: Din
synd har jeg sonet, og din gjeld har jeg betalt! - men du har kan hende
ikke sett det ennå? Kan hende har det ennå ikke gått
opp for deg, hva Han forkynner deg! Kan hende er du ennå ikke kommet
til tro?
«Kom
til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil
gi dere hvile!» (Matt 11:28).
Ja, min synd er tung å bære - min lyst til synden, ikke mindre,
men jeg vil ikke gjøre som Kain og Judas da byrden ble for tung,
la den drive meg bort fra Jesus, men Golgata kors lyser som et himmelsk
lys i mørket for den hjelpeløst fortapte synder - dit vil
jeg fly! Takk Jesus!
|