Vi skal først av alt stanse for hvem han er, han som taler og skriver
her, for det er også en del av budskapet. Han som taler her er nemlig
åpenbart ikke den som han engang var - det har skjedd noe radikalt
og gjennomgripende med ham.
Vi har altså med andre ord med et omvendt menneske
å gjøre her, og det forteller oss jo da, hva sann kristen
omvendelse er for noe.
Han var engang Saulus fra Tarsus, en forskrekkelig, jødisk
religiøs lovtrell, en som gikk lenger i jødedommen enn mange
jevnaldrende i sitt folk, som han uttrykker det selv i Gal 1:14. - Og
som han vitner om det for filipperne: «- i rettferdighet etter loven
uten lyte.» (Fil 3:6). - Uten lyte - det vil si, uangripelig!
Hører du hvem
han
vitner om da? - Seg selv!
- For han er Saulus fra Tarsus, et uomvendt religiøst menneske.
Og så vitner han i denne tilstand, ikke bare om sin
egen fortreffelighet, men også om sitt partis fortreffelighet: «-
det strengeste parti av vår gudsdyrkelse,» sier han om det.
(Apg 26:5). Det er jo klart, de beste må jo tilhøre det beste!
Så sto de der da og strålte for hverandre, uten
den minste «krøll på skjorta,» og ba: «Takk
Gud, at vi ikke er som andre mennesker!»
Som sådan sto han der, Saulus, da den første
kristne martyr ble sendt inn i evigheten, under steinregnet fra de rettroende
jøder, fordi han hadde våget å vitne om Jesu rettferdighet,
i stedet for vår egen.
Og slik har det stått mange, mange av den ånd,
og forsvart overgrep mot Jesu vitner, og gjør det den dag i dag
- for de kan ikke annet, så lenge de er av den ånd, egenrettferdighetens
ånd, som finner det gode i seg selv!
Saulus fant det gode i sin
gudsdyrkelse,
det var det som
skulle sikre ham adgang til himmel og salighet, den rette måte å
tilfredsstille Guds krav på - og så så han ikke, at
det han satte sin lit til, med tanke på møtet med Gud, det
var nettopp det som Gud selv hadde naglet til korset, ved Jesus Kristus,
sin Sønn.
Hva er det du
setter
din lit til?
Saulus levde
i synd,
der han spradet omkring, uten lyte etter lovens krav! Mennesker omkring
ham så en from gudsdyrker, en som tok det så alvorlig som
de fleste bare kunne drømme om å få til - han var et
forbilde blant sine - men Gud som ser til hjertet, Han så en morder,
et mordersinn!
Hva ser Han i ditt
hjerte?
I ditt hjerte, ikke i ditt ytre!
Jo, der er nok mye synd, men i motsetning til så mange
andre, kjemper jeg iallfall imot, og vil gjerne det gode, det som er rett
for Gud! Det må da vel bety noe!
Ja, tenk om vi kunne kommet inn i himmelen på det!
- Men Gud sier ikke: Vil
det
gode! - men: Gjør
det!
Skal vi også gå denne «gode vilje»
noe etter i sømmene og spørre: Hvorfor
vil
du det gode, det som er rett for Gud? - Er det fordi du elsker Gud så
over all måte - eller er det rett og slett fordi du vil stå
som rettferdig, og slippe å bli stående som en elendig og
arm synder?
Dersom du var
god,
ville du jo også gjort det gode, i enhver sammenheng, og aldri
noe
ondt, for et godt tre bærer jo god frukt og kan
ikke bære
dårlig, sier Jesus selv. (Matt 7:18).
Altså, dersom du har begått den aller minste
synd i ditt liv, viser jo det, at du er et dårlig tre, for et godt
tre kan jo ikke bære
dårlig frukt!
Og hva sier Han da om det dårlige tre? - Det kan på
sin side ikke bære
god frukt!
Ser du da din stilling? - Eller er det en fariseisk blindhet
som lar dette være skjult for deg?
Jesus måtte jo ikke gå inn for å gjøre
det gode! - Han behøvde ikke å tenke som så: Guds lov
sier at dette skal vi gjøre, ergo osv. - Nei, Han gjorde det fordi
det var naturlig for
Ham å gjøre det. - Han gjorde det rett og slett fordi Han
var
god! Han er det gode tre, som bærer god frukt! - Han er den du må
ha!
Saulus
trodde, i sin villfarelse, at han ved sin alvorlige gudsdyrkelse kom nærmere
og nærmere Gud, men kom i virkeligheten bare lenger og lenger bort.
Driver du med noe som bringer deg lenger og lenger bort fra
Gud? - Bort dit hvor du blir mer og mer fornøyd - ikke med Jesu
nåde - men med deg selv og ditt eget kristenliv? - Det fungerer
jo så bra! - Og Gud tilgir jo det som ennå måtte mangle!
For Han ser jo min gode vilje. Jeg vil jo være Hans!
Men nå, i teksten vår, er Saulus blitt Paulus,
et omvendt menneske. - Det er ikke bare navnet som er forandret, men hele
hans åndelige forståelse, syn og sans! Nå taler han
ikke lenger om sin eller menneskers rettferdighet, nå taler han
om Gud, Guds nåde og
Kristi rettferdighet.
Det kommer så levende frem i denne teksten: Han takker
ikke engang dem, menigheten som han skriver til, men han takker Gud
for
dem! - Han takker for den Guds nåde
som
er gitt dem
i Kristus Jesus!
Alt godt han måtte finne hos dem, tilskriver han alene
denne Guds nåde!
«For i Ham er
dere blitt rike på alt.» (v.5). Det skyldtes altså ikke
dem, det var ikke noe å rose dem for, det var jo en Guds gave,
gitt dem av nåde!
|
Og så sier Paulus - han vitner om hvor rikt utrustet denne menigheten
var: - dere er blitt rike på alt - (v.5 og 7-8) - og så gir
han begrunnelsen for dette: «- fordi Kristi vitnesbyrd er blitt
grunnfestet i dere!» (v.6). Fordi Ordet om Jesus har funnet rom
i deres hjerter! - Det er altså det
som
er så om å gjøre! - At Ordet om Jesus, at Ordet om
korset, Ordet om blodet, den kostbare pris, finner rom. Og det er jo bare
knuste synderhjerter det kan finne rom i! «Det skal bli strømmer
av nåde,» synger vi – men hvem
har
bruk for det? - Ikke bare nåde - om en kan si det slik – men
strømmer av
nåde! Hvem har bruk for det?
Guds ord fant altså ikke rom i den rettferdige Saulus
- nei, hva skulle vel han med det? Et ord til syndere, til en som var
ulastelig etter loven!
Men så stanset altså Jesus ham der ute på Damaskusveien
en dag: «Saul, Saul, hvorfor forfølger du meg?»
(Apg 9:4).
Den dagen ble Saulus en sønderknust synder innfor
Herren, «en utfattig sjel som intet i seg har!» Tenk, jeg
har forfulgt Gud! - Intet mindre. Hvordan tror du det tok seg ut for den
fromme fariseer? Det er det vel ikke godt for noen å sette seg inn
i, men du har vel opplevd noe lignende selv! - Alt godt jeg tenkte om
meg selv forsvant som dugg for solen, innfor Hans åsyn, og gjør
det igjen og igjen.
Den dagen, der ute på veien, ble det åpnet en
dør inn i fariseerens hjerte for Ordet om korset, for frelsesbudskapet,
for Livets Ord! - Ikke den dagen han hadde nådd toppen av menneskelig
fromhet, men den dagen han ble en synder for Gud - ikke da han kunne stå
fremst i templet og bryske seg, men da han lå som en orm i støvet
- da ble
hans øyne åpnet for Guds frelse.
Kanskje sitter du her, og når du ser inn i ditt eget
hjerte, må du krympe deg, du bukter deg nettopp som en orm i støvet
- å, visste folk bare, hvor ille det egentlig er fatt med meg! Det
er nettopp deg evangeliets
ord søker! Se opp hit! - sier Han på korsets tre: Hva ser
du? Svar Ham nå! - Hva ser du? Jeg ser Guds Sønn bære
all min synd! Jeg ser Jesu blod utøst til en soning for mine synder!
Hvorfor gleder du deg ikke da! Det er jo nettopp det du må krympe
deg over, Han har tatt bort. Hør det nå, som om du aldri
hadde hørt det før: Han har sonet verdens SYND!
- Han har tatt bort din SYND!
DEN er
ikke mer for Gud!
Dette er altså det som er gitt oss, og der hvor dette
vitnesbyrd blir grunnfestet i oss, der vil det ikke mangle på Guds
gaver i virksomhet.
Da står jo bare ett spørsmål tilbake:
Hva så med resten av veien? - Hva med de dager og år som ennå
måtte være tilbake her på jord? Du får et fint
svar på det, også her i teksten vår: «Han skal
også styrke dere inntil enden kommer, så dere må være
ulastelige på vår Herre Jesu Kristi dag!» (v.8).
Han
skal
gjøre det! - Han
skal
sørge for at du fremstår ulastelig på den siste dag!
Du skal slippe å måtte streve Saulus sin vei, etter det! Jeg
kan ikke få ropt det høyt nok - for vi lever i en åndelig
mørk tid, og når mørket brer seg, myldrer ulvene frem.
- Og det er ikke bare de liberale, de som fører mennesker ut i
åpenbar synd, det da er tale om, men det er også mennesker
av Saulus' ånd - hellighetspredikanter, men som, fordi de selv ikke
ser, fører mennesker ut i et helliggjørelsesstrev som ikke
bærer - som ikke bærer god
frukt -
men skaper lovtreller! Det er mennesker som tror de står seg godt
med Gud på grunn av sitt kristenliv og sine gjerninger, sin tro
og sine kunnskaper, sitt åndelige syn og hva det nå måtte
være de skjeler til - men som i virkeligheten har bygd opp en mur
mellom seg og Ham, nettopp ved det de setter sin lit til!
«Der
Herrens Ånd er der er frihet!» (2 Kor 3:17). Han har kjøpt
deg fri, med sitt eget blod - Han tok din plass, for at du skulle få
Hans! «Jesu, Hans Sønns blod renser oss fra all synd!»
(1 Joh 1:7). Kan du gjøre det bedre! Du driver og flikker, og forsøker
å få bukt med en slik ytre synd kan hende, en som stadig henger
ved deg - men Hans blod renser fra all
synd!
- Alt på en gang!
Teksten vår slutter slik: - Paulus peker på denne
grunnvollen - grunnen til at vi tross all vår elendighet kan være
frimodige og glade, den ligger nemlig ikke i vårt ustabile hjerte,
men hør: «Gud er trofast, Han som kalte dere til samfunn
med sin Sønn, Jesus Kristus, vår Herre!» (v.9).
Derfor: Vær frimodig! - Vær glad! - Takk Gud!
Saulus fikk et annet hjerte og et annet sinn, i møte
med dette budskapet, ser du. - Måtte også du få det!
- Det er nemlig det det er gitt deg til - at du skal ha håp, ved
Jesu Kristi oppstandelse fra de døde! - Da det var en død
til forløsning fra syndene, og en oppstandelse til vår rettferdiggjørelse!
(Rom 4:25)
|