For mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige. Rom. 5,6
Her er tale om å kjenne til forsoningens
hemmelighet, rettferdiggjørelsen av tro, alene, det guddommelige,
syndfrie mennesket Jesus Kristus gjeldende i vårt sted, forut for
noen gjerning og forbedring fra vår side, som vi leser det i Rom 4:5.
«Den derimot som ikke har gjerninger, men tror på Ham, som rettferdiggjør
den ugudelige, han får sin tro tilregnet, som rettferdighet.»
Troen på Ham, som selv er Gud fra evighet av,
og ikledde seg kjød, kun for å gå i vårt sted, i alle ting. Det tales ofte om rettferdiggjørelse
av tro i dag også, men svært ofte med en undertone av – du må bare
ikke tenke at det er nok! Jo, det er nok! Vitnesbyrdet fra himmelen
selv, lyder nettopp på at det er, fullstendig nok! Det er nok
det som Jesus har gjort, og da fremfor alt nok for Gud! Reformasjonens hovedanliggende var jo
nettopp: «En iboende, eller ikke-iboende rettferdighet.»
«Vi frelses ved Kristi rettferdighet utenfor oss - ikke ved en rettferdighet
som er iboende i vår person.» Ser du, min venn, denne forskjell for
din egen del, og enda mer, får du leve i dette? Prøv deg alvorlig,
hvis du da ikke allerede er blitt for åndelig dorsk, så du ikke skal
komme til å bygge på en annen grunnvoll, hvor forsoningen,
rettferdiggjørelse av tro, Jesu navn osv., bare blir ord som klinger
med, men som i virkeligheten er blitt uten egentlig innhold og betydning
for deg. Du sitter igjen med skallet, men kjernen er blitt borte for
deg! Bygger du på den sanne grunnvoll, skal
du bli frelst enda om du skulle komme til å bygge videre med uedelt
materiale, dog som gjennom ild skriver apostelen i 1 Kor 3:15 - men
er grunnvollen ikke den rette, da er du gjenstand for
et antikristelig bedrag, og vil ende i fortapelse med all din «kristelighet.»
Vi ser at vi fremfor alt må holde fast ved rettferdiggjørelsen av
tro alene. Dette er det ene nødvendige du ikke kan være foruten, dersom
du vil nå himmel og salighet. E.K.
|
Kanskje ligger du etter i helliggjørelse,
kanskje ligger du etter i avleggelse av synd, og det er nå ille, men
har du ennå ikke mistet «Herren vår rettferdighet» av syne,
så står du likevel midt i frelsen. Og det er bare ett vis å
råde bot på dine øvrige mangler, og det er å bli stadig mer grunnfestet
i det sentrale i frelsesbudskapet. Gud frelser kun ved nåde,
ved gave! Legg deg altså på hjertet, det er ikke
«utbedringen» av dine mangler som skal frelse din sjel, der
gjelder kun dette, at Jesus villig gav sitt blod til en soning for
all din synd. Skal vi søke og lese i Guds ord så ofte
som råd? Ja, gjerne! Skal vi be, og be mye? Ja, gjerne! Men ikke for
ved det å bli fromme og åndelige i oss selv, og slett ikke som en
tjeneste for Gud, som om det var noe Han trengte til, men fordi det
er gjennom disse nådemidler Gud åpenbarer oss sin frelse. Har hyrdene forstand i dag, så de fører
fårene på den rette vei? Kjenner de Den Sanne? Lærer de som Guds ord
i de sentrale ting? Disse spørsmål må du aldri slutte å stille, du
som ønsker å nå målet! Det er mye «åndelig tale» i dag, men
er det Guds ord? Her kan også den oppriktige fristes
i dag på grunn av all den falske evangelieforkynnelse, som tillater
et syndig og tvers igjennom verdslig liv. Så føler en nå og da, eller
kan hende grunnleggende, behov for å «stramme inn» og resultatet
kan snart bli at selve frelsesbudskapet går tapt, fordi man vil helliggjøre
seg selv, i motsetning til evangeliets, nådens, (som er Åndens)
helliggjørelse. Disse hyrdene uten forstand, vendte
seg til sin egen vei, men hva forkynner den forstandige hyrden Johannes?
- 1 Joh. 2, 1-2: «Og hvis noen synder, har vi en Talsmann hos Faderen,
Jesus Kristus, Den Rettferdige. Og Han er en soning for våre synder,
og det ikke bare for våre, men også for hele verdens.» |