For mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige. Rom 5:6
«La oss derfor,» viser tilbake til at vi har en slik yppersteprest.
Frimodigheten skal springe ut av vårt syn på Jesus, vår yppersteprest,
og ikke på vårt syn på oss
selv og vår
kristendom eller kristendomsutøvelse som det gjerne heter. Dette er en oppmuntring fra apostelens side.
Han peker på det for oss, for at vi skal rette blikket dit. For han vet
at de som ser sant på seg selv, ofte blir forsagte med tanke på Gud. «Jeg
er jo ikke slik som jeg burde være – nei, egentlig så langt derifra.» Så sto det også noe annet i sangstrofen, nemlig
– På jord. Og det er også helt etter Guds
ord. Jesus er også her på jord, i denne stund. Har du noen gang stanset for dette, at det
er gjort soning for deg, en
gang for alle? At
det er ofret for deg, en gang
for alle? Det skal altså ikke gjentas.
Heller ikke ved noe offer fra din side, skal du stå for Gud, men ved Hans.
Det ble brakt en gang for alle mennesker! Han er hos sine troende for å minne om det,
og Han er iblant de andre, hvem det så er, for om mulig å få dem dit hvor
Han kan få åpenbare dem det. E.K. |
Disse er i en langt verre situasjon, faktisk, selv om det for all
verden ser helt motsatt ut. To kan stå på hver sin side av en foss og
rope til hverandre, du ser at munnen beveger seg, men er ikke i stand
til å oppfange et eneste ord, på grunn av fosseduren som fyller ørene
helt. Du som måtte kjenne deg så elendig, du synes
ikke at du kan tro det gjelder deg det som har med Jesus og frelsen å
gjøre, men du ville så gjerne tro på Ham, og høre Ham til. Du, det er
djevelen som vil gjøre fosseduren så sterk at du ikke hører Herrens ord,
ved å få festet oppmerksomheten din alle andre steder enn på Jesus, som
din Frelser, sendt deg av Gud, din himmelske Far. Ja, men alle mine tilbakefall, jeg kan likesom
ikke annet enn å falle? Han kom ikke for å gjøre deg syndfri her på
jord, men for å skjule deg i sin - hør – i sin rettferdighet, så du ved det skal stå syndfri for Gud. Jeg vitner altså for deg, at det er mulig å
få del i frelsen, ikke ved en eller flere øvelser fra din side, men fordi
Jesus allerede har gjort det alt sammen. Også deg har Han tatt med seg
opp på korsets tre. Dine synder er
sonet, en gang for
alle. Og skulle du være her nå, som egentlig ikke
har bruk for dette enkle budskapet, og ser etter noe mer, slik som syreren
Na’aman som ble sint fordi profetens veiledning ble for enkel
for en slik en som ham – da er du å beklage. Det er ikke noe som åpenbarer
forakten for evangeliet så klart, som når det blir forkynt i all sin enkelhet!
Men ennå gjelder Hans frelsesverk også deg, måtte du bare få se hvor inderlig
du er i behov av det, mens det ennå heter i dag! |