I vers 1 i teksten her skriver han noe som for
oss kan fortone seg underlig – han forkynner dem at å glede seg i
Herren, er et trygt sted for dem å befinne seg!
Hvem er det som gleder seg
i Herren uten den som ser hva han har i Herren, hva som er gitt ham
i Han? Og fordi dette er kilden til denne åndelige glede, kan han
skrive til de samme filippere i Fil 4:4: «Gled dere i Herren alltid!
Igjen vil jeg si: Gled dere!»
Alltid! – hvordan kan han
komme med en slik formaning? – ingen kan jo få til det! Nei, men så
er det heller ikke noe du skal få til, du skal få feste blikket på
det faktum, at kilden, årsaken, til denne glede, er evig den samme,
det er Herren selv! Det er ikke først og fremst tale om en følelse
i deg, men en glede i Herren!
At du føler deg nedtrykt
og trist for eksempel, forandrer jo ikke det som er gitt deg i Ham!
Så fest ditt blikk på det! – det gjelder også nå i denne stund!
Og så gir han oss en formaning
om å være observante på noen – det er noen han betegner som hunder
blant annet, og da er det ikke tale om disse firbente som er iblant
oss, men han referer til dem som onde arbeidere, og skamskårne – i
dette tilfelle bekjennere av den kristne tro som har latt seg omskjære,
som jødene. Det vil altså si, at de har lagt noe til det evangelium
de er blitt forkynt til frelse, og som Jesus selv vitner midt i sitt
offer, at det er fullbrakt! Er det ikke ordet om det fullbrakte
verk du har hørt – ja, så er det altså ikke Guds evangelium du har
hørt, for det trenger du ikke legge noe til – nei, tvert om, du synder
imot det om du vil legge noe til!
For Gud er alt - alt - mulig! (Matt
19:26). Han kan gjøre tegn og under, helbrede - ja, endatil
oppreise døde, ser vi av Skriften, men det er ikke kristendom
- hva kunne Han vel ikke gjøre, om Han ville vitne for verden
på den måten? - men Han vitner gjennom Ordet, evangeliets
kraft til gjenfødelse, for det du er i absolutt behov av er
nettopp syndenes forlatelse, at det er blitt gjort opp for det!
Slike hunder, slike onde
arbeidere, fantes det altså midt i menigheten også den gang. De kunne
jo ikke holde øye med noen de ikke kunne se! Og det eneste de kunne
gjøre – ikke prøve å rive dette ugresset opp, for det kunne bli til
skade også for de ekte – men holde frem sannheten som var blitt dem
åpenbart, slik som apostelen Paulus gjorde overfor de villfarne galaterne
- Gal 3:2: «Bare dette vil jeg få vite av dere: Var det ved lovgjerninger
dere fikk Ånden, eller var det ved å høre troen forkynt?»
Ble du frelst ved noe du
gjorde? – se etter nå, om du kan finne så mye som en flis! Nei, du
fikk vel se, at Han frelste deg ved sitt offer der nede på Golgata,
for vel to tusen år siden nå, ikke sant? – og dette verk Han gjorde
der var dessuten bestemt i evigheten, før verdens grunn voll
ble lagt!
Og Rom 3:20: «Derfor blir
intet kjød rettferdiggjort for Ham ved lovgjerninger. For ved loven
kommer erkjennelse av synd.»
E.
K.
|
Du hørte det! – ikke forlatelse for synd, men erkjennelse av!
Men da bekjenner jeg min synd, sier du kan hende da? Ja, det er fint,
men er det frelse i det? Det er alltid fint, når en forbryter erkjenner
sin skyld, men loven krever jo sitt likevel! Det eneste som kan frikjenne
deg, det er Lammets blod – det som skjer der på korset! – og der var
ikke du med og bidro! Og dette ser du ikke til frelse, om du
så ser tusenvis av undere skje i Jesu navn - nei, ikke om du
ser døde stå opp, sier Jesus selv ved Abraham i Luk 16:31.
Det er ikke den slags tro, som er den
frelsende tro!
Disse onde arbeidere kjennes på det, skriver
apostelen her i teksten, at de setter sin lit til kjød. Det er hva
du skal kjenne dem på, med andre ord! Mens vi, skriver han, vi tjener
Gud i Hans Ånd og roser oss i Kristus Jesus!
Roser oss i Kristus Jesus!
– ja, det er hva Ånden har lært oss! – som apostelen også vitner i
Gal 2:20: «Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv,
men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever i kjødet, det lever
jeg i troen på Guds Sønn, Han som elsket meg og gav seg selv for meg.»
Men disse onde arbeiderne
vil ikke tillate deg å leve der – å nei, Maria, du kan da ikke bare
sitte der opptatt med Jesus, kom nå og hjelp meg med alt som må gjøres!
Du kjenner vel til Martas anklagende røst?
Hun mente det vel, Marta,
også hun var glad i Jesus, det er det som er så tragisk i slike tilfeller!
De finner ikke inn til hvilen, for de har blikket festet et annet
sted, og ikke som apostelen vitner i teksten vår, på Kristus Jesus!
Og så peker han på alt det
han kunne rose seg av, om det hadde vært noe verd, men kaller det
for skrap – tidligere oversatt skarn, som visstnok er menneskeavfall.
Ikke mye å skryte av altså! Ville ikke telle mye på CV’n
det! Nei, og det er poenget han vil frem til ved det også - slik fortoner
dette seg i forhold til den rettferdighet jeg får ved troen på Kristus,
rettferdigheten av Gud på grunn av troen!
Troen på Jesus åpner altså
ikke bare for en god stilling, som en eventuell CV her på jord kan
gjøre, men selve himmelen!
Dette er hva han peker hen
til etter å ha lagt frem de menneskelige fortrinn han kunne vise til!
– han ser hen til Jesus, dette han et annet sted kaller Guds usigelige
gave!
Det vi kaller vandringen,
eller løpet, her på jord, kan være svært så trang og kronglete for
en kristen, derfor oppfordrer apostelen i Hebr 12:2a: «- å løpe med
blikket med blikket festet på Jesus, Han som er troens opphavsmann
og fullender.»
Ikke med blikket festet på
deg selv – hvor langt du eventuelt er kommet i det ene og det annet,
men på Ham!
Jesus ropte ut: Det er fullbrakt!
Har du noe du vil legge til?
Nei, det er ved dem som lever
der, Herren virker det Han vil!
|