Nå er jo dette nettopp en festforsamling her i dag - vårt
land fester i dag, feirer (talen
holdt på 17 mai 2005) -
og vi spør: Har Herren noen grunn til å klage slik over vårt
folk i dag? - Over oss som er her til stede?
Når Han sier: «- jeg tåler ikke høytid
og urett sammen!» - bommer Han aldeles da? - Eller treffer Han nettopp
et skyldbetynget folk? - Det vil si, et folk som har pådratt seg
skyld i
forhold til Ham - et folk med en stadig voksende gjeldskonto innfor Ham.
Du vet, hvis du er i gjeld overfor banken og ikke klarer
å betale ned på gjelda, ikke klarer å betale det banken
krever av deg - for ikke å snakke om, dersom du viser deg likegyldig
og overhodet ikke bryr deg om å betale, så kommer den dagen
da banken sier: Nok er nok! - Og så blir du trukket til regnskap,
enten du vil det eller ikke. Ditt ord og din vilje gjelder ikke lenger
for noe - du står i gjeld!
Slik er det faktisk også i vårt forhold til Gud.
- Skriften taler om at syndemålet er fullt.
- Det er den dagen i ditt lille liv, eller i en nasjons liv, hvor Gud
griper inn, hvor nok er nok, og Han krever gjelden betalt!
Hvor langt vi som nasjon er kommet i denne sak i dag, det
burde virkelig være et spørsmål for oss alle. Guds
langmodighet er forunderlig - Han strekker seg alltid lenger enn hva vi
hadde regnet med og forventet, Han dryger for at vi alle skal bli frelst,
står det. (2 Pet 3:9). Og du forstår, i dag er det mer
enn
Guds langmodighet som gjelder - det er Jesu
Kristi offer!
- Et offer som de gjerne spotter og harselerer med, uten å være
seg det bevisst, at uten dette offer, ville de alle ha ligget i fortapelsen
for lenge siden. Det er alene
på
grunn av Jesu offer, at gjelden ikke er blitt krevd av oss - men forkaster
du dette offer, står du tilbake med gjelden, og du vet jo ikke om
du skal møte Ham før denne dagen er omme. Det er en mengde
mennesker bare her i vårt land som nettopp må møte
Ham i dag - det vet vi jo - og de får ikke en mulighet til! Vi lever
likesom som om vi hadde flere muligheter - skulle det vise seg at vi stryker
til eksamen nå - ja så har vi en mulighet igjen siden! - Men
slik er det ikke i denne saken, det er ditt forhold i dag, i denne stund,
som gjelder, du får ikke én mulighet til. Dette er et veldig
alvor!
Det som Herren jo peker på overfor dette folket i teksten
vår, det er den totale mangel på samsvar mellom liv og lære.
Dette var Guds folk - de talte, vitnet og bekjente seg som det med munnen,
og så talte, vitnet og bekjente de seg som det motsatte ved sine
gjerninger. Det var ingenting som viste at deres hjerte var fylt av Guds
Ånd, for de praktiserte den ondes gjerninger, de gjerninger som
Jesus er kommet for gjøre ende på, som Ordet vitner. (1 Joh
3:8). Altså, ikke falt
i onde
gjerninger, om så tusen ganger den samme dag – men praktiserte!
Måtte du få nåde til å kunne skjelne her, ellers
når du vanskelig frem til målet!
Det som er særlig problematisk i dag, og som viser
hvor langt vi i virkeligheten er kommet på veien mot dom - det er
at det som til all tid har vært djevelens gjerninger for de troende,
og som Guds ord også holder for det, ikke lenger betraktes som sådanne!
Guds ord taler om et fenomen som skal bryte frem i all sin makt i de siste
dager, noe som kalles lovløshetens
hemmelighet (2
Tess 2:7) - kaoskreftene.
Her
finnes mennesker som ikke vil betale, men bare fnyser av et slikt krav:
Gud har ingen rett på meg, jeg gjør som jeg vil! - Og så
finnes her mennesker som har innsett: Jeg har ikke noe å betale
med! - Jeg er utfattig, hva dette gjelder, jeg har ikke den mynt som kreves
her. Du kjenner deg da igjen under begrepet uformuende!
En i utgangspunktet forferdelig situasjon: Uformuende med en skyhøy,
ubetalelig gjeld! - Da lyder det som følger: «Men da han
ikke hadde noe å betale med, bød hans herre at han skulle
selges, han og hans hustru og barn og alt han eide, og gjelden betales.»
(Matt 18:25).
Dette ser vi jo på som rett og rimelig - har du satt
deg i gjeld, må du også ta konsekvensene av det.
|
Men det er én ting som aldeles mangler i dette, nemlig det som
heter barmhjertighet!
Verden har ikke råd til å beskjeftige seg med det, men det
har Han som vi henvender oss til! Han har råd til å ettergi!
- Han ikke bare har barmhjertighet, men Han heter barmhjertighetens Far.
(2 Kor 1:3). - Altså den som alt som heter barmhjertighet har sitt
utspring i!
Og
nå skal du få høre om en underlig «bank»
- en bank som kommer etter deg på alle dine veier, og prøver
å få deg i tale - ikke for å kreve av deg - men for
å fortelle deg at den selv har betalt det du skyldte den! Du rømmer
vel ikke ifra dette? «Du
gikk
for meg en blodig sti, Og jeg
som
skyldig var slapp fri!»
Hørte
du hva som har skjedd? - Han tok din, den skyldiges plass, og betalte
til siste øre! Men du må komme til Ham med din gjeld, din
erkjennelse, din skam og gjøre opp med Ham - for at dette, det
største av alt i tilværelsen, ikke skal bli liggende der
som den død kapital for deg! - Du eier alt, men vet det ikke. Eller:
Du eier alt, men tar ikke imot det!
Hør bare hva Han videre sier - Han som taler til oss,
og kaller på oss her i dag - og fremdeles taler til og kaller på
vårt folk: «Kom og la oss gå i rette med hverandre,
sier Herren. Om deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø,
om de er røde som skarlagen, skal de bli som den hvite ull.»
(v.18).
En synd, en skyld, en gjeld så stor at det likesom
ikke finnes ord og tall for å beskrive det, så det beskrives
med sterke og iøynefallende farger! Kom til meg med det, så
skal det bli borte alt sammen! - Det skal bli som om det aldri hadde vært
til! - For gjelden er allerede betalt! - Middelet til renselse er tilveiebrakt
- Jesu Kristi, Guds Sønns blod!
Tenk hvilken forskjell dette blodet gjør! Ja, det
står det ikke i menneskelig makt å utlegge, men tenk deg at
jeg sto her og holdt opp et tøystykke som var rødt som purpur
og skarlagen, og så ble det plutselig hvitt! - Tror du at du hadde
sett forskjellen?
Hør nå, hvordan budskapet lyder: «Trøst,
trøst mitt folk! sier deres Gud. Tal vennlig til Jerusalem og rop
til henne at hennes strid er endt, at hennes skyld er betalt, at hun av
Herrens hånd har fått dobbelt for alle sine synder.»
(Jes 40:1-2).
La du merke til et par små ord her: - er
og
har!
- Det er avgjørende!
Men dette tar jo ikke alvoret bort, det må komme til
en omvendelse, en sann omvendelse, hvor mennesket stiller seg under blodet
i sannhet, fordi gjelden er så stor at jeg ikke makter å bære
den. Har du innsett at du i forholdet til Gud er uformuende? - At du aldri
kan betale det du skylder? «Ta deres onde gjerninger bort fra mine
øyne! Hold opp med å gjøre det som er ondt!»
(v.16b). Dette taler Herren til sitt folk
Så tales det til deg som er her nå - og hør,
du som vil leve: «Rens dere og tvett dere!» (v.16a).
Og så vet du hva Guds ord vitner om himmelens borgere,
de som har nådd frem - de har ikke nådd frem fordi de er så
gode fremfor andre mennesker, men fordi de har hørt om og tatt
imot den renselse Herren taler til oss om: «Dette er de som kommer
ut av den store trengsel,» vitner Ordet om den store hvite flokk
- «og de har tvettet sine kjortler og gjort dem hvite i Lammets
blod!» (Åp 7:14).
De er hvite i Jesu
gjerninger,
ikke i sine egne! Ja, det står at de har fått rett
til
livets tre! - Og denne retten begrunnes slik: «Salige er de som
tvetter sine kjortler!» (Åp 22:14).
Har du bruk for dette, du som sitter her i dag? - Fordi du
har syndet imot den Hellige! - Og konsekvensene av å bli stående
i gjeld til Ham er forferdelige - og som vi har forsøkt å
peke på: - Så unødvendige!
|