Du kan jo teste troen
litt, når du leser slike tekster. Det kan for en kristen så snart fortone
seg så enkelt og liketil å tro det du leser – ja, dette skjedde selvfølgelig,
Han var der og lyttet og hørte. Ja, men når har jo vi kommet sammen her
i kveld nettopp for å tale med hverandre om det som hører Herren og Hans
rike til – har du like lett for å tro at Han er her nå, og noterer, om
vi kan si det på den måten? Her nå! Ikke like enkelt og liketil
kan hende? – men hør du: Like virkelig!
At det blir skrevet en minnebok
for deg, innebærer jo at du vil bli husket, du vil ikke bli glemt!
Det vil ikke si at du bare vil
være i Herrens minne, slik som vi husker de som er gått bort. Vi husker
dem, men de er ikke hos deg lenger. Ikke slik med de som er i Herrens
minne – de lever for Ham, de har fått av Hans levende vann, Hans Ånd har
tatt bolig i dem og blir i dem en kilde med vann som veller frem til evig
liv. (Joh 4:14). Nettopp som vi leser med andre ord i teksten vår her:
«De skal være mine, sier Herren, hærskarenes Gud, min eiendom!»
Har det gått opp for deg, at
det er deg som har tatt din tilflukt til Jesus det tales om da? Deg!
Det som anfekter en levende troende
så ofte, er jo nettopp dette at han ser seg nærmest som en motsetning
av de som er omtalt her i teksten» «Da talte de med hverandre, de som
frykter Herren.» Og: «- dem som frykter Herren og høyakter Hans navn.»
(v.16).
Frykter jeg Herren? Er jeg en
slik en som Skriften ville omtale på den måten? Når jeg ofte finne meg
selv så løselig i forhold til det jeg vet er synd og verdslighet? Hvordan
kan jeg være slik om jeg virkelig er gudfryktig? Skulle jeg ikke frykte
det mer da?
Ja, du kjenner vel tanken og
anfektelsen? Og denne anfektelse har gjerne sin grunn i at vi forestiller
oss dem som frykter Herren, som tilnærmet noen dydsmønster. Gode og hele
i all sin ferd! Men, å nei, det er slett ikke slik fatt! At du i det hele
tatt anfektes av dette, viser at du nettopp har denne gudsfrykten, ellers
ville du brydd deg mindre om det. Synden, skaden fra fallets dag er blitt
din nød, og den eneste åndelige trøst du kjenner nå er den som du finner
i Jesus og Hans fullbrakte verk for deg! Denne ufattelige kjærlighetsgjerning.
Og den som er gjenstand for denne ufattelige kjærlighet, det er du!
E.K.
|
Bevisstheten om, erkjennelsen av dette, det vil si, den levende
tro er det som virker at du, tross så mange skavanker, som kanskje ikke
verden omkring deg ser så mye av, men du kjenner det med smerte, er en
av dem som skiller deg ut. Du kjenner fremdeles verdens sinn i deg, men
du er ikke etter det lenger. Du skulle så gjerne være helt fri det.
Det oppfylles på deg, det vil
leser i vers 18 her i teksten: «Da skal dere igjen se forskjell mellom
den rettferdige og den ugudelige, mellom den som tjener Gud og den som
ikke tjener Ham.»
Troen som er av Gud og har renset
ditt hjerte for Ham, har tross alt gjort deg annerledes sinnet, kan vi
si:
Ja, men jeg ser så lite og ingenting
av dette, alt er i det minste smittet av noe som ikke kan bestå for Gud!
Ja, men vet du hva som ville skje om dette ikke lenger var tilfelle? Du
ville mer og mer forlate kilden med det levende vann og begynne å hogge
deg ut sprukne brønner som ikke holder vann!
Så lenge du er en synder, må
du også være klar over det, så du søker den eneste kilde med levende vann,
det rensende Lammets blod, som ble utøst til syndenes forlatelse for deg!
Som vi kan lese det i Rom 5;2: «Ved Ham (Jesus) har vi også ved troen
fått adgang til denne nåde som vi står i. Og vi roser oss av håp om Guds
herlighet.»
Nåde som vi står i! Hør nå godt
etter! Hva behov skulle vi ha av å stå i nåde, om vi ikke fremdeles hadde
behov for den? – og det vil jo igjen si, at vi fremdeles er skyldige syndere
for Gud ved hva vi er i oss selv! Som Jesus lærte oss alle å be: Forlat
oss vår skyld!
Disse er det altså Han lytter
til, hører og lar skrive en minnebok for! De skal møte Ham med frimodighet
på den siste dag!
Meg til frelse jeg intet vet,
Uten deg Guds Lam, Ene i din rettferdighet, Skjules all min skam!
|