Dette er forkynt midt i en tid, da landet og folket er i en dyp krise.
Det står ille til - alt det som var fint og rett og godt er revet ned
og folket befinner seg følgelig i en dyp krise. Nå er det Herren som taler
- og da kan vi søke Hans svar på spørsmålet: Når er et land og et folk
i en dyp krise?
Vi kan ta for oss Japan som et eksempel - det er et land
kjent for høy moral. Jeg husker min far, som var sjømann, fortalte - om
man så hadde glemt igjen lommeboka på en bar, så kunne en regne med å
få den igjen, med alt urørt. Men om et land var strøkent på den måten
- at de nærmest kunne si som Paulus før sin omvendelse: «- i rettferdighet
etter loven uten lyte» (Fil 3:6), kunne det likevel være i dyp krise?
Om alt fungerte som det skulle i Norge etter Norges lover og den allment
aksepterte moral, var det dermed ingen krise?
Det ville jo være en velsignelse for samfunnet om det fungerte
bra - ikke minst i forholdet til Guds regler for menneskelivet - men om
en skrapte av noe av denne fasaden, denne overflaten, om du vil,
sto det da like bra til, på det åndelige området? Nei, denne fasaden
kunne tvert imot vise seg å være noe som skjulte den sanne
tilstanden.
Forfallet som fulgte frafallet i Israel så mang en gang -
til og med så langt at Herren måtte sende dem i landflyktighet, som krigsfanger
hos fienden - var tross alt en fordel. Jesus åpenbarer noe vesentlig idet
Han sier til fariseere og skriftlærde ved et tilfelle: «Sannelig sier
jeg dere: Tollere og skjøger går før dere inn i Guds rike.» (Matt 21:31).
Vi skjønner hvorfor - synden og fallet, og dermed skylden
innfor Gud, var så mye mer åpenbar hos dem, enn hos de egenrettferdige
fariseere. Vi kan faktisk si det slik, at den åndelige krisen er større
i et folk hvor frafallet og ugudeligheten ikke viser seg i det ytre, enn
når det synker ned i moralsk forfall. Hvem kan nemlig overbevise et egenrettferdig
menneske om hans dype behov for redning, så lenge hans sanne tilstand
- den som egenrettferdigheten dekker over - ikke blir avslørt?
Så er da Israel i stort moralsk forfall, og som nevnt i en
dyp åndelig krise. Men bare inntil noe skjer! Og hva er nå det? Jo, det
sies like før i kapitlet: «- inntil Ånden blir utøst over oss fra det
høye, og ørkenen blir til fruktbar mark, og fruktbar mark aktes for skog.»
(v.15).
Det er bare én som kan snu dette - og det er Gud! Og det
skjer idet Ånden blir utøst! Skjønner du? Du kan bli et så moralsk
fortreffelig menneske det bare er mulig å bli, du er likevel i dyp åndelig
krise, på den brede vei til den vide port som fører i fortapelsen! Ja,
dess lenger du har kommet på den veien, dess mer har du forøket krisen!
Først når Den Hellige Ånd er blitt utøst i ditt hjerte, er
krisen over! Ikke faren nødvendigvis, men krisen. Apostelen forkynner:
«- Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den Hellige Ånd som er
oss gitt.» (Rom 5:5).
Det er ikke det at vår kjærlighet er blitt så stor, men vi
har sett Guds kjærlighet til mennesket! Det er blitt oss åpenbart ved
evangeliet - ved Golgata! Og dette har blant annet denne frukt som vi
leser om hos disse i teksten vår - de sår ved alle vann! Og fordi de har
sett inn i frihetens fullkomne lov, kjennes de på at de løser mennesket
fra bånd, og ikke pålegger dem nye lovbud. Jesus har kjøpt deg fri! Det
var hva Han åpenbarte meg, broder. Han har kjøpt deg fri ved sitt eget
blod! Den kjærlighet er det som er utøst i mitt hjerte ved Den
Hellige Ånd! De slipper oksen og eslet på frifot!
Jesus er kommet for å slippe deg på frifot! Fra nå av skal
du kun følge meg, sier Han. Nå skal du få skjule deg under mine vinger!
Nå skal du slippe å måtte gå et skritt selv, på en vei du allikevel ikke
kan ta deg frem på- jeg bærer deg hele veien! I mine sår har du
legedom, og i min straff - den som rammet meg - har du fått fred! Er ei
det kjærlighet?
E.K.
|
De betegnes med et bestemt begrep disse menneskene - disse «såmenneskene»
- de kalles lykkelige. At det ikke nødvendigvis er en følbar lykke,
kan vi forstå ut fra at de blir fortalt at de er lykkelige. Det tyder
jo da på at det er tale om den høyeste form for lykke, nemlig salighet!
Salige er dere!
Er de salige fordi de sår? Nei, de sår fordi de er salige!
Ingen oppnår det aller minste hos Gud, ved lovgjerninger! «Lys er utsådd
for den rettferdige, og glede for de oppriktige av hjertet,» leser vi
i Sal 97:11. Hva skal vel du så, om ikke dette lyset først er blitt sådd
i ditt eget hjerte?
Vi har fått å forkynne forløsningen! Gjenløsningen i Jesus
Kristus! «Men alt dette er av Gud, Han som forlikte oss med seg selv ved
Kristus og gav oss forlikelsens tjeneste. Det var Gud som i Kristus forlikte
verden med seg selv, så Han ikke tilregner dem deres overtredelser og
la ned i oss ordet om forlikelsen. Så er vi da sendebud i Kristi sted,
som om Gud selv formaner ved oss. Vi ber i Kristi sted: La dere forlike
med Gud! Ham som ikke visste av synd, har Gud gjort til synd for oss,
for at vi i Ham skal bli rettferdige for Gud.» (2 Kor 5:18-21).
Hvordan skal du bli rettferdig for Gud? For det vil du vel
gjerne være! Allerede her og nå, ikke sant? Hvordan skal jeg bli det,
tenker du gjerne? Du er, svarer Ordet - ved at Han ble gjort til
synd for deg!
Det er jo det som er blitt forkynt oss, og som vi forkynner
videre - Han har tatt vår synd bort! Det er vel det du også sår hos andre?
Det som av Ånden er sådd i deg! Det er Ånden - Han som herliggjør vår
frelser og Herre, Jesus Kristus, for våre hjerter - som gjør hele forskjellen!
Det er denne utøsing av Guds kjærlighet ved evangeliet som gjør Herrens
hær sterk! Det vi trenger er et frigjort Guds folk! Sant frigjort, ved
evangeliet! Satt fri ved Åndens vitnesbyrd i hjertet!
Visst finnes det noen slike originaler blant oss, som nok
kan gå like til bålet for det de tror på - men det er jo fordi de er slik
av natur, og av og til mangel på forstand - sunt bondevett som det gjerne
kalles. Men uten Ånden er det et offer forgjeves!
Nei, Kristi kjærlighet driver oss, vitner den fremste og
største av apostlene. (2 Kor 5:14). Jeg har sett - det er en som elsker
deg! Det har jeg sett ved evangeliets åpenbaring for meg - den samme kjærlighet
til alle mennesker! Gud er forsonet! Gud er forlikt! Og det - som vi hørte
- la Han selv grunnen for!
Gjenløst! «Ikke med forgjengelige ting, med sølv eller gull - men
med Kristi dyrebare blod, som blodet av et feilfritt og lyteløst lam.»
(1 Pet 1:18-19).
Så har du vel såkorn - har du ikke? Dette såkornet, det har
i seg evig liv - liv i Gud! Ja, Guds liv!
Vel, så får du som i det hele tatt bryr deg med dette – og ikke bare er
fornøyd med å leve for deg selv i din egen lille boble her i verden –
spørre: Hva skal hjelpe vårt folk i dets dype åndelige krise? Og måtte
det dog skje, at du ble svar skyldig, i dette svært så alvorlige spørsmål,
slik at du kunne bli avhengig av Herren i alle ting, og vandre ydmykt
på Hans veier, som det heter. Da skal nok sannheten bli deg åpenbart –
og åpenbar!
Hør til slutt hva en av Guds betrodde vitner om det i Sak
4:6: «Ikke
ved makt og ikke ved kraft, men ved min Ånd, sier Herren, hærskarenes
Gud.»
|