For mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige. Rom. 5,6
Herren taler
selv til folket her gjennom profeten Jeremia. Herren er en person!
- Det er bare en person som peker på seg selv og sier: Jeg! Her befant nå
dette folket seg - og ikke fordi Gud trakk denne pakten ned over hodet
på dem som vi gjerne kaller den slags, men Han hadde presentert denne
pakten for dem - og hør så hva folket sier etter å ha blitt konfrontert
med de alvorlige følger av å bryte denne pakten - det er Josva som
nå taler til dem: «Da svarte folket og sa: Vi vil aldri tenke på»
- altså ikke engang tenke på! «- å forlate Herren for å dyrke
fremmede guder!» (Jos
24:16). - Og videre: «Også vi vil tjene Herren, for Han er
vår Gud.» (v.18b). Nå er det ikke
slik å forstå at et menneske kan velge seg fritatt fra Guds lov -
hvordan man stiller seg til loven har med grad av erkjennelse å gjøre,
og der det er sannhets erkjennelse, der ser mennesket etter
en annen vei! Mange tusen år
senere står den sanne Josva og taler det samme til sine disipler:
«Dere vil ikke makte det! - Dere vil ikke makte å følge meg til endes,
men vil fly til alle kanter av frykt for deres liv!» - Og så reiser
det seg en Peter på vegne av dem alle og sier Ham midt imot. Nei,
Jesus, her tar du nok feil, du kjenner visst ikke meg - jeg er jo
villig til å gå både i fengsel og død med deg. Et slikt folk
under lovens forbannelse er det Herren taler til i teksten vår, og
Han kommer til dem med et budskap om frihet, fullkommen frihet, som
Jesus selv vitner om det: «Får da Sønnen frigjort dere, da blir dere
virkelig fri.» (Joh 8:36). - Og som det står om Guds Ånd: «-
og der Herrens Ånd er, der er frihet.» (2 Kor 3:17). |
Så står da dette folket her under denne veldige byrden, under dette
forferdelige åket, og får høre Herrens budskap: «Se, dager kommer,
sier Herren, da jeg vil la det stå frem for David en rettferdig spire.»
(v.5a). «Da jeg vil...!» Men denne person har antatt et navn som forkynner oss at Han ikke vil beholde denne sin rettferdighet - og følgene av den - for seg selv, men vil dele den med oss som ikke har noen slik rettferdighet! - Hør bare hvordan navnet lyder: «Herren, vår rettferdighet!» (v.6b). Altså: «- hør
Israel!» - og da skal vi bruke apostelens ord: «- fra alt det
som dere ikke kunne rettferdiggjøres fra ved Mose lov, rettferdiggjøres
i Ham (Jesus) enhver som tror.» (Apg 13:39). Og hva vitner
så Ordet om Hans inntreden i verden blant annet? Jo hør! - Det går
rett inn i det vi har talt om - først bekrefter apostelen for oss
det vi sa om å være underlagt loven: «For alle de som holder seg til
lovgjerninger, er under forbannelse, for det er skrevet: Forbannet
er hver den som ikke holder fast ved alt det som står skrevet i lovens
bok, slik at han gjør det.» (Gal 3:10). - Og så kommer vitnesbyrdet
om denne Herrens Spire: «Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse
ved at Han ble en forbannelse for oss. For det står skrevet: Forbannet
er hver den som henger på et tre.» (v.13). Hver gang du får
rettet blikket på Golgata, ser du Ham som tok på seg -
og bort fra deg - lovens forbannele! Ja men, å stå
under Guds velsignelse slik, det fører vel bare til gilde dager? Ja,
det gjør det, det vil føre bare til dager som til syvende og sist
vil tjene deg til gode - men ikke nødvendigvis til dager som vil føles
og oppleves som gode! Herren kan ofte legge tunge byrder på sine.
Det kan ha forskjellige årsaker - noen skjult for oss inntil evigheten
- men også ikke minst, for å bringe frem også for vår egen bevissthet
hva som virkelig bor i vårt hjerte! Det er ikke noe som bringer det
frem i lyset, som nettopp trykket! «- jeg vil la det stå frem for David en rettferdig spire.» (v.5a). «Frelsen hører Herren til!» (Sal 3:9; Jona 2:10). |
Meg til frelse jeg intet vet Uten deg, Guds Lam, Ene i din rettferdighet Skjules all min skam. E.K. |