Vi skal ikke gå så
mye direkte inn på detaljene i teksten her – det også, men også hvor dette
førte meg hen.
Det som fascinerte meg, eller
som jeg ble særlig oppmerksom på, for å uttrykke det slik, det var disse
hjemvendte israelittenes veldige iver etter å komme i gang med de ofringer
Herren hadde pålagt dem. De fikk opp et alter til å bringe offer på før
de engang hadde begynt på grunnvollen til det nye templet, som vi leser
det her i teksten: «Fra den første dagen i den sjuende måneden begynte
de å ofre brennoffer til Herren, alt før grunnvollen til Herrens tempel
var lagt.» (v.6).
Offeret er det sentrale, offeret
er det ene nødvendige, som Jesus sier i disputten med Marta, hun som anklaget
sin søster Maria som hadde satt seg ved Jesu føtter for å høre Ham. Du
kjenner nok historien fra Luk 10. «- ett – ett - er nødvendig, sier Jesus
der. (Luk 10:42). Nemlig offeret!
Vet ikke om det er gått opp
for deg, at det er nettopp hva Jesus er – offeret? Hvis ikke så mangler
du ennå et vesentlig innsyn i frelsesbudskapet!
Den samme Maria som satt ved
Hans føtter er også den som kom og knuste alabastkrukken for å salve Ham
til Hans gravferd, som det står i Matt 26:12.
Hun så altså Jesus som disse hjemvendte israelittene – iallfall de som
var vakt ved Guds Ånd – så offeret på alteret i det nye templet. Det var
altså ikke templet – bygningen i seg selv – som betydde noe, men offeret
som ble bragt der, det som forårsaket at Herren var der – at Hans navn
bodde der.
De så Jesus – Guds offer – i
disse ofringene og ble frelst ved det de så. Da betydde det lite hvordan
huset så ut, vet du.
Men merk deg nå disse som gråt
over at dette nye huset ikke var like stort og prangende som det gamle.
De var opptatt av dette som var stort i menneskers øyne – øynenes lyst
– mens Herren selv og enhver som var opplyst og født av Ham, var opptatt
av offeret.
Enn du – vil du ikke heller komme
til det lille uanselige bedehuset der oppe i skogkanten, hvor Herren selv
gjester sine, fremfor et stort kunstferdig utført bygg i sentrum? Da vil
kan hende noen som ikke får dette helt på plass i sitt indre ønske å være
litt morsomme og si: Hvorfor ikke begge deler? Og de ser ikke at de ved
det åpenbarer at de fremdeles henger fast ved og preges av denne verdens
ånd.
Nei, disse som så bakenfor –
nemlig det offer på alteret som behaget Gud – de brydde seg ikke om husets
lite prangende ytre – de jublet over det de var vitne til.
Guds sanne navn var åpenbart i disse offer, for dem som hadde fått
sine åndelige øyne åpnet ved det som skjedde der på alteret. Hans navn!
Jesus sier i sin yppersteprestelige
bønn i Joh 17:6a: «Jeg har åpenbart ditt navn for de mennesker du gav
meg av verden.»
E. K.
|
Åpenbart Guds navn! Altså hvem og hvordan Han i virkeligheten
er! Han sier det så presist i denne nyttårssangen Bernhard Fjærestrand:
Hans navn skal kalles Jesus, og så må du legge øret til: - Det er et frelsernavn.
Frelsernavn! Sies det
noe like ut om det i Skriften? Ja, en engel taler til Josef i Matt 1:2,
og sier: «Hun skal føde en sønn, og du skal gi Ham navnet Jesus, for Han
skal frelse sitt folk fra deres synder.» Et frelsernavn! Offeret!
I Joh 17:3, kan vi lese Jesu
ord: «Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud,
og Ham du utsendte, Jesus Kristus.»
Det kan også leses, ved
Ham du utsendte, Jesus Kristus. Eller hør du!: Ved Ham som ofres!
Ved Guds Lam!
Ser du nå, hva
ofringene betydde for de sanne israelitter? Det samme gjelder i dag –
for de sanne israelitter både av jøder og hedninger – det er offeret som
betyr noe, ja, alt – mens disse som ikke har nådd inn til sannhetens kjerne
ved Åndens opplysning i Ordet, de er ennå opptatt med sine ofringer, nå
som den gang!
Du, et spørsmål her mott slutten:
Er du blant dem som er fornøyd med å være blant den lille flokk som Herren
kjennes ved, eller er du blant dem som gjerne reiser over hav og land
for å få tak i noe større og mer prangende?
Har du ikke opplevd det, på et
enkelt og temmelig uanselig møte i det ytre, har du sittet og tenkt: Å,
om mange kunne vært her i kveld og hørt og opplevd denne åndskraft i Ordet!
For Jesus var der! Da er det også gått opp for deg at vi har ikke behov
for det som er stort i verdens øyne, men nettopp dette – at Jesus kommer
iblant oss og gjør Ordet om offeret levende – da er du rede inn i dypet
av ditt hjerte til å like inn i himmelen der og da, tross alt som hefter
ved deg. Det er offeret som gjelder! Det er denne tro, denne sannhet Herren
vil ha inn i det innerste av ditt hjerte, visdom i hjertets dyp! (Sal
51:8).
«Pris
Herrens storhet med meg, og la oss sammen opphøye Hans navn!» skriver
salmisten i Sal 34:4. Og nå når du kjenner Hans navn og Hans navns betydning
– for det gjør du vel? – da ser du noe helt nytt i disse Skriftens ord.
«Fra den første
dagen i den sjuende måneden begynte de å ofre brennoffer til Herren, alt
før grunnvollen til Herrens tempel var lagt.
|