Israel
var, og er som oss - de ville gjerne finne årsaken til deres utvelgelse
i seg selv. Det må være ett eller annet ved meg, som er årsaken
til Guds gunst! - Og spesielt dersom en opplever at Gud bruker en på en
spesiell måte, da må det helt sikkert ha sin årsak i noe ved meg, mine
evner eller jeg gir meg mer helt over til Gud enn de andre eller jeg har
mer tro enn de andre osv.
Slik tenkte jo disiplene også - de kranglet jo til og
med om hvem av dem som var størst, og han som ganske
klart mente å være størst, nemlig Peter - hadde ikke til og med Jesus
selv sagt, at det vitnesbyrd han brakte om Ham, det hadde ikke kjøtt og
blod åpenbart ham, men Faderen i himmelen! (Matt 16:17) - sto han ikke
da under en særlig velsignelse?
Vi vet hvordan det gikk med ham, han ble den minste
av dem alle, nettopp ved at det han satte sin lit til sviktet. Han falt
så dypt, at han ikke engang våget å regne seg til flokken. Da sendte
Jesus ham en særlig hilsen! Du ser, ikke da han var blitt stor
nok, men da han var blitt liten nok, sendte Herren
ham en særlig hilsen. Og hvorfor dette vi er utsatt for
fra Herrens side da, om det ikke har noen grunn i oss? Jo, Moses skriver
det her i teksten vår: «Fordi Herren elsket dere.» (v.8).
Om alt Peter sitt sviktet, så var det én ting som ikke
sviktet, men sto like fast som før, og det var Jesu kjærlighet til ham.
«Med evig kjærlighet har jeg elsket deg. Derfor har
jeg latt min miskunn mot deg vare ved,» kan vi lese i Jer 31:3. Derfor!
- evig kjærlighet! Derfor heter det også: «Den som kommer til meg,
vil jeg slett ikke (ingenlunde) støte ut.» (Joh 6:37).
Vi kan godt si, at Han ikke kan - for sin kjærlighets
skyld! Slik er Gud - Han elsker!
Dette hadde ikke gått helt opp for disiplene ennå -
det var ikke dette som var stort for dem, men deres eget.
De lette etter det store hos dem selv, helt i samsvar med folkets skade:
«- dere skal bli -.» Den skade som oppsto på fallets dag, og som
du kan lese om i 1 Mos 3:5.
Vi finner det samme i oss selv: Hvordan skal jeg bli
stor og bra nok, til at Gud skal ta imot meg, velsigne og bruke meg på
en spesiell måte? Og skal du oppleve å stå under en særlig velsignelse
og bli brukt på en spesiell måte, så undrer du deg gjerne på, hva det
er ved deg, som forårsaker dette!
Vi ser det samme, når det gjelder kirkesamfunn og misjonsorganisasjoner,
det er først og fremst de «store» Gud kan bruke, og bruker, tenkes det.
Men hva sier teksten om det folk Gud utvalgte? «Ikke fordi dere var større
enn alle andre folk, fant Herren behag i dere, så Han utvalgte dere. For
dere er det minste av alle folkene.» (v.7). Det hadde aldri sin grunn
i noe ved dem selv, men i dette vi leser videre: «Men fordi Herren elsket
dere og -.» (v.8).
Det må bli vårt hjertes tro, det vil si, sannhet for
vårt hjerte - ikke fordi det er noe særlig ved oss, men fordi Han elsker
oss, og de hedninger som omgir oss. - Og sto Han ved den ed Han hadde
svoret fedrene, skulle Han ikke da stå enn mer ved den pakt Han har opprettet
i sin enbårne Sønn, Jesus Kristus - ja, i Hans blod!
Gud er trofast i sin kjærlighet! - Det er den grunn
vi har å stå på, og det er jo ingen sviktende grunn. De som mener seg
å bygge Guds rike, tenker de noen gang på, at de kan bli så store i seg
selv, at de blir ubrukelige for Gud! - Eller hva med den enkelte av oss?
Har du ikke lest, at Gud har utvalgt og bruker det som ingenting er?
Nå kan du jo ta deg noe tid til å meditere litt over ordet, ingenting!
- og så se, hvor det da blir av det du til nå har satt din lit til.
Men det er nå vel én ting, vi trygt kan hevde: Gud har
velsignet oss og stått med oss på en særlig måte, fordi vi har holdt fast
på sann lære og bibeltroskap! Ja vel! Jesus møter den samaritanske kvinne
ute ved Sykars brønn, og også der åpenbares det ganske snart: Hva
skal vi gjøre for å dyrke Gud rett? Hun sier: «Våre fedre
(samaritanene) tilbad på dette fjellet (Garisim),
og dere (jødene) sier at Jerusalem er stedet hvor en skal tilbe.» (Joh
4:20).
|
Ser
du, hva hun fokuserer på? Hvem av oss gjør det rette?
Hva svarer Jesus på dette? «De sanne tilbedere skal tilbe Faderen i ånd
og sannhet.» (Joh 4:23).
Men dette kan jo ikke skje før de har mottatt Ånd
og sannhet! De må først motta livet - livet i Gud - før de kan leve det
- ja, i det hele tatt ha sans for det som hører Gud til. Og det (livet),
vitner Skriften, er gitt oss i Hans Sønn, Jesus Kristus, mens vi ennå
var syndere, blinde og forkomne. Det er ikke du eller jeg som har gjort
det rette, men Gud!
Og så leser vi lenger ute i Johannes evangelium: «Den
som tror på meg, som Skriften har sagt, fra hans indre skal det flyte
strømmer av levende vann. Dette sa Han om den Ånd de skulle få, de som
trodde på Ham.» (Joh 7:38-39a). De som trodde på Ham!
- Altså, de som trodde på Guds fullbrakte frelse for dem i Ham! Og hør
hvem Han da kaller på: «Om noen tørster, han komme til meg å drikke!»
(Joh 7:37).
Her er heller ikke tale om de store, de som har det
i orden, men de som tørster, nettopp fordi de ikke har
- fordi de mangler.
Rett
lære, bibeltroskap, vi trenger det mer enn noen gang før, om det kan sies
slik, men du må bare ikke tenke at saken er god, fordi du har fått ett
sett av læresetninger på plass. Har du kommet til Jesus? Du
har læren om Jesus, ja vel - men har du Ham selv? Må du si: «Nei, for
all den ting jeg visste, Kan jeg ei min Jesus miste?» - for alt mitt eget
svikter! - Og jeg har lært denne forunderlige Guds kjærlighet - Guds aldri
sviktende kjærlighet - å kjenne, nettopp ved dette, at Han gav sin Sønn
i mitt sted. Kan du tvile på en slik kjærlighet som ofret sin egen Sønn
for deg, mens du ennå var en fiende? Ja, du kan, men du har ingen grunn
til det.
«For et hellig folk er du for Herren din Gud.» (v.6a). Et hellig folk, ikke fordi de hadde noen hellighet i
seg selv, men fordi de var utvalgt av Gud. Og det forplikter, vet du,
å være representanter for Den Hellige. Det må du ikke glemme, at i enhver
sammenheng, fremtrer du som en representant for Den Hellige, i og med
at du bekjenner deg til Hans navn!
Det forplikter, men det blir aldri din frelsesgrunn!
Hans hellighet, ikke din, er din frelsegrunn. - Hans soning, ikke din
- Hans lydighet, ikke din - Hans rettferdighet, ikke din - Hans død for
synden, ikke din - Hans blod, ikke ditt, er din frelsesgrunn. Frelsen
er i Jesus alene, for bare der er det fullkomment for Gud,
det Han vil ha av mennesket, og som mennesket må gi Ham
om det skal gå vel.
Men dersom Jesus har gitt Ham det, hva står så tilbake
for meg, annet enn å takke og prise Ham for det? Her fødes
det nye menneske, det nye livet, og tilbedelsen i ånd og sannhet.
«Ingen
kommer til Faderen uten ved meg!» (Joh 14:6). Hvem er det egentlig,
som sier dette? - Er det Han som krever av mennesket? - Nei, hør: Det
er Han som er kommet for å søke og frelse det som var fortapt!
(Luk 19:10).
Det som er fortapt, det kan jo umulig ha noe innfor
Gud. - Da ville det jo ikke ha sunket, men nå synker det altså i avgrunnen
med alt sitt. Dette er det altså Jesus er en frelser for - det som faller
igjennom!
La
oss høre dette ordet til slutt, og la oss be i vårt hjerte om, at vi må
få forstå det åndelig: «Ikke fordi dere var større enn alle andre folk,
fant Herren behag i dere, så Han utvalgte dere. For dere er det minste
av alle folkene. Men fordi Herren elsket dere.» (v.7-8a).
|