Er det noe som er utbredt blant kristenflokkene i dag, så er det dette
som heter læreindifferens.
Et noe vanskelig ord for noen, kan hende, men det betyr altså
lærelikegyldighet. Det betyr altså ikke så mye hva som blir
forkynt, om det stemmer helt med Guds ord, bare det nå blir sagt
«noe godt» om Jesus, eller at de legger særlig vekt på ting som også du
synes er viktig, som f.eks. de metoder som brukes i den kristne virksomhet,
alt dette moderne som bringes inn i menigheten, nødvendigheten av gjenfødelse,
nødvendigheten av Ånden, synet på Israel, homofili, samboerskap osv. Eller
som vi ser det i mye av den moderne karismatikken, hvor det knapt tales
om synd og nåde, lov og evangelium, syndserkjennelse og syndsbekjennelse,
for ikke å tale om syndenød, at du ser deg fortapt i alt ditt eget
- nei, det er bare tale om å være «åpen for Ånden,» så Han kan få fylle
deg, og så kan du gå videre derfra.
Det man ikke nødvendigvis er klar over, idet man blir likesom
blendet av dette som er rett, er hvor forkynnelsen i sin helhet
fører deg hen. Fører den deg ut i friheten i Kristus, eller fører den
deg inn i åndelig trelldom!
Er dette viktig? Er dette veldig, veldig viktig? Ja, det
er jo det, ikke sant? For det er jo ikke underholdning det er tale om
- det er tale om å lære veien til himmelen å kjenne, og hvordan man unngår
en evig fortapelse! Om jeg da sier til deg at veien til Trondheim går
i den retningen, dersom den i virkeligheten går i en annen - ja, da har
jeg jo ført deg inn på en vei hvor du ikke når målet. Og jo lenger du
går på den veien, jo lenger bort fra målet kommer du! Fordi starten var
gal, blir alt som følger på galt! Og det vet jo de som navigerer, at bare
en cm feil i utgangspunktet kan føre til en bom på flere hundre kilometer,
når de endelig når land. Og da står det om vår, og våre nærmestes sjel
blant annet! Du vil vel ikke ta sjansen på det?
At Samuel - som jo ikke kjente Herren - ikke forsto hva som foregikk her,
det kan vi forstå, men når presten Eli heller ikke forsto før tredje gang,
forstår vi at dette som står: «- hans øyne hadde begynt å bli sløve,»
har en dypere betydning enn dette at hans fysiske øyne var begynt å bli
svake. Det er jo noe som normalt hender med alle eldre. Det var det åndelige
synet som hadde forlatt presten Eli.
Hvor mange ganger må Herren rope på deg, før du forstår at
det er Ham? Hvor mye lys må du ha, før du ser at det er av Gud? Vi må
jo bare beklage at mange som går i forsamlingen ikke ser ved høylys dag.
Uansett hvor klart det blir lagt frem for dem, vandrer de likevel videre
i sitt eget, som om de ingenting hadde hørt.
Apostelen skriver til Hebreerne: «For skjønt dere etter
tiden burde være lærere, trenger dere igjen at noen lærer dere de første
grunnleggende ting i Guds ord. Dere er blitt slike som trenger til melk,
ikke fast føde.» (Heb. 5:12). Altså, dere springer etter den ene Eli etter
den andre for å få svar, og de fleste Eli'er i dag befinner seg jo nettopp
i samme situasjon som denne gamle Eli, deres øyne er begynt å bli sløve,
om det finnes noe åndelig øye der i det hele tatt. Jeg vet jeg sitter
i glasshus når jeg kaster denne steinen, men våkn nå opp! «Dere burde
etter tiden være lærere,» skriver apostelen. Hva er det vi har brukt tiden
til? Kan du virkelig peke ut veien til himmelen for en synder? Kan du
peke ut veien videre for den som er kommet til Jesus?
Nå skal du få høre en historie fra den første kristne tid,
som det er vel verd å legge seg på hjerte og sinne: «Det var en jøde ved
navn Apollos, født i Aleksandria, som kom til Efesus. Han var en veltalende
mann, og han var sterk i Skriftene. Han var opplært i Herrens vei, og
da han var brennende i ånden, talte og lærte han grundig om Jesus, enda
han bare kjente Johannes' dåp. Han begynte å tale frimodig i synagogen.
Da Priskilla og Akvilas hadde hørt ham, bad de ham til seg og la Guds
vei nøyere ut for ham.» (Apg 18:24-26).
Hør nå godt etter hva som sies om denne mannen: Veltalende
mann! Sterk i Skriftene! Opplært i Herrens vei! Brennende
i ånden! Talte og lærte grundig om Jesus! Talte frimodig!
Hvem i dag ville våge å si at det var noe galt her? Men dette
ekteparet, Priskilla og Akvilas - da de hadde hørt ham, bad de ham til
seg og la Guds vei nøyere ut for ham.
Denne mannen var altså i behov av en nærmere utleggelse
av Herrens vei! Han så ikke klart, derfor ble det ikke klart det han forkynte
heller. Og dette oppfanget de! Her er noe som «skurrer,» sier vi gjerne.
Det var noe som «skurret» i Apollos' forkynnelse!
Det står jo også i teksten, hva som var årsaken til det:
«- enda han bare kjente Johannes' dåp.»
Hva var Johannes' dåp? «De ble døpt av ham i elven Jordan,
idet de bekjente sine synder.» (Matt 3:6; Mark 1:5). Idet de bekjente
sine synder! Men var de dermed frelst? Om du begår en forbrytelse mot
norsk lov, blir du frikjent fordi du tilstår? Nei, du gjør jo ikke det!
Du blir ikke frikjent fordi du bekjenner dine synder for Gud heller! Skulle
det ikke mer til, behøvde ikke Jesus ha lidd og dødd. Nei, ut i det vannet
gikk de med sine synder, og så kan du se for deg, at der lå de og fløt,
all denne skitten - ut i dette vannet stiger det så en som suger det alt
opp i seg, stiger opp av vannet igjen og begynner sin uunngåelige vandring
mot Golgata, nettopp med grunn i det som skjedde der i Jordans vann. Der
tok Han på seg dine synder - ja, din synd - den du så ofte
ser i ditt eget bryst!
Dette er noe annet, forstår du! Dette handler ikke om hva
du har gjort - det handler om Jesu gjerning for deg! Om ikke du lærer
å skille her, står du fast! Du kan ikke leve med Jesus på noe annet grunnlag!
Du er en trell om du lever med Ham på et annet grunnlag! Du er en gren
på Ham som visner! Du er tjeneren - eller trellen - som ikke blir i huset
til evig tid (Joh 8:35), men kastes ut når det endelige kommer! Det er
alvor dette!
E.K.
|
Jeg bøyde meg! Jeg døpte meg! Jeg gav meg over! Jeg bestemte meg! Jeg
tok et standpunkt for Jesus! osv. Hva er det for noe alt sammen, annet
enn nettopp Johannes' dåp? Hva er det for noe alt sammen, annet enn en
vei som trenger korrigering? Slik som Apollos trengte det!
Jeg finner deg vansmektet ute i ørkenen - du ber meg om vann,
og jeg gir deg det. Er det noe å takke deg for? Er det dette du vil vitne
om siden, når du berget livet - jeg ba om vann? Nei du, hadde ikke jeg
kommet der hvor du lå, ville du ha dødd! Det er vel det du har å vitne
om? Jesus fant meg, da jeg var for blind til å finne Ham! Ja, jeg ønsket
ikke engang å finne Ham, men det var en som rørte ved meg. Jeg var en
av disse Herren taler om hos profeten Jesaja, som ikke spurte og ikke
søkte: «Jeg bød meg frem for dem som ikke spurte. Jeg var å finne for
dem som ikke søkte meg. Jeg sa til et hedningefolk som ikke var kalt ved
mitt navn: Se, her er jeg, her er jeg!» (Jes 65:1). Hvem blir stående
igjen med æren her - hedningen?
Paulus tar dette opp i Rom 10:20: «Og Jesaja drister seg
til å si: Jeg ble funnet av dem som ikke søkte meg, og jeg åpenbarte meg
for dem som ikke spurte etter meg.» Det er jo dette som mangler i vår
tid! Denne åndelige forståelse! Dette åndelige syn! At alt, herfra til
evigheten, beror på Herren, og Herren alene!
Når Jesus sier: Bli i meg! Bli i min kjærlighet! så er det
nettopp dette det er tale om! Bli i det åndelige syn! Dersom du har fått
det da! Men i stedet for å legge seg til ro i denne hvile som Han er for
oss, hører du straks innvendingene fra dem som fremdeles er i mørket:
Ja men, vi må jo ville! Vi må jo bekjenne! osv. Ja vel, så får de gå noen
runder til da, og så får en håpe at de er mer mottakelige neste gang.
Men det tragiske er jo - det lærer ikke minst Jesu liknelse om de ti jomfruer
oss - at svært mange av disse, som har hengt seg opp i slikt, ikke våkner
før det er for sent!
Det var en svært vanskelig tid for Guds folk, den tiden vi
leser om i teksten vår. Hør bare: «Herrens ord var dyrt i de dager, av
syner var det få.» (v.1). Er det en god beskrivelse av vår tid også, mon
tro? Herrens ord var dyrt! Det var altså ikke å finne på et hvilket
som helst gatehjørne i Israel! Og i gudshusene var det iallfall ikke å
finne - for der var det Elis sønner som rådde med hor og grådighet! Det
var sjeldent å høre! Og Herren hadde ikke mange Han kunne åpenbare
sitt ord for - så også av syner var det få. Så Eli gikk der og utførte
sine innarbeidede ritualer, og det var stort sett det hele.
Det kan ofte bli sagt en del urettferdig om Eli. At han ikke
refset sine sønner for eksempel - at han ikke sa ifra, men det gjorde
han da virkelig - det kan du lese om i 1 Sam 2. Han sa klart ifra til
dem!
Hva var det Eli var i behov av? Hva skulle han ha gjort?
Mange vil svare: Han skulle tatt hardere i! Han skulle ikke gått over
dem med harelabb! osv. Ja, tro på lovens tordentale er utbredt blant oss
også den, men Elis sønner kunne ikke reddes, for det var Herrens vilje
at de skulle dø, står det. De hadde nemlig vanæret offeret! Vi
skal merke oss det - for hvilket offer er det som er blitt forkynt
oss? Nei, det Eli var i behov av, det var Herrens øyensalve så han kunne
se igjen! Så han kunne skjelne! Så han kunne kjenne Herrens røst - Herrens
kall igjen - uten at Han behøvde å rope tre ganger!
Da kunne Eli ha talt til folket. Nå måtte Herren reise opp
Samuel, i stedet! For som det står - tross Elis' og hans sønners svikt
- «Guds lampe var ennå ikke sloknet!» Det var ennå lys i Israel! «- og
Samuel lå i Herrens helligdom, hvor Guds ark var.» (v.3).
Ligger du i Herrens helligdom? I tilfelle - hvorfor ikke?
Var det ikke inn dit Jesus bar deg? Står det ikke det, at «Han (Faderen)
oppvakte oss med Ham og satte oss med Ham i himmelen, i Kristus Jesus?»
(Ef 2:6). Jo, det gjør det! Hvorfor ligger du i tilfelle utenfor helligdommen
da? Er det noen syner og åpenbaringer å få noe annet sted? Nei, du skal
få tro det Ordet forkynner! Du skal gi akt på offeret! Som Paulus skriver
til korinterne i forbindelse med nattverden: «For den som eter og drikker,
han eter og drikker seg selv til dom dersom han ikke akter på Herrens
legeme.» (1 Kor 11:29). Herrens legeme - det vil si, det Han gav for oss,
offeret!
«Samuel kjente ennå ikke Herren, for Herrens ord var ennå ikke åpenbart
for ham.» Herrens ord var ennå ikke gått opp i Samuel. Denne lampe som
lyser på et mørkt sted! Det var ikke noen morgenstjerne i hjertet, bare
tjeneste! Men takk Gud for Hans nåde - Han etterlot ikke Samuel i den
situasjonen, selv om Han nå hadde ropt to ganger uten at gutten forsto,
men hør!: «Da ropte Herren tredje gang: Samuel!» (v.8).
«Da kom Herren og stilte seg der og ropte nå som før: Samuel,
Samuel!» Nå som før! Er ikke det så ofte tilfelle med oss også? Takk Gud,
for at Han er trofast! «Og Samuel sa: Tal, din tjener hører! Da sa Herren
til Samuel:» (v.10-11). Ja, da sa Herren til Samuel!
«Hør! Så skal deres sjel leve,» sier Herren ved profeten
Jesaja. Hva er det vi skal høre? Hva vil Han si oss? «Jeg vil opprette
en evig pakt med dere, og gi dere Davids rike nåde, den visse.» (Jes 55:3).
Det skulle vel være verd å legge øret til? Og det er ikke
mer du blir bedt om heller her!
|