«- og ved Hans navn skal du sverge,» leser
vi her. (v.20). Jesus går imot dette å ta seg til rette på denne måten.
Det vil si, å ta i bruk noe ekstra «kraftfullt» for å slå noe fast.
Han sier bare: Tal sant! Rett og slett! Dette uttrykker Han slik:
«La deres tale være ja, ja - nei, nei! Det som er mer enn dette, er
av det onde.» (Matt 5:37).
Han kjenner mennesket - Han vet hvordan vi kan sno oss
for å fremme vår egen sak, for å få rett. Men du trenger altså ikke
noe annet enn å rett og slett tale sant! Det blir ikke mer sant og
rett om du tar i bruk kraftuttrykk eller roper og fekter!
Israel - og vi - minnes her på hvem
Herren i virkeligheten er. Det er utenfor vår fatte- og forestillingsevne
dette, men det brukes ord og uttrykk som iallfall kan gi oss en anelse
om hva vi står overfor, når vi har med Gud å gjøre! Han er ikke din
likemann, men er høyt opphøyet over alt som heter menneske, derfor
skal du - ja, er fullt ut pliktig - til å lyde Ham i alt hva loven
byder deg! «Herren din Gud skal du frykte, Ham skal du tjene,
og Ham skal du holde fast ved - Han er din ære,»
leste vi! (v.20-21).
Et menneske kan ikke komme på den siste dag og forsvare
seg overfor Guds lov - det vil si, Guds vilje - ved noe som helst.
Da hjelper det ikke noe med disse ting en gjerne skjuler seg bak her
og nå: «En er jo bare et menneske!» «Vi er jo alle syndere!» «Guds
bud er umenneskelige! - det vil si: over menneskets evne,» og lignende.
Da møter du ganske enkelt spørsmålet: Hvorfor er de over
din evne? Hvorfor er ikke du i stand til å leve i samsvar med dem?
Guds bud er jo gode! Det må jo skyldes at du ikke
er god det da! For hadde du vært god - det vil si, virkelig god, og
ikke bare innbilt god - så hadde du jo gjort det gode med lyst og
glede! Det er jo opplagt! Jesus var god - det vil si, fullt og helt
i samsvar med Guds bud av hjerte og sinn - derfor sier Han: «Min mat er
å gjøre Hans vilje som har sendt meg, og å fullføre Hans gjerning.»
(Joh 4:34). Og: «- jeg gjør alltid det som er til
behag for Ham.» (Joh 8:29). Og det vitnes om Ham, at Han «fornedret
seg selv og ble lydig til døden - ja, døden på korset.» (Fil 2:8).
Kan noe av dette sies om deg? At du ikke bare gjør noen
«kristelige» gjerninger, nå og da, men at det er din mat å
gjøre Guds vilje! Kan det sies om deg, at du ikke bare nå og da, eller
ofte gjør din himmelske Fars vilje - men alltid! Kan det
sies om deg, at du innehar en slik lydighet og kjærlighet til Guds
vilje, at du er villig til å dø den mest fornedrende død i dine fienders
hender? Og når det er snakk om villighet her, så er det ikke snakk
om å overvinne seg selv, men å gjøre det som er naturlig for
deg! Da blir spørsmålet: Er det naturlig for deg å være slik som Jesus
var?
Å ja, det er mange som vil være Jesus lik, når det er
tale om tegn og under og helbredelser osv., men å være Ham lik i denne
verden, som apostelen Johannes taler om (1 Joh 4:17), er nok noe ganske
annet. «Hån og bespottelse titt!» - som vi synger i en av våre
mest kjente sanger.
Nei, du må få nåde til å feste blikket et helt annet
sted - og du ser likevel på den samme Gud! Det åpenbares oss også
i denne teksten - Guds barmhjertighet! Han «som hjelper
den farløse og enken til deres rett, og som elsker den fremmede, så
Han gir ham mat og klær.» (v.18).
Det tales jo til deg, du som
har kommet til kort med dette å skulle være snill og god, gudfryktig,
vennlig, tålmodig, hjelpsom og ren i tanker, ord og gjerninger! Begynn
å se her! Ser du ikke av dette verset, at Gud er en som har hjerte
for de nødstedte? Begynner du ikke å ane barmhjertighet hos Gud? Jesus
- Gud kommet i kjød - sier like ut: «Barmhjertighet er det jeg vil
ha, ikke offer!» «Jeg har behag i barmhjertighet, ikke
i offer.» (Matt 9:13; 12:7).
Behag i barmhjertighet!
Hører du det? Hvor er så denne Guds barmhjertighet - Guds kjærlighet
til synderen - Guds kjærlighet til den fortapte - åpenbart, slik at
all tvil kan vaskes bort én gang for alle?
Vi leser i 1 Joh 4:9-10: «Ved dette ble
Guds kjærlighet åpenbart iblant oss, at Gud har sendt sin enbårne
Sønn til verden, for at vi skal leve ved Ham. I dette er
kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at Han har elsket oss
og sendt sin Sønn til soning for våre synder.»
|
Er det rom for noen tvil her? Hva er det som får den som har sett
noe inn i sin egen elendighet til å tvile? Jo, nettopp den elendighet
- den synd og ondskap - han finner i seg selv. Alle utslag av den!
Ja men, skulle det være årsak til tvil? Les Guds ord om igjen!: «-
og sendt sin Sønn til soning for våre synder.»
Det er jo nettopp i dette Guds kjærlighet
til oss er åpenbart, at Han har sonet våre synder! Altså det som får
deg til å tvile! Er det ikke fortvilet å være menneske mang en gang?
Å være så vrangsnudd at ikke engang Guds klare ord får sprede mørket
i vår egen forstand, annet enn i små glimt! Vanligvis iallfall!
Men nå tror du vel? Nå har du jo hørt det: Gud har ved
sin Sønn, Jesus Kristus, gjort soning for dine synder, én gang for
alle! (Hebr 7:27; 9:12; 10:10).
Så
kommer vi til dette med den fremmede, til slutt her. Dette er jo et
ord som er snart å misbruke, i den såkalte innvandringsdebatten vi
stadig har gående iblant oss i dag.
Vi må forstå noe bestemt her, for å få dette på rett
plass. Det er meget spesielt for et menneske å være fremmed - befinne
seg i fremmede omgivelser, være annerledes. Det er i virkeligheten
en nødssituasjon det! Det kan oppleves ganske så skremmende, angstfullt.
Dersom du noen gang har opplevd å være utenfor i noen sammenheng,
så forstår du noe av denne situasjonen. Verden er ofte ubarmhjertig,
men Herren har behag i barmhjertighet! Ta deg av
slike!
Men det har ingenting å gjøre med å åpne landets grenser
for alle som vil inn! Som vil sko seg på de gode kår som er her, i
stedet for å bidra til forbedring i sitt eget land.
Det er et ganske så brennbart tema i vårt land for tiden
dette - lær deg å skjelne. Be Gud om lys til det!
Det går også mang en iblant oss som er «fremmed,» uten
at vedkommende nødvendigvis er fra et annet land!
Det sies av enkelte at vi som kristne ikke skal legge
oss bort i dette med innvandring av fremmede – nei, det er politikk,
sies det. Bare kort i den sammenheng – vi skal som kristne be for
- og søke det beste for det land som Gud oss gav, som vi synger i
fedrelandssalmen. Dette med Israel og den fremmede blir ofte brukt
som argument på en slik måte, at det blir vanskelig for en kristen
å skjelne. Bare et par steder fra Guds lov for landet, som setter
ting på plass – først fra 2 Mos 12:49: «Det skal være en og samme
lov for den innfødte og for den fremmede som oppholder seg hos dere.»
Merk deg! - en og samme lov! Og fra 4 Mos 15:16: «Det skal være én
lov og én rett for dere og for den fremmede som holder til hos dere.»
Og hvis den fremmede ikke ville underkaste seg det skulle han bortvises.
Dette var særlig strengt, dersom han innførte fremmede guder! Ellers
utsatte de jo sitt eget folk for fare. Men nok om den problematikken
nå.
Det er mange som ber: Gi oss mer nød for de ufrelste!
Ja, det er fint det. Det tyder på at vedkommende har sett noe av sin
egen mangel. Men hvordan får du det? Først og fremst ved at du får
mer nød for din egen sjel! For det er vel det som mangler deg så ofte,
ikke sant? Hvorfor skulle du bry deg om andres sjel, når du ikke engang
bryr deg om din egen? Hvordan kan du se andres åndelige nød, når du
ikke engang ser din egen?
Folk kan sitte og trippe på et møte for å komme hjem
tidsnok til å se fotballkampen eller noe annet på TV. Om de da ikke
har uteblitt fra møtet av samme grunn!
Ser du den fremmedes nød du? Ser du din egen sjel - at
den er fremmed for Gud - Livets opphav og fyrste - og i stort behov
av å bli frelst, berget fra et evig mørke? Ser du det? Eller har verdens
ånd forblindet deg fullstendig!
Hvem er det du har med å gjøre? «For Herren deres Gud,
Han er gudenes Gud og herrenes Herre, den store, den mektige og den
forferdelige Gud, som ikke gjør forskjell på folk og ikke tar imot
gaver.» (v.17). Han kan ikke smigres! Men Han har gitt deg en gave
- sin egen Sønn til soning for dine synder! Har vi synder å bekjenne
i kveld? Har vi frelses behov? La det få være et spørsmål her og nå!
|