Vendte ikke øret til! Det er tilgang
til ditt øre Han vil ha - for Han har et ord å forkynne
deg!
Vi ser at det Gud i virkeligheten ville ha, det var ikke
blod av bukker og kalver. Og hvorfor ikke? Det kunne ikke ta bort
synd! Folket måtte komme til en slik erkjennelse av sin synd under
lovens lys, at det var mulighet for å åpne deres øyne for hva disse
ofringene i virkeligheten vitnet om.
Disse ofringene i Israel
var forkynnelse av lov og evangelium. Det var forkynnelse av at blod
måtte bli utøst til en soning for synd. Her åpenbarer Gud seg i sin
hellige vrede over all synd. Den minste synd, om så bare i
tanke, blir ikke forlatt uten at blod blir utøst, sier Guds ord. Gud
krever soning for synd!
Guds tale til dette folket:
Dere må ikke tenke at bare dere har brakt de pålagte offer i templet,
kan dere leve akkurat som dere selv lyster og ønsker! Se på disse
offer og forstå, hvor alvorlig synden er – og innrett dere etter det!
Så kan deres øyne, deres forstand, åpnes for hva de egentlig vitner
om! For de forkynner mer disse offer – de bar bud om det Guds lam
som bærer verdens synd. De bar bud om Ham som skulle ofres og dø i
vårt sted! – Han som skulle utøse sitt hellige blod til forlatelse
for all verdens synd.
Som allerede nevnt – disse
jødene tenkte de kunne leve som de selv ville, bare de passet på å
bringe disse offer til bestemte tider. Du ser igjen den loviske ånd!
Men de forsto ikke at det ikke var frelse i disse offer de brakte
Gud – slik er det heller ikke frelse i i
noe som helst vi gjør for Gud, om vi så innvier hele vårt liv, og
alt vi eier her på jord, til å tjene Ham. Det kunne ikke frelse oss!
– Det kunne ikke betale for vår sjel! - Det kunne ikke sone vår synd!
Men frelsen lå i hva disse
offer forkynte – Han som skulle komme og gjøre soning. Det offer Gud
selv skulle bringe – det fullkomne og endegyldige!
Du kjenner vel til den sterke
historien, der Abraham får i oppgave av Herren å ofre sin eneste sønn
Isak. Idet de går opp til dette Moria berg,
hvor dette skulle skje, stiller Isak far sin et spørsmål vi skal merke
oss - 1 Mos 22:7: «Da tok Isak til orde og sa til sin far Abraham:
Du far! Og han sa: Ja, gutten min! Han sa: Se, her er ilden og veden,
men hvor er lammet til brennofferet?»
Hvor lammet? Hvor er offeret
som Gud skal ta imot? På våre vegne altså! Og da skal vi også merke
oss nøye, svaret han får: «Abraham svarte: Gud vil selv utse seg lammet
til brennofferet, min sønn!» (v.8). Herlige ord, ikke sant?
Og da hører vi døperen Johannes’
vitnesbyrd om Jesus i Joh 1:29: «Dagen etter ser han Jesus komme til
seg, og sier: Se der Guds lam, som bærer verdens synd!»
Se der det Guds lam Gud har
utsett seg til å bære min og din – ja, hele verdens synd.
Så har altså Gud lagt det
på Ham, og er tilfreds med det Han selv har gjort - og nå forkynner
Han deg det!
Men så er det dessverre så
mange som stikk i strid med dette Gud forkynner, vil rettferdiggjøre
seg selv på annet vis. De vil på samme vis som disse jødene bli rettferdige
ved det de selv gjør og blir. For å kunne gjøre rettferdige gjerninger,
av hjerte, må en jo først være rettferdig av hjerte! Da skjønner en
forhåpentligvis at den veien er stengt – og det med bommer så massive
og tunge at du ikke får rikket dem en millimeter. Men så lenge et
menneske befinner seg i denne villfarelse, vil det ikke gi seg inn
under den rettferdighet som er av Gud. Og den rettferdighet som er
av Gud, det er en person – Jesus Kristus!
E.K.
|
Så må Gud igjen og igjen rope ut til folket: La alt det der
ligge, og fest ikke noen lit til det, men hør min røst! Som vi leser
hos Job 37:14b:
«Stå stille og gi akt på Guds under!»
Guds under = Jesus! I Jes
9:6, kalles Han nettopp under. Og så forkynner Paulus det i
Rom 5:19: «For likesom de mange kom til å stå som syndere ved det
ene menneskes ulydighet, så skal også de mange stå som rettferdige
ved den enes lydighet.»
Ved den enes! - og
det var ikke deg! Det som ikke oppkom i noe menneskes hjerte, leser
vi i 1 Kor 2:9. Vil du vite hva som oppkommer i menneskers hjerte
i denne sammenheng, så bare se på alle religioner i verden.
Men hos Herren – det som
kan gi den trette hvile og stille tørsten hos den tørste. Og som endatil
mange som bekjenner kristennavnet protesterer på! Men hør! Ikke ved
min lydighet, men ved Jesu lydighet!
Ja, er ikke det et underlig
budskap? Slik har Gud gjort det, og så kan alle bli frelst! Ikke engang
dåren behøver å gå under, fordi det grunner seg på hva en annen har
gjort i vårt sted.
Men det er mange som ikke vil gå denne veien
– det blir for enkelt. Tenk det? Ser du menneskets selvopphøyelse
da? Dette viser seg å ikke være en vei for dem som ennå har tro på
noe i seg selv. Dette er en vei for fortapte, hjelpeløse syndere,
syke på sjelen. De som innser at de ikke kan løse dette svære problemet
selv. Med andre ord, de som sitter fast! Det vi på disse
kanter kaller dønn fast!
«Nå vel, alle dere som tørster, kom til vannene!
Og dere som ingen penger har, kom, kjøp og et, ja kom, kjøp uten
penger og uten betaling vin og melk!» (Jes 55:1).
Drikk livets vann uforskyldt!
Det gis bare uforskyldt! Den som er blitt en synder for Gud, ser ikke
Jesus først og fremst som et forbilde – nei, det kommer i annen rekke
– han ser Ham fremfor alt annet som frelser og forsoner. Hva Han jo
også fremfor alt er! Det Guds lam som bærer verdens synd!
Det gjelder også deg! – det
var din synd Han bar! Og på grunn av Hans lydighet,
skal du få stå rettferdig for Gud!
Så sier altså Herren noe alvorlig her i teksten
vår: «Hør på min røst!» (v.23). De mange går fortapt, ikke fordi de
er født syndere, men fordi de ikke vil høre, men gjør som jødene her:
«Men de hørte ikke og vendte ikke øret til meg. De fulgte sine egne
tanker, sitt onde, hårde hjerte. De vendte ryggen, ikke ansiktet til
meg.» (v.24).
Vi skal ikke følge våre egne
tanker i dette som har med vår frelse å gjøre, men høre hva Guds ord
sier! Og det veier mer enn våre tanker og følelser – ja, mer enn vårt
hjertes dom, som apostelen Johannes skriver det i 1 Joh 3:20: «For
om vårt hjerte fordømmer oss, så er Gud større enn vårt hjerte og
kjenner alle ting.»
Han ser Han som har gått
i vårt sted og gjort fyldest. Han er tilfluktsstedet – Jesus!
- og det blir aldri gitt noe annet sted!
|