«Da talte Moses til Herren,» leser vi her. Og Herren talte til Moses.
Det var en åpen kommunikasjon. Slik fremstilles forholdene i den gamle
pakt for oss - da var det bare visse utvalgte personer som kunne ha et
slikt forhold til Gud. Resten av folket var likesom bare en slik masse,
som hadde et forhold til Gud gjennom denne mellommannen - som altså var
utvalgt av Gud til å være det. Et bindeledd mellom folket og Gud.
Men gjennom profetene talte Gud til folket og lovte en ny
tid, da dette skulle bli annerledes. Gjennom profeten Joel har vi vel
det klareste uttrykk for dette - bare hør: «Og deretter skal det skje
at jeg vil utgyte min Ånd over alt kjød. Deres sønner og døtre skal tale
profetiske ord. Deres gamle menn skal ha drømmer, og deres unge menn skal
se syner. Ja, også over treller og trellkvinner vil jeg utgyte min Ånd
i de dager.» (Joel 3:1-2). Over alt kjød! Ikke bare visse utvalgte,
men alt som heter menneske kan nå bli fylt av Guds Ånd - fordi det som
stengte mennesket ute fra Guds samfunn, er nå tatt bort. Det ble lagt
på en syndebukk! En som måtte ta det på seg og bære det alt sammen bort
fra Gud! Bort fra Guds åsyn! Døperen Johannes peker på Jesus, og vitner
nettopp dette om Ham: «Se der Guds lam, som bærer verdens synd!» (Joh.
1,29).
Nå må du høre det som et ord til deg personlig: «Se der Guds
lam, som bærer din synd!» Som bærer din synd bort fra Guds åsyn!
Derfor er det nå en åpen adgang mellom deg og din Gud. Et grunnlag for
samfunn. Men det er også kun i Ham! Ikke i din kristendomsutøvelse for
eksempel. Ikke i din gudfryktighet! Ikke i dine valg! Men alene i Ham
som bar bort din synd!
Du hørte ordet fra profeten Joel: «Over alt kjød!» Og hva er det
du hører i juleevangeliet, når dette barnet skal fødes inn i verden?:
«Men engelen sa til dem: Frykt ikke! For se, jeg forkynner dere en stor
glede - en glede for alt folket.» (Luk 2:10). «- for alt
folket.» Nå oppfylles profetien fra Joel!
Frykter du? Sa ikke engelen: Frykt ikke? Hvorfor frykter
du, når engelen forkynner en glede for alt folket? Alt folket!
- Der må nødvendigvis også du være inkludert! For engelens forkynnelse
er konsekvent! Han sier ikke: For det meste av folket! Eller: de av folket
som er slik og slik! o.l. Nei, konsekvent - alt folket!
Hør nå! Og da mener jeg virkelig - Hør!: En engel fra himmelen
forkynner deg en glede i og med denne persons fødsel. Han må altså ha
kommet for å gjøre noe for deg! Noe du skal ha grunn til å glede deg over!
Forstår du dette? Det er reellt!
Frykten må altså ha sin grunn i vantro! Hør et par steder
i Skriften, hvor du oppfordres til å vike fra vantro - først fra Joh 20:27,
hvor vi leser om den vantro Tomas' møte med den oppstandne Jesus. Da sier
Jesus dette til ham: «Rekk din finger hit, og se mine hender. Og rekk
din hånd hit, legg den i min side, og vær ikke vantro, men troende!»
Vær ikke vantro! Og i Hebr 3:12, leser vi: «Se til, brødre, at
det ikke hos noen av dere er et ondt og vantro hjerte, så han faller fra
den levende Gud.»
Et ondt og vantro hjerte som frykter i møte med Gud, i stedet for å glede
seg over dette møtet! For hvor møter du Gud? Jo, i dette barnet som fødes
for å bære din synd! I denne person som oppfyller Guds lov i ditt sted,
så du skal ha et fullkomment hellig liv innfor Faderen! I denne person
som går igjennom de største lidelser og utånder på et kors, idet Han soner
all din synd!
En må jo spørre da: Hvorfor frykter du? Jo, på grunn av vantro!
Men Herren er ingen hård Herre, vet du - som mange tenker, nettopp i sin
vantro. Så Han sier ikke: Vik fra meg, du vantro! Deg vil jeg ikke ha
noe med å gjøre! Nei, Han oppfordrer deg tvert imot til å gå fra vantro
til tro. Som Han sier til Tomas: «Vær ikke vantro, men troende!»
Hvordan skal jeg så bli troende? Skal jeg anstrenge meg enda
mer? Nei, hør budskapet om Jesus! Han som er en glede for alt folket!
E.K.
|
Her i teksten vår utvelger Gud seg Josva - han som bærer det samme navn
som frelseren. Og hør hva denne person skal gjøre: «- en som kan gå ut
og inn foran dem, og som kan føre dem ut og føre dem inn, så Herrens menighet
ikke skal være som får uten hyrde!» (v.17). «Etter hans ord skal de gå
ut, og etter hans ord skal de gå inn, han selv med alle Israels barn og
hele menigheten.» (v.21). Ser du forbildet på Jesus? Dette er jo
nettopp hva Skriften fremstiller Jesus som - «det er én Gud, og én mellommann
mellom Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus.» (1 Tim 2:5). Det er
Ham det hele beror på, forstår du! Han er din frelse!
Forførelsen kommer alltid i form av å legge noe til Hans
verk. Noe av vårt eget! Og idet du legger noe til Hans verk, trekker du
jo også ved det noe fra Hans verk! Du fremstiller det da som ufullstendig!
Du sier jo ved det, at det Jesus har gjort ikke er nok - du må jo legge
noe eget til!
Du hører all denne forkynnelse om at du må gjøre noe ekstra,
for å få Ånden i fullt mål, for eksempel. En eller annen botsøvelse. Eller
du må ta det mer alvorlig. Vi leser om galaterne i Skriften, som et eksempel
på denne avveien - de anså det som nødvendig å omskjæres og begynne å
holde loven. Det var ikke lenger nok å bare tro på Jesus og Hans gjerning.
Men i og med at de slo inn på denne avveien, har vi også fått den fremstilt
for oss i Skriften, så klart - og også veien ut av dette. Gud vender alt
til det gode for oss - om vi bare vil høre! Apostelen Paulus - han som
hadde vunnet disse galaterne ved evangeliet - han skriver til dem nå:
«Bare dette vil jeg få vite av dere: Var det ved lovgjerninger dere fikk
Ånden, eller var det ved å høre troen forkynt?» (Gal 3:2).
Svaret er gitt, ikke sant? Ingen tvil om hva apostelen vil
ha sagt dem: Det var ved å høre troen forkynt, at dere fikk Ånden!
Vel, vel, jo da, så får vi bøye oss for det da - det var
ved å høre troen forkynt, og ikke ved noen handling fra vår side. Men
skal Ånden bli virksom, da må det settes inn noe fra vår side! Apostelen
har også noe å si om den saken: «Når Gud altså gir dere Ånden og gjør
kraftige gjerninger blant dere, gjør Han det ved lovgjerninger eller ved
at dere hører troen forkynt?» (Gal 3:5).
Det samme igjen: Ved å høre troen forkynt! Det er ved troen
på Jesus alt skjer i Guds rike! Det er et nåderike!
Se i teksten vår, hvordan én mann tas ut til å handle på folkets vegne,
til å lede og føre folket osv. Det er nå Jesus! Nå er ikke du avhengig
av å gå gjennom en mellommann på jord - en prest eller forkynner - for
å henvende deg direkte til Gud. Du har fått en mellommann som er Herren
selv, nemlig Jesus Kristus!
Dette er ikke ment som oppfordring til et opprør mot og forkastelse
av all autoritet. Hvis et menneske holder frem for deg Guds ord, så skal
du bøye deg for det, og ikke holde deg til dine egne tanker og meninger,
men du skal ikke bøye deg for det mennesket. Du skal bøye deg for Ordet!
Det er viktig å kunne skjelne her!
Når Herren her tar ut Josva til en leder, så oppfordrer Han
Moses til å «legge noe av sin verdighet på ham, så hele Israels barns
menighet må lyde ham!» (v.20).
Hvorfra hadde Moses sin verdighet? Fra Herren! I dag har
vi ikke noe annet sikkert å holde oss til, enn Ordet! Vi begynte
med å si: Da talte Moses til Herren. Og Herren talte til Moses.
Denne kanal er åpen også for deg i dag - i denne stund! Du
har fått adgang til å tale direkte til Herren ved Jesus Kristus. Han har
renset deg ved troen innfor Gud - i sitt eget dyrebare blod! Og Herren
taler til deg gjennom Ordet! Det er derfor det er så viktig for oss, at
vi blir kjent med og i Ordet - for i det og ved det taler Herren til deg!
Jeg håper du kan lese slike tekster med nye øyne - øyne som er åpnet og
opplyst ved Guds Ånd. Denne Josva er ikke så viktig for oss - det er ingen
frelse i ham. Det er hva og hvem han fremstiller som er viktig! Altså
dette at du får øye på Jesus i Skriften!
Gud velsigne deg til det!
|